ordin 680 2007 MMSF
Order 680/2007 MMSF - Befehl 680/2007 MMSF
keylinks:
Ordin nr. 680 din 01/08/2007 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii și solidarității sociale nr. 340/2001, cu modificările și completările ulterioare, Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 575 din 22/08/2007, Intrare in vigoare: 22.08.2007
Având în vedere:
- Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 250/2007 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale;
- Hotărârea Guvernului nr. 381/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii, Familiei și Egalității de Șanse cu modificările și completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei și egalității de șanse emite următorul ordin:
Art. I. - Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii și solidarității sociale nr. 340/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 10 mai 2001, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Punctul 2 din secțiunea I "Dispoziții generale (capitolul I din lege)" a capitolului A "Contribuția de asigurări sociale" va avea următorul cuprins:
"2. Potrivit legii, Declarația nominală se depune lunar, la data stabilită de casa teritorială de pensii în a cărei rază își are sediul angajatorul persoană juridică sau își are domiciliul angajatorul persoană fizică, dar nu mai târziu de data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale.
Declarația nominală se depune, indiferent de numărul mediu lunar de asigurați, pe suport electronic, însoțit de suportul hârtie, în formatul prevăzut în «Modalități de transmitere pe cale electronică a Declarației privind evidența nominală a asiguraților și a obligațiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat», prezentate în anexa nr. 1.4.
Declarația nominală pe suport de hârtie va purta semnăturile persoanelor autorizate și ștampila angajatorului.
Angajatorii, persoane fizice sau juridice, au obligația de a înscrie în declarația nominală inclusiv persoanele cu care nu au raport de muncă sau de serviciu, dar cărora le achită drepturi bănești asupra cărora se datorează contribuția individuală de asigurări sociale stabilită de lege.
Declararea privind evidența nominală a asiguraților și a obligațiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, respectiv anexele nr. 1.1 și 1.2 la Declarația nominală, fără plafonarea bazei de calcul a contribuției individuale de asigurări sociale, conform prevederilor Legii nr. 250/2007 privind modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, se face de către angajatori începând cu raportarea obligațiilor de plată aferente lunii august 2007, indiferent de perioada pentru care se achită veniturile realizate de asigurați."
2. Paragraful referitor la modul de completare a rubricii "CAS datorată de asigurat", care se regăsește la punctul 5 de la secțiunea I "Dispoziții generale (capitolul I din lege)" a capitolului A "Contribuția de asigurări sociale", va avea următorul cuprins:
"Rubrica CAS datorată de asigurat se completează cu cuantumul obligației individuale de plată. Contribuția individuală de asigurări sociale se determină aplicându-se cota de contribuție individuală de asigurări sociale prevăzută de lege asupra sumei rezultate din cumulul venitului brut lunar realizat și baza de calcul a contribuției individuale de asigurări sociale, aferentă indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate."
3. Paragraful referitor la modul de completare a rubricii "E. Total fond salarii brute realizate", care se regăsește la punctul 5 de la secțiunea I "Dispoziții generale (capitolul I din lege)" a capitolului A "Contribuția de asigurări sociale", va avea următorul cuprins:
"Rubrica E. Total fond salarii brute realizate se completează cu totalul veniturilor brute lunare realizate de asigurații înscriși în anexa nr. 1.1, la care se calculează contribuția individuală de asigurări sociale. În această rubrică nu se include baza de calcul a contribuției de asigurări sociale, aferentă indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate care se evidențiază la rubrica «I. Total bază de calcul a contribuției la BASS, aferentă indemnizațiilor conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005»."
4. Punctul 7 de la secțiunea I "Dispoziții generale (capitolul I din lege)" a capitolului A "Contribuția de asigurări sociale" va avea următorul cuprins:
"7. În sistemul public de pensii se pot asigura, prin contract de asigurare socială, persoanele care doresc să-și completeze venitul asigurat și care se regăsesc în situațiile prevăzute la art. 5 alin. (1) din lege, respectiv:
a) desfășoară activitate pe bază de contract individual de muncă;
b) sunt funcționari publici;
c) desfășoară activitate într-o funcție electivă;
d) sunt numite în cadrul autorității executive, legislative ori judecătorești;
e) sunt membri cooperatori într-o organizație a cooperației meșteșugărești;
f) beneficiază de drepturi bănești ce se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
De asemenea, în sistemul public de pensii se pot asigura pe bază de contract de asigurare socială, în condițiile legii, și alte persoane care nu se regăsesc în situațiile prevăzute la art. 5 alin. (1) din lege, inclusiv persoane care nu realizează venituri din activități profesionale, cu excepția persoanelor care au calitatea de pensionari ai sistemului public de pensii."
5. Punctul 10 de la secțiunea I "Dispoziții generale (capitolul I din lege)" a capitolului A "Contribuția de asigurări sociale" va avea următorul cuprins:
"10. Sunt obligate să depună declarație de asigurare persoanele care realizează venituri ca urmare a încadrării în una dintre situațiile prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. IV din lege, indiferent de nivelul veniturilor realizate anual.
În categoria «persoane autorizate să desfășoare activități independente», prevăzută la art. 5 alin. (1) pct. IV lit. d) din lege, se încadrează persoanele care exercită profesiuni libere, și anume:
a) expert contabil;
b) contabil autorizat;
c) consultant de plasament în valori mobiliare;
d) medic;
e) farmacist;
f) medic veterinar;
g) psiholog cu drept de liberă practică;
h) notar public;
i) auditor financiar;
j) practician în reorganizare și lichidare;
k) persoane autorizate să realizeze și să verifice lucrările de specialitate din domeniul cadastrului, geodeziei și cartografiei;
l) expert tehnic;
m) urbanist;
n) restaurator;
o) persoane autorizate să furnizeze servicii publice conexe actului medical;
p) consilier în proprietate industrială;
q) expert criminalist;
r) executor judecătoresc;
s) arhitect;
t) traducător autorizat;
u) consultant fiscal;
v) broker;
w) oricare alte persoane care realizează venituri din practicarea unor profesii reglementate, desfășurată în mod independent, în condițiile legii, precum și persoanele care realizează venituri din practicarea unei meserii.
Declarațiile de asigurare pot fi depuse personal sau pot fi transmise prin poștă, cu confirmare de primire.
În cazul în care se constată că declarația de asigurare transmisă prin poștă este incompletă sau eronat întocmită, aceasta nu va fi luată în considerare decât dacă este rectificată în termen de 30 de zile de la primirea înștiințării de rectificare transmise de casa teritorială de pensii.
Nedepunerea la termen a declarației de asigurare constituie, conform prevederilor art. 148 lit. a) din lege, contravenție și se sancționează conform legii.
Ori de câte ori intervin modificări asupra elementelor care au stat la baza declarației de asigurare este obligatorie depunerea unei comunicări de modificare, conform anexei nr. 5.
În cazul în care intervin modificări asupra elementelor din contractul de asigurare este obligatorie încheierea unui act adițional la contract, conform anexei nr. 6.
În situația în care casa teritorială de pensii deține informații certe cu privire la faptul că asigurații pe bază de declarație de asigurare nu mai îndeplinesc condițiile cerute de lege pentru a fi asigurați obligatoriu în sistemul public, poate proceda, după notificarea prealabilă, la încetarea, din oficiu, a calității de asigurat și a declarației de asigurare. Acest fapt va fi adus la cunoștință persoanelor în cauză, în scris. Încetarea calității de asigurat și a declarației de asigurare se efectuează pe baza unui proces-verbal în care se consemnează explicit motivele încetării, precum și informațiile/documentele care au fost avute în vedere la constatarea faptului că asigurarea nu mai este, conform legii, obligatorie."
6. Punctul 14 de la secțiunea I "Dispoziții generale (capitolul I din lege)" a capitolului A "Contribuția de asigurări sociale" va avea următorul cuprins:
"14. Neplata contribuției de asigurări sociale timp de 6 luni consecutiv constituie pentru casa teritorială de pensii motiv de reziliere a contractului de asigurare socială. În această perioadă, casele teritoriale de pensii notifică persoanelor în cauză să se prezinte pentru reglementarea situației. În situația neachitării contribuției de asigurări sociale restante și a majorărilor de întârziere aferente, rezilierea contractului de asigurare socială se face începând cu ziua următoare celei până la care s-a plătit contribuția de asigurări sociale.
Rezilierea contractului de asigurare socială din inițiativa asiguratului poate interveni oricând pe parcursul derulării acestuia, la data solicitării. Contribuția de asigurări sociale neachitată, precum și majorările/dobânzile și penalitățile de întârziere aferente se urmăresc conform legislației privind recuperarea creanțelor bugetare."
7. Punctul 19 de la secțiunea I "Dispoziții generale (capitolul I din lege)" a capitolului A "Contribuția de asigurări sociale" va avea următorul cuprins:
"19. Prin sintagma venitul brut realizat lunar se înțelege venitul brut în bani, achitat din fondul de salarii, reprezentând:
a) salariile de bază brute corespunzătoare timpului efectiv lucrat în program normal și suplimentar potrivit formei de salarizare aplicate, inclusiv indemnizațiile de conducere, salariile de merit, indexări, compensări și alte drepturi care, potrivit actelor normative, fac parte din salariul de bază;
b) sporurile, indemnizațiile și sumele acordate sub formă de procent din salariu ori sume fixe, indiferent dacă au caracter permanent sau nu, plătite pentru: condiții deosebite de muncă (condiții grele, periculoase, nocive, penibile); activitate desfășurată în mediul rural, în zone izolate; activitate desfășurată de nevăzători; munca prestată în schimbul de noapte; îndeplinirea unor sarcini, activități și responsabilități suplimentare funcției de bază; sporul de fidelitate și altele asemănătoare;
c) sumele plătite pentru timpul nelucrat (concedii de odihnă, indiferent de perioada efectuării, concedii de studii, zile de sărbători, zile de repaus săptămânal, concedii plătite pentru evenimente familiale deosebite, ziua profesiei, zile necesare instalării pe post în cazul transferului, întreruperi ale lucrului din motive neimputabile salariaților);
d) sumele acordate cu ocazia ieșirii la pensie;
e) premiile anuale și cele din cursul anului sub diferite forme, altele decât cele reprezentând participarea salariaților la profit;
f) sumele plătite conform legii sau contractelor colective de muncă (al 13-lea salariu, prime de vacanță, aprovizionare de iarnă, prime acordate cu ocazia sărbătorilor naționale sau religioase, etc.);
g) alte adaosuri la salarii, aprobate prin lege sau stabilite prin contractele individuale ori colective de muncă (bonusuri, compensații, indemnizația pentru concediul de odihnă neefectuat, ajutoare, precum și alte sume, reprezentând venituri curente sau aferente perioadelor anterioare, inclusiv cele achitate în lunile în care asigurații beneficiază de prestații de asigurări sociale fără a avea zile lucrate sau nu au fost prezenți la serviciu etc.);
h) sumele rezultate prin «plata cu ora», gărzi, indemnizații clinice;
i) sumele primite de reprezentanții în adunarea generală a acționarilor, în consiliul de administrație, în comitetul de direcție și în comisia de cenzori;
j) sumele primite de reprezentanții în organisme tripartite, potrivit legii;
k) indemnizații de ședință acordate membrilor comisiilor constituite la nivelul autorităților și instituțiilor publice, potrivit legii;
l) alte sume acordate potrivit legii."
8. Punctul 11 de la secțiunea a III-a a capitolului B "Pensii" va avea următorul cuprins:
"11. La împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzute în anexa nr. 3 sau, după caz, la împlinirea vârstei standard reduse în condițiile prevăzute la art. 42 din lege, beneficiarul unei pensii anticipate ori al unei pensii anticipate parțiale poate solicita trecerea la pensia pentru limită de vârstă.
La trecerea la pensie pentru limită de vârstă, pensia anticipată se recalculează, prin adăugarea perioadelor asimilate și a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada în care plata pensiei anticipate a fost suspendată.
La trecerea la pensie pentru limită de vârstă, pensia anticipată parțială se recalculează, prin eliminarea diminuării aplicate asupra cuantumului pensiei prevăzute în tabelul nr. 2 de la art. 50 alin. (2) din lege, precum și prin adăugarea perioadelor asimilate și a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada în care plata pensiei anticipate parțiale a fost suspendată."
9. Punctul 111 de la secțiunea a III-a capitolului B "Pensii" va avea următorul cuprins:
"111. Pensia pentru limită de vârstă rezultată ca urmare a unei recalculări dintre cele prevăzute la art. 49 alin. (4) sau art. 52 din lege, după caz, se acordă începând cu luna următoare celei în care cererea a fost înregistrată la casa teritorială de pensii."
10. Punctul 26 de la secțiunea a VI-a a capitolului B "Pensii" va avea următorul cuprins:
"26. Începând cu data de 1 august 2007, punctajul anual al asiguratului se determină potrivit art. 78 alin. (1) și (2) din lege, pe baza venitului brut realizat lunar prevăzut la punctul 19 din prezentele norme sau, după caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contribuției individuale de asigurări sociale.
Beneficiază de majorarea punctajului prevăzută la art. 78 alin. (8) din lege persoanele care, după îndeplinirea cumulativă a condițiilor de pensionare pentru limită de vârstă reglementate prin art. 41 alin. (1) din lege, contribuie o anumită perioadă la sistemul public de pensii.
Această majorare se aplică numai punctajului corespunzător perioadei de stagiu de cotizare realizate după îndeplinirea cumulativă a condițiilor de pensionare pentru limită de vârstă.
Majorarea punctajului se acordă și în cazul recalculării pensiilor, reglementată la art. 95 din lege, folosindu-se aceeași procedură."
11. Punctul 30 de la secțiunea a VII-a a capitolului B "Pensii" va avea următorul cuprins:
"30. Termenul de 45 de zile prevăzut la art. 86 alin. (1) din lege curge de la data înregistrării la casa teritorială de pensii competentă, în funcție de domiciliul solicitantului, a cererii, însoțită de toate actele care dovedesc îndeplinirea condițiilor de pensionare."
12. Punctul 39 de la secțiunea a VIII-a a capitolului B "Pensii" va avea următorul cuprins:
"39. Prin timp util la pensie realizat de agricultori, prevăzut la art. 160 alin. (3) din lege, se înțelege perioada în care foștii membri cooperatori au realizat un volum de muncă în fostele unități agricole potrivit prevederilor Legii nr. 4/1977 privind pensiile și alte drepturi de asigurări sociale ale membrilor cooperativelor agricole de producție*), calculat conform metodologiei utilizate la aplicarea Legii nr. 80/1992 privind pensiile și alte drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor**), republicată, cu modificările ulterioare.
Timpul util la pensie realizat de către agricultori se exprimă în ani și se determină prin raportarea volumului total de muncă, exprimat în numărul de norme realizate în întreaga perioadă în care asiguratul a lucrat în fosta unitate agricolă cooperatistă, la cel mai mic număr de norme planificat a se realiza anual, din perioada respectivă, stabilit de adunarea generală a cooperatorilor.
Timpul util la pensie, determinat potrivit prevederilor alin. 2, nu poate depăși numărul anilor calendaristici în care asiguratul a prestat muncă în fosta unitate agricolă cooperatistă.
Timpul util la pensie se determină pe baza datelor, elementelor și informațiilor conținute în carnetul de pensii și asigurări sociale și/sau în actele doveditoare eliberate de primăria care deține arhiva fostelor unități agricole cooperatiste, întocmite cu respectarea prevederilor legale referitoare la valabilitatea actelor doveditoare.
În situația agricultorilor din zonele necooperativizate timpul util la pensie se determină pe baza carnetului de pensii și asigurări sociale și reprezintă numărul anilor calendaristici în care s-a achitat contribuția minimă lunară de 40 lei prevăzută de Legea nr. 5/1977 privind pensiile și alte drepturi de asigurări sociale ale țăranilor cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate***)."
*) Legea nr. 4/1977 a fost abrogată prin Legea nr. 80/1992, care, la rândul ei, a fost abrogată prin Legea nr. 19/2000
**) Legea nr. 80/1992 a fost abrogată prin Legea nr. 19/2000.
***) Legea nr. 5/2007 a fost abrogată prin Legea nr. 82/1992, care, la rândul ei, a fost abrogată prin Legea nr. 19/2007.
13. După punctul 39 de la secțiunea a VIII-a a capitolului B
"Pensii" se adaugă un nou punct, punctul 391, cu
următorul cuprins:
"391. Începând cu data de 1 septembrie 2007, punctajul anual pentru fiecare an util, realizat în cadrul fostelor unități agricole cooperatiste, precum și pentru fiecare an de contribuție, realizat de țăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate, până la data intrării în vigoare a Legii nr. 80/1992, reprezintă 0,57255 puncte.
Începând cu data de 1 septembrie 2007, punctajul anual aflat în plată la data de 31 august 2007, aferent fiecărui an de timp util realizat de către agricultori, respectiv pentru fiecare an de contribuție realizat până la data intrării în vigoare a Legii nr. 80/1992, de către țăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate, se majorează, devenind 0,57255 puncte.
Pentru perioada ulterioară apariției Legii nr. 80/1992, republicată, cu modificările ulterioare, punctajul lunar se determină prin raportarea venitului asigurat la salariul mediu brut din anexa nr. 10 la prezentele norme.
Beneficiază de majorarea prevăzută la art. II din Legea nr. 250/2007 persoanele provenite din sistemul de asigurări sociale ale agricultorilor ale căror drepturi de pensie s-au deschis anterior datei de 1 aprilie 2001 și nu au beneficiat de prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2003 privind majorarea pensiilor din sistemul public provenite din sistemul asigurărilor sociale al agricultorilor, aprobată prin Legea nr. 383/2003, și anume:
a) persoanele beneficiare de două categorii de pensii din sistemul asigurărilor sociale al agricultorilor, caz în care punctajul majorat se acordă doar pensiei de urmaș din agricultură;
b) persoanele beneficiare ale unei pensii proprii de agricultor (invaliditate, limită de vârstă cu vechime integrală, limită de vârstă cu vechime incompletă) și ale unei pensii proprii stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat (invaliditate, limită de vârstă cu vechime completă, limită de vârstă cu vechime incompletă), caz în care punctajul majorat se acordă doar pensiei proprii de agricultor;
c) persoanele ale căror drepturi au fost recalculate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 78/2005, cu modificările ulterioare, pentru activitatea desfășurată atât în agricultură, cât și în sectorul de stat, caz în care punctajul majorat se acordă pentru timpul util realizat de către agricultori, respectiv pentru fiecare an de contribuție realizat până la data intrării în vigoare a Legii nr. 80/1992, de către țăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate;
d) persoanele beneficiare ale unei pensii proprii de agricultor (invaliditate, limită de vârstă cu vechime integrală, limită de vârstă cu vechime incompletă) și titulare ale unei pensii de urmaș stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, caz în care punctajul majorat se acordă doar pensiei proprii de agricultor;
e) persoanele beneficiare ale unei pensii proprii de agricultor (invaliditate, limită de vârstă cu vechime integrală, limită de vârstă cu vechime incompletă), ale unei pensii de urmaș agricultor și ale unei pensii de urmaș stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, caz în care punctajul majorat se acordă pensiei proprii de agricultor și pensiei de urmaș de agricultor.
Prevederile art. II din Legea nr. 250/2007 se aplică și persoanelor ale căror drepturi de pensie au fost stabilite în perioada 1 aprilie 2001 - 31 august 2007, conform dispozițiilor Legii nr. 19/2000, cu modificările și completările ulterioare, pentru activitatea desfășurată atât în agricultură, cât și în sectorul de stat. În acest caz, punctajul majorat se acordă pentru timpul util realizat de către agricultori, respectiv pentru fiecare an de contribuție realizat până la data intrării în vigoare a Legii nr. 80/1992, de către țăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate.
Majorarea punctajului acordată persoanelor prevăzute la art. II din Legea nr. 250/2007 se calculează ca diferență între punctajul de 0,57255 puncte și punctajul anual aflat în plată la 31 august 2007, aferent fiecărui an de timp util realizat de către agricultori, respectiv pentru fiecare an de contribuție realizat până la data intrării în vigoare a Legii nr. 80/1992, de către țăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate.
Punctajul anual aflat în plată la 31 august 2007, aferent fiecărui an de timp util realizat de către agricultori, respectiv pentru fiecare an de contribuție realizat până la data intrării în vigoare a Legii nr. 80/1992, de către țăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate reprezintă 0,25 puncte la care s-au adăugat, după caz, majorările acordate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.346/2004 privind majorarea în luna septembrie 2004 a pensiilor din sistemul public, stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001, și, respectiv, Hotărârea Guvernului nr. 777/2005 privind majorarea pensiilor agricultorilor începând cu luna septembrie 2005.
În situația în care cuantumul pensiei aferent noului punctaj majorat este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în plată, se menține cuantumul cuvenit sau aflat în plată până la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevăzute de lege, se va obține un cuantum al pensiei mai mare decât acesta."
Art. II. - Anexele nr. 1.1, 1.2 și 1.4 la norme se înlocuiesc cu anexele nr. 1-2 și 3 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
___________
Anexele nr. 1 și 2 sunt reproduse în facsimil.
Art. III. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
.