OG 8 2013
Ordnance 8/2013- Erlass 8/2013
keylinks: norme de venit
Norme de aplicare prin ....
ORDONANȚĂ nr. 8 din
23 ianuarie 2013
- pentru
modificarea și completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
și reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, Publicat in
MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 23 ianuarie 2013
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al
art. 1 pct. I.3 din Legea nr. 1/2013 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonanțe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță.
ART. I
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu
modificările și completările ulterioare, se modifică și se
completează după cum urmează:
1. La articolul 7 alineatul (1) punctul 34, după litera d) se
introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
"e) pentru mijloacele fixe amortizabile clasificate ca active
biologice, valoarea fiscală este reprezentată de costul de
achiziție, de producție sau de valoarea de piață în cazul celor
dobândite cu titlu gratuit ori constituite ca aport la data intrării
în patrimoniul contribuabilului, după caz, utilizată pentru calculul
amortizării fiscale. În valoarea fiscală se includ și evaluările
efectuate potrivit reglementărilor contabile. În cazul în care se
efectuează evaluări ale activelor biologice care determină o
descreștere a valorii acestora sub valoarea rămasă neamortizată
stabilită în baza costului de achiziție/producție sau valorii de
piață în cazul celor dobândite cu titlu gratuit ori constituite ca
aport, valoarea fiscală rămasă neamortizată a activelor biologice se
recalculează până la nivelul celei stabilite pe baza costului de
achiziție/producție sau a valorii de piață, după caz."
2. La articolul 11, alineatul (1) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"Art. 11. - (1) La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe
în înțelesul prezentului cod, autoritățile fiscale pot să nu ia în
considerare o tranzacție care nu are un scop economic sau pot
reîncadra forma unei tranzacții pentru a reflecta conținutul
economic al tranzacției. În cazul în care tranzacțiile sau o serie
de tranzacții sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi
considerate ca făcând parte din domeniul de aplicare al convențiilor
de evitare a dublei impuneri. Prin tranzacții artificiale se
înțelege tranzacțiile sau seriile de tranzacții care nu au un
conținut economic și care nu pot fi utilizate în mod normal în
cadrul unor practici economice obișnuite, scopul esențial al
acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obține avantaje
fiscale care altfel nu ar putea fi acordate."
3. La articolul 12, litera k) se modifică și va avea următorul
cuprins:
"k) venituri din servicii prestate în România și în afara
României, exclusiv transportul internațional și prestările de
servicii accesorii acestui transport;"
4. La articolul 12, litera l) se abrogă.
5. La articolul 19, după alineatul (5) se introduce un nou
alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
"(6) În scopul determinării profitului impozabil, contribuabilii
sunt obligați să evidențieze în registrul de evidență fiscală
veniturile impozabile realizate din orice sursă, într-un an fiscal,
potrivit alin. (1), precum și cheltuielile efectuate în scopul
realizării acestora, inclusiv cele reglementate prin acte normative
în vigoare, potrivit art. 21."
6. La articolul 19^1 alineatul (1), litera a) se modifică și va
avea următorul cuprins:
"a) deducerea suplimentară la calculul profitului impozabil, în
proporție de 50%, a cheltuielilor eligibile pentru aceste
activități; deducerea suplimentară se calculează trimestrialaanual;
în cazul în care se realizează pierdere fiscală, aceasta se
recuperează potrivit dispozițiilor art. 26;"
7. La articolul 19^1, după alineatul (2) se introduc trei noi
alineate, alineatele (3)-(5), cu următorul cuprins:
"(3) Stimulentele fiscale se acordă pentru activitățile de
cercetare-dezvoltare care conduc la obținerea de rezultate ale
cercetării, valorificabile de către contribuabili, efectuate atât pe
teritoriul național, cât și în statele membre ale Uniunii Europene
sau în statele care aparțin Spațiului Economic European.
(4) Activitățile de cercetare-dezvoltare eligibile pentru
acordarea deducerii suplimentare la determinarea profitului
impozabil trebuie să fie din categoriile activităților de cercetare
aplicativă și/sau de dezvoltare tehnologică, relevante pentru
activitatea industrială sau comercială desfășurată de către
contribuabili.
(5) Stimulentele fiscale se acordă separat pentru activitățile
de cercetare-dezvoltare din fiecare proiect desfășurat."
8. La articolul 19^3 litera b), punctul 1 se modifică și va avea
următorul cuprins:
"1. sumele brute înregistrate în creditul contului rezultatul
reportat, provenite din actualizarea cu rata inflației a mijloacelor
fixe amortizabile și a terenurilor, sunt tratate ca rezerve și
impozitate potrivit art. 22 alin. (5), cu condiția evidențierii în
soldul creditor al acestuia, analitic distinct;"
9. La articolul 19^3 litera b), după punctul 1 se introduce un
nou punct, punctul 1^1, cu următorul cuprins:
"1^1. În situația în care sumele brute înregistrate în creditul
contului rezultatul reportat, provenite din actualizarea cu rata
inflației a mijloacelor fixe amortizabile și a terenurilor, nu sunt
menținute în soldul creditor al acestuia, analitic distinct, sumele
respective se impozitează astfel:
a) sumele care au fost anterior deduse se impozitează la
momentul utilizării potrivit art. 22 alin. (5); diminuarea soldului
creditor al contului rezultatul reportat, analitic distinct, în care
sunt înregistrate sumele din actualizarea cu rata inflației a
mijloacelor fixe amortizabile și a terenurilor cu sumele rezultate
din actualizarea cu rata inflației a amortizării mijloacelor fixe,
se consideră utilizare a rezervei;
b) sumele care sunt deduse ulterior prin intermediul amortizării
fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate și/sau casate
se impozitează concomitent cu deducerea amortizării fiscale,
respectiv la momentul scăderii din gestiune a mijloacelor fixe și
terenurilor, după caz;"
10. La articolul 20, litera g) se modifică și va avea următorul
cuprins:
"g) veniturile reprezentând modificarea valorii juste a
investițiilor imobiliareaactivelor biologice, ca urmare a evaluării
ulterioare utilizând modelul bazat pe valoarea justă de către
contribuabilii care aplică reglementările contabile conforme cu
Standardele internaționale de raportare financiară. Aceste sume sunt
impozabile concomitent cu deducerea amortizării fiscale, respectiv
la momentul scăderii din gestiune a acestor investiții
imobiliareaactive biologice, după caz."
11. La articolul 21 alineatul (4), litera b) se modifică și va
avea următorul cuprins:
"b) dobânzile/majorările de întârziere, amenzile, confiscările
și penalitățile, datorate către autoritățile române/străine,
potrivit prevederilor legale;"
12. La articolul 21 alineatul (4), după litera ș^4) se introduc
două noi litere, literele ș^5) și ș^6), cu următorul cuprins:
"ș^5) cheltuielile din evaluarea activelor biologice în cazul în
care, ca urmare a efectuării unei evaluări utilizând modelul bazat
pe valoarea justă de către contribuabilii care aplică reglementările
contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare
financiară, se înregistrează o descreștere a valorii acestora;
ș^6) cheltuielile cu dobânzile, stabilite în conformitate cu
reglementările contabile conforme cu Standardele internaționale de
raportare financiară, în cazul în care mijloacele fixe/imobilizările
necorporale/stocurile sunt achiziționate în baza unor contracte cu
plată amânată."
13. La articolul 21 alineatul (4), după litera ț) se introduce o
nouă literă, litera u), cu următorul cuprins:
"u) cheltuielile înregistrate în evidența contabilă, indiferent
de natura lor, dovedite ulterior ca fiind legate de fapte de
corupție, potrivit legii."
14. La articolul 23, după alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) În înțelesul alin. (1), prin credit/împrumut se înțelege
orice convenție încheiată între părți care generează în sarcina
uneia dintre părți obligația de a plăti dobânzi și de a restitui
capitalul împrumutat."
15. La articolul 24 alineatul (3), litera a) se modifică și va
avea următorul cuprins:
"a) investițiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul
unor contracte de închiriere, concesiune, locație de gestiune,
asociere în participațiune și altele asemenea;"
16. La articolul 24 alineatul (3), după litera f) se introduce o
nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
"g) activele biologice, înregistrate de către contribuabilii
care aplică reglementările contabile conforme cu Standardele
internaționale de raportare financiară."
17. La articolul 24 alineatul (4), după litera g) se introduce o
nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:
"h) imobilizările necorporale cu durată de viață utilă
nedeterminată, încadrate astfel potrivit reglementărilor contabile."
18. La articolul 24, alineatul (10) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(10) Cheltuielile aferente achiziționării de brevete, drepturi
de autor, licențe, mărci de comerț sau fabrică și alte imobilizări
necorporale recunoscute din punct de vedere contabil, cu excepția
cheltuielilor de constituire a fondului comercial, a imobilizărilor
necorporale cu durată de viață utilă nedeterminată, încadrate astfel
potrivit reglementărilor contabile, precum și cheltuielile de
dezvoltare care din punct de vedere contabil reprezintă imobilizări
necorporale se recuperează prin intermediul deducerilor de
amortizare liniară pe perioada contractului sau pe durata de
utilizare, după caz. Cheltuielile aferente achiziționării sau
producerii programelor informatice se recuperează prin intermediul
deducerilor de amortizare liniară pe o perioadă de 3 ani. Pentru
brevetele de invenție se poate utiliza și metoda de amortizare
degresivă sau accelerată."
19. La articolul 24, după alineatul (11) se introduc două noi
alineate, alineatele (11^1) și (11^2), cu următorul cuprins:
"(11^1) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) pct. 33
și 34, pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9
scaune de pasageri, incluzând și scaunul șoferului, din categoria
M1, astfel cum sunt definite în Reglementările privind omologarea de
tip și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere, precum
și omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2,
aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice,
transporturilor și locuinței nr. 211/2003, cu modificările și
completările ulterioare, cheltuielile cu amortizarea sunt
deductibile, pentru fiecare, în limita a 1.500 lei/lună. Pentru
aceste mijloace de transport nu se aplică prevederile alin. (11)
lit. f).
(11^2) Alin. (11^1) se aplică inclusiv pentru mijloacele de
transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzând
și scaunul șoferului, achiziționate/produse anterior datei de 1
februarie 2013, pentru cheltuielile cu amortizarea stabilite în baza
valorii fiscale rămase neamortizate la această dată."
20. La articolul 30, alineatul (4) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(4) În cazul veniturilor prevăzute la alin. (1) obținute de
persoanele juridice străine, obligația de a calcula, reține, declara
și vira impozitul pe profit revine cumpărătorului atunci când
cumpărătorul este o persoană juridică română sau o persoană juridică
străină care are un sediu permanent înregistrat fiscal în România la
momentul tranzacției, urmând ca persoana juridică străină să declare
și să plătească impozit pe profit potrivit art. 35."
21. La articolul 31, după alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) Deducerea prevăzută la alin. (2) se acordă doar din
impozitul pe profit calculat pentru anul în care impozitul a fost
plătit statului străin."
22. La articolul 41, litera f) se modifică și va avea următorul
cuprins:
"f) venituri din activități agricole, silvicultură și
piscicultură, definite conform art. 71;"
23. La articolul 42, litera k) se abrogă.
24. La articolul 43 alineatul (1), litera f) se modifică și va
avea următorul cuprins:
"f) activități agricole, silvicultură și piscicultură;"
25. La articolul 55 alineatul (2), literele i) și j^1) se
modifică și vor avea următorul cuprins:
"i) indemnizația primită de angajați pe perioada delegării și
detașării în altă localitate, în țară și în străinătate, în
interesul serviciului, precum și orice alte sume de aceeași natură,
pentru partea care depășește 2,5 ori nivelul legal stabilit prin
hotărâre a Guvernului pentru personalul din instituțiile publice;
..............................................................
j^1) sume reprezentând salarii, diferențe de salarii, dobânzi
acordate în legătură cu acestea, precum și actualizarea lor cu
indicele de inflație, stabilite în baza unor hotărâri judecătorești
rămase definitive și irevocabile;"
26. La articolul 55 alineatul (4), literele g) și m) se modifică
și vor avea următorul cuprins:
"g) sumele primite de angajați în condițiile prevăzute de lege
sau de contractul de muncă aplicabil, pe perioada delegării și
detașării în altă localitate, în țară și în străinătate, în
interesul serviciului, ca indemnizații și orice alte sume de aceeași
natură, în limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotărâre
a Guvernului pentru personalul din instituțiile publice, precum și
cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare;
.......................................................................
m) sumele sau avantajele primite de persoane fizice din
activități dependente desfășurate într-un stat străin, indiferent de
tratamentul fiscal din statul respectiv. Fac excepție veniturile
salariale plătite de către sau în numele unui angajator care este
rezident în România ori are sediul permanent în România, care sunt
impozabile în România numai în situația în care România are drept de
impunere;"
27. La articolul 57, după alineatul (2^1) se introduce un nou
alineat, alineatul (2^2), cu următorul cuprins:
"(2^2) În cazul veniturilor reprezentând salarii, diferențe de
salarii, dobânzi acordate în legătură cu acestea, precum și
actualizarea lor cu indicele de inflație, stabilite în baza unor
hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile, impozitul
se calculează și se reține la data efectuării plății, în
conformitate cu reglementările legale în vigoare la data plății
pentru veniturile realizate în afara funcției de bază, și se virează
până la data de 25 a lunii următoare celei în care au fost plătite."
28. La articolul 67, după alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (1^1.1), cu următorul cuprins:
"(1^1.1) Regimul fiscal aplicabil veniturilor din dividende
prevăzut la alin. (1) se aplică și pentru veniturile considerate
dividende, reprezentând sume plătite de o persoană juridică pentru
bunurile sau serviciile furnizate în favoarea unui participant la
persoana juridică, dacă plata este făcută de către persoana juridică
în folosul personal al acestuia."
29. Capitolul VII, alcătuit din articolele 71-74, se modifică și
va avea următorul cuprins:
"CAP. VII
Venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură
Definirea veniturilor
Art. 71. - (1) Veniturile din activități agricole cuprind
veniturile obținute, individual sau într-o formă de asociere, din:
a) cultivarea produselor agricole vegetale;
b) exploatarea pepinierelor viticole, pomicole și altele
asemenea;
c) creșterea și exploatarea animalelor, inclusiv din
valorificarea produselor de origine animală, în stare naturală.
(2) Veniturile din silvicultură și piscicultură reprezintă
veniturile obținute din recoltarea și valorificarea produselor
specifice fondului forestier național, respectiv a produselor
lemnoase și nelemnoase, precum și cele obținute din exploatarea
amenajărilor piscicole.
(3) Veniturile din silvicultură și piscicultură se supun
impunerii potrivit prevederilor cap. II «Venituri din activități
independente», venitul net anual fiind determinat în sistem real, pe
baza datelor din contabilitatea în partidă simplă. Pentru aceste
venituri sunt aplicabile regulile de impunere proprii veniturilor
din activități independente pentru care venitul net anual se
determină în sistem real.
(4) Veniturile obtinute din valorificarea produselor prevăzute
la alin. (1) în altă modalitate decât în stare naturală reprezintă
venituri din activități independente și se supun regulilor de
impunere proprii categoriei respective.
(5) Veniturile definite la alin. (1) pentru care nu au fost
stabilite norme de venit sunt venituri impozabile și se supun
impunerii potrivit prevederilor cap. II «Venituri din activități
independente», venitul net anual fiind determinat în sistem real, pe
baza datelor din contabilitatea în partidă simplă. Pentru aceste
venituri sunt aplicabile regulile de impunere proprii veniturilor
din activități independente pentru care venitul net anual se
determină în sistem real.
Venituri neimpozabile
Art. 72. - (1) Nu sunt venituri impozabile veniturile obținute
de persoanele fizice din valorificarea în stare naturală a
produselor culese sau capturate din flora și fauna sălbatică.
(2) Veniturile definite la art. 71 alin. (1) sunt venituri
neimpozabile în limitele stabilite potrivit tabelului următor:
┌───────────────────────────────┬─────────────────────┐
│Produse vegetale │ Suprafață │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Cereale │până la 2 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Plante oleaginoase │până la 2 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Cartof │până la 2 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Sfeclă de zahăr │până la 2 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Tutun │până la 1 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Hamei pe rod │până la 2 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Legume în câmp │până la 0,5 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Legume în spații protejate │până la 0,2 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Leguminoase pentru boabe │până la 1,5 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Pomi pe rod │până la 1,5 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Vie pe rod │până la 0,5 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Flori și plante ornamentale │până la 0,3 ha │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│ │ │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│ Animale │Nr. de capete/Nr. de │
│ │familii de albine │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Vaci și bivolițe │până la 2 │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Ovine și caprine │până la 10 │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Porci pentru îngrășat │până la 6 │
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Albine │până la 50 de familii│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┤
│Păsări de curte │până la 100 │
└───────────────────────────────┴─────────────────────┘
Stabilirea venitului anual din activități agricole pe bază de norme
de venit
Art. 73. - (1) Venitul dintr-o activitate agricolă se stabilește
pe bază de norme de venit.
(2) Normele de venit se stabilesc pe unitatea de suprafață
(ha)/cap de animal/familie de albine.
(3)
Normele de venit
corespunzătoare veniturilor definite la
art. 71 alin. (1) sunt stabilite pentru perioada impozabilă din anul
fiscal 2013 cuprinsă între 1 februarie 2013 și până la sfârșitul
anului fiscal, potrivit tabelului următor:
┌───────────────────────────────┬─────────────────────┬──────────────┐
│Produse vegetale │Suprafața destinată │
│
│ │producției vegetale/ │Norma de
venit│
│ │cap de animal/familie│ - lei -
│
│ │ de albine │
│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Cereale │peste 2 ha │
449│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Plante oleaginoase │peste 2 ha │
458│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Cartof │peste 2 ha │
3.488│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Sfeclă de zahăr │peste 2 ha │
697│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Tutun │peste 1 ha │
1.060│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Hamei pe rod │peste 2 ha │
1.483│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Legume în câmp │peste 0,5 ha │
4.001│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Legume în spații protejate │peste 0,2 ha │
8.033│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Leguminoase pentru boabe │peste 1,5 ha │
801│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Pomi pe rod │peste 1,5 ha │
4.709│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Vie pe rod │peste 0,5 ha │
1.385│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Flori și plante ornamentale │peste 0,3 ha │
11.773│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│ │ │
│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│ Animale │ │
│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Vaci și bivolițe │peste 2 capete │
453│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Ovine și caprine │10-50 de capete │
23│
│
├─────────────────────┼──────────────┤
│ │peste 50 de capete │
65│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Porci pentru îngrășat │6-10 capete │
56│
│
├─────────────────────┼──────────────┤
│ │peste 10 capete │
177│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Albine │50-100 de familii │
70│
│
├─────────────────────┼──────────────┤
│ │peste 100 familii │
98│
├───────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────────┤
│Păsări de curte │100-500 de capete │
3│
│
├─────────────────────┼──────────────┤
│ │peste 500 de capete │
2│
└───────────────────────────────┴─────────────────────┴──────────────┘
(4) Începând cu anul fiscal 2014, normele de venit se stabilesc
de către direcțiile teritoriale de specialitate ale Ministerului
Agriculturii și Dezvoltării Rurale, se aprobă și se publică de către
direcțiile generale ale finanțelor publice teritoriale ale
Ministerului Finanțelor Publice, până cel târziu la data de 15
februarie a anului pentru care se aplică aceste norme de venit.
Calculul și plata impozitului aferent veniturilor din activități
agricole
Art. 74. - (1) Impozitul pe venitul din activități agricole se
calculează de organul fiscal competent prin aplicarea unei cote de
16% asupra venitului anual din activități agricole stabilit pe baza
normei anuale de venit, impozitul fiind final.
(2) Contribuabilul care desfășoară o activitate agricolă
prevăzută la art. 71 alin. (1) pentru care venitul se determină pe
bază de normă de venit are obligația de a depune anual o declarație
la organul fiscal competent, până la data de 25 mai inclusiv a
anului fiscal, pentru anul în curs. În cazul în care activitatea se
desfășoară în cadrul unei asocieri fără personalitate juridică,
obligația depunerii declarației la organul fiscal competent revine
asociatului care răspunde pentru îndeplinirea obligațiilor
asociației față de autoritățile publice în cadrul aceluiași termen.
Anexa declarației depusă de asociatul desemnat va cuprinde și cota
de distribuire ce revine fiecărui membru asociat din venitul
impozabil calculat la nivelul asocierii.
(3) Declarația prevăzută la alin. (2) nu se depune pentru
veniturile prevăzute la art. 72.
(4) Organul fiscal competent stabilește impozitul anual datorat
și emite decizia de impunere, la termenul și în forma stabilite prin
ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
(5) Plata impozitului anual stabilit conform deciziei de
impunere anuale se efectuează către bugetul de stat în două rate
egale, astfel:
a) 50% din impozit până la data de 25 octombrie inclusiv;
b) 50% din impozit până la data de 15 decembrie inclusiv.
(6) Impozitul se virează la bugetul de stat și din acesta nu se
distribuie cote defalcate către bugetele locale."
30. La articolul 80, după alineatul (4) se introduce un nou
alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Prevederile alin. (1)-(4) nu se aplică în cazul veniturilor
din activități agricole definite la art. 71 alin. (1) pentru care
sunt stabilite norme de venit."
31. La articolul 82, alineatele (1), (3), (6) și (8) se modifică
și vor avea următorul cuprins:
"Art. 82. - (1) Contribuabilii care realizează venituri din
activități independente, cedarea folosinței bunurilor, activități
agricole impuse în sistem real, prevăzute la art. 71 alin. (5),
precum și din silvicultură și piscicultură, cu excepția veniturilor
din arendare, sunt obligați să efectueze în cursul anului plăți
anticipate cu titlu de impozit, exceptându-se cazul veniturilor
pentru care plățile anticipate se stabilesc prin reținere la sursă.
.........................................................................
(3) Plățile anticipate se efectuează în 4 rate egale, până la
data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. Nu se
datorează plăți anticipate în cazul contribuabililor care realizează
venituri din arendare și care au optat pentru determinarea venitului
net în sistem real, plata impozitului anual efectuându-se potrivit
deciziei de impunere emise pe baza declarației privind venitul
realizat.
........................................................................
(6) Plățile anticipate stabilite pe baza contractelor încheiate
între părți în care chiria este exprimată în lei, potrivit
prevederilor art. 63 alin. (2), precum și pentru veniturile din
activități independente, impuse pe baza normelor de venit,
reprezintă impozit final.
.........................................................................
(8) Contribuabilii care realizează venituri din activități
independente și/sau din activități agricole impuse în sistem real,
silvicultură și piscicultură și care în cursul anului fiscal își
încetează activitatea, precum și cei care intră în suspendare
temporară a activității, potrivit legislației în materie, au
obligația de a depune la organul fiscal competent o declarație,
însoțită de documente justificative, în termen de 15 zile de la data
producerii evenimentului, în vederea recalculării plăților
anticipate."
32. La articolul 83, alineatul (1) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"Art. 83. - (1) Contribuabilii care realizează, individual sau
într-o formă de asociere, venituri din activități independente,
venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din activități
agricole, silvicultură și piscicultură, determinate în sistem real,
au obligația de a depune o declarație privind venitul realizat la
organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, până la data de
25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.
Declarația privind venitul realizat se completează pentru fiecare
sursă și categorie de venit. Pentru veniturile realizate într-o
formă de asociere, venitul declarat va fi venitul net/pierderea
distribuită din asociere."
33. La articolul 83 alineatul (3), litera g) se modifică și va
avea următorul cuprins:
"g) veniturile din activități agricole a căror impunere este
finală, potrivit prevederilor art. 74 alin. (1);"
34. La articolul 86, alineatul (4) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(4) Asocierile, cu excepția celor care realizează venituri din
activități agricole impuse pe baza normelor de venit, au obligația
să depună la organul fiscal competent, până la data de 15 martie a
anului următor, declarații anuale de venit, conform modelului
stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală, care vor
cuprinde și distribuția venitului net/pierderii pe asociați."
35. La articolul 94, după alineatul (16) se introduc trei noi
alineate, alineatele (17)-(19), cu următorul cuprins:
"(17) Pentru veniturile din activități agricole realizate până
la 1 februarie 2013, obligațiile fiscale sunt cele în vigoare la
data realizării acestora.
(18) Pentru veniturile din activități agricole determinate pe
bază de norme de venit obținute în perioada 1 ianuarie 2013 și până
la 1 februarie 2013, normele de venit se stabilesc de către
direcțiile teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii
și Dezvoltării Rurale și se aprobă de către direcțiile generale ale
finanțelor publice teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice.
Normele de venit se stabilesc, se avizează și se publică până cel
târziu la data de 31 mai a anului pentru care se aplică aceste norme
de venit. Norma anuală de venit se corectează astfel încât să
corespundă perioadei impozabile cuprinse între 1 ianuarie 2013 și 1
februarie 2013. Obligațiile fiscale sunt cele în vigoare la data
realizării acestora.
(19) Pentru veniturile obținute din activități agricole pentru
care venitul net anual se determină în sistem real între 1 ianuarie
2013 și 1 februarie 2013 nu se mai stabilesc plăți anticipate, iar
venitul net anual se declară până la data de 25 mai 2014."
36. La articolul 112^1, litera b) se abrogă.
37. La articolul 112^1, litera c) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"c) a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a
65.000 euro;"
38. Articolul 112^2 se modifică și va avea următorul cuprins:
"Reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile
microîntreprinderii
Art. 112^2. - (1) Impozitul reglementat de prezentul titlu este
obligatoriu.
(2) Microîntreprinderile plătitoare de impozit pe profit sunt
obligate la plata impozitului reglementat de prezentul titlu
începând cu anul fiscal următor, dacă îndeplinesc condițiile
prevăzute la art. 112^1.
(3) Pentru anul 2013, persoanele juridice române plătitoare de
impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2012 îndeplinesc
condițiile prevăzute la art. 112^1 sunt obligate la plata
impozitului reglementat de prezentul titlu începând cu 1 februarie
2013, urmând a comunica organelor fiscale teritoriale modificarea
sistemului de impunere, potrivit prevederilor Codului de procedură
fiscală, până la data de 25 martie 2013 inclusiv. Până la acest
termen se va depune și declarația privind impozitul pe profit
datorat pentru profitul impozabil obținut în perioada 1 ianuarie
2013-31 ianuarie 2013, prin excepție de la prevederile art. 34 și
35.
(4) O persoană juridică română care este nou-înființată este
obligată să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor
începând cu primul an fiscal, dacă condiția prevăzută la art. 112^1
lit. d) este îndeplinită la data înregistrării la registrul
comerțului.
(5) Microîntreprinderile nu mai aplică acest sistem de impunere
începând cu anul fiscal următor anului în care nu mai îndeplinesc
una dintre condițiile prevăzute la art. 112^1.
(6) Nu sunt obligate să aplice sistemul de impunere reglementat
de prezentul titlu persoanele juridice române care:
a) desfășoară activități în domeniul bancar;
b) desfășoară activități în domeniile asigurărilor și
reasigurărilor, al pieței de capital, cu excepția persoanelor
juridice care desfășoară activități de intermediere în aceste
domenii;
c) desfășoară activități în domeniile jocurilor de noroc,
consultanței și managementului.
(7) Persoanele juridice române care au optat pentru acest sistem
de impunere potrivit reglementărilor legale în vigoare până la data
de 1 februarie 2013 păstrează acest regim de impozitare pentru anul
2013."
39. Articolul 112^6 se modifică și va avea următorul cuprins:
"Impunerea microîntreprinderilor care realizează venituri mai
mari de 65.000 euro
Art. 112^6. - Prin excepție de la prevederile art. 112^2 alin.
(5) și (7), dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere
realizează venituri mai mari de 65.000 euro, aceasta va plăti
impozit pe profit luând în calcul veniturile și cheltuielile
realizate de la începutul anului fiscal. Calculul și plata
impozitului pe profit se efectuează începând cu trimestrul în care
s-a depășit limita prevăzută în prezentul articol. Impozitul pe
profit datorat reprezintă diferența dintre impozitul pe profit
calculat de la începutul anului fiscal până la sfârșitul perioadei
de raportare și impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
datorat în cursul anului respectiv. În cazul contribuabililor
prevăzuți la art. 112^2 alin. (3), limita de 65.000 euro și
impozitul pe profit datorat se calculează în mod corespunzător de la
1 februarie 2013."
40. Articolul 112^8 se modifică și va avea următorul cuprins:
"Termenele de declarare a mențiunilor
Art. 112^8. - (1) Persoanele juridice române plătitoare de
impozit pe profit comunică organelor fiscale teritoriale aplicarea
sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit
prevederilor Codului de procedură fiscală, până la data de 31
ianuarie inclusiv a anului pentru care se plătește impozitul pe
veniturile microîntreprinderilor.
(2) Persoanele juridice care se înființează în cursul unui an
fiscal înscriu mențiunea în cererea de înregistrare la registrul
comerțului.
(3) În cazul în care, în cursul anului fiscal, una dintre
condițiile impuse nu mai este îndeplinită, microîntreprinderea
comunică organelor fiscale teritoriale ieșirea din sistemul de
impunere pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit prevederilor
Codului de procedură fiscală, până la data de 31 ianuarie inclusiv a
anului fiscal respectiv.
(4) Microîntreprinderile care intră sub incidența prevederilor
art. 112^6 comunică organelor fiscale teritoriale ieșirea din
sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, în cursul
anului respectiv, potrivit prevederilor Codului de procedură
fiscală."
41. La articolul 115 alineatul (1), litera i) se abrogă.
42. La articolul 115 alineatul (1), litera k) se modifică și va
avea următorul cuprins:
"k) venituri din servicii prestate în România și în afara
României, exclusiv transportul internațional și prestările de
servicii accesorii acestui transport;"
43. La articolul 116 alineatul (2), litera a) se abrogă.
44. La articolul 116 alineatul (2), după litera c) se introduce
o nouă literă, litera c^1), cu următorul cuprins:
"c^1) 50% pentru veniturile prevăzute la art. 115 alin. (1) lit.
a)-g), k) și l), dacă veniturile sunt plătite într-un stat cu care
România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se
realizeze schimbul de informații;"
45. După articolul 133 se introduce un nou articol, articolul
133^1, cu următorul cuprins:
"Locul operațiunilor legate de podul de frontieră peste fluviul
Dunărea între Calafat și Vidin
Art. 133^1. - (1) Prin excepție de la prevederile art. 132-133,
pentru operațiunile legate de podul de frontieră peste fluviul
Dunărea între Calafat și Vidin, se aplică prevederile alin. (2) și
(3).
(2) Pentru a determina locul operațiunilor impozabile în ceea ce
privește întreținerea sau repararea podului de frontieră, frontiera
teritorială este considerată ca fiind la mijlocul podului, pentru
livrările de bunuri, prestările de servicii, achizițiile
intracomunitare și importurile de bunuri, destinate întreținerii sau
reparării podului.
(3) Pentru a determina locul operațiunii impozabile în ceea ce
privește perceperea taxei de trecere a podului, se consideră toată
lungimea podului ca fiind:
a) parte a teritoriului României, pentru călătoriile dinspre
România spre Bulgaria;
b) parte a teritoriului Bulgariei, pentru călătoriile dinspre
Bulgaria spre România."
46. La articolul 134^1, alineatul (9) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(9) În cazul operațiunilor de închiriere, leasing,
concesionare, arendare de bunuri, acordare cu plată pe o anumită
perioadă a unor drepturi reale, precum dreptul de uzufruct și
superficia, asupra unui bun imobil, serviciul se consideră efectuat
la fiecare dată specificată în contract pentru efectuarea plății."
47. La articolul 137 alineatul (1), litera e) se modifică și va
avea următorul cuprins:
"e) pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru
care beneficiarul este o persoană afiliată
furnizorului/prestatorului potrivit prevederilor art. 7 alin. (1)
pct. 21, baza de impozitare este considerată valoarea de piață în
următoarele situații:
1. atunci când contrapartida este mai mică decât valoarea de
piață, iar beneficiarul livrării sau al prestării nu are drept
complet de deducere în conformitate cu prevederile art. 145, 145^1
și 147;
2. atunci când contrapartida este mai mică decât valoarea de
piață, iar furnizorul sau prestatorul nu are un drept complet de
deducere în conformitate cu prevederile art. 145 și 147 și livrarea
sau prestarea este scutită conform art. 141;
3. atunci când contrapartida este mai mare decât valoarea de
piață, iar furnizorul sau prestatorul nu are drept complet de
deducere în conformitate cu prevederile art. 145 și 147."
48. La articolul 137, după alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) În sensul alin. (1) lit. e), valoare de piață înseamnă
suma totală pe care, pentru obținerea bunurilor ori serviciilor în
cauză la momentul respectiv, un client aflat în aceeași etapă de
comercializare la care are loc livrarea de bunuri sau prestarea de
servicii ar trebui să o plătească în condiții de concurență loială
unui furnizor ori prestator independent de pe teritoriul statului
membru în care livrarea sau prestarea este supusă taxei. Atunci când
nu poate fi stabilită o livrare de bunuri sau o prestare de servicii
comparabilă, valoare de piață înseamnă:
1. pentru bunuri, o sumă care nu este mai mică decât prețul de
cumpărare al bunurilor sau al unor bunuri similare ori, în absența
unui preț de cumpărare, prețul de cost, stabilit la momentul
livrării;
2. pentru servicii, o sumă care nu este mai mică decât costurile
complete ale persoanei impozabile pentru prestarea serviciului."
49. La articolul 137 alineatul (3), litera b) se modifică și va
avea următorul cuprins:
"b) sumele reprezentând daune-interese, stabilite prin hotărâre
judecătorească definitivă și irevocabilă, penalizările și orice alte
sume solicitate pentru neîndeplinirea totală sau parțială a
obligațiilor contractuale, dacă sunt percepute peste prețurile
și/sau tarifele negociate;"
50. La articolul 139, alineatul (2) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(2) Baza de impozitare cuprinde cheltuielile accesorii, precum
comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport și asigurare, care
intervin până la primul loc de destinație a bunurilor în România, în
măsura în care aceste cheltuieli nu au fost cuprinse în baza de
impozitare stabilită conform alin. (1), precum și cele care decurg
din transportul către alt loc de destinație din Comunitate, în cazul
în care locul respectiv este cunoscut la momentul la care intervine
faptul generator. Primul loc de destinație a bunurilor îl reprezintă
destinația indicată în documentul de transport sau în orice alt
document în baza căruia bunurile sunt importate în România ori, în
absența unei astfel de mențiuni, primul loc de descărcare a
bunurilor în România."
51. La articolul 141 alineatul (2) litera e), partea
introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:
"e) arendarea, concesionarea, închirierea și leasingul de bunuri
imobile, acordarea unor drepturi reale asupra unui bun imobil,
precum dreptul de uzufruct și superficia, cu plată, pe o anumită
perioadă. Fac excepție următoarele operațiuni:".
52. La articolul 143 alineatul (1) litera h), punctul 2 se
modifică și va avea următorul cuprins:
"2. livrarea de carburanți și provizii destinate a fi utilizate
pe nave, inclusiv pentru navele de război încadrate în Nomenclatura
Combinată (NC) cod 8906 10 00, care părăsesc țara și se îndreaptă
spre porturi străine unde vor fi ancorate, cu excepția proviziilor
în cazul navelor folosite pentru pescuitul de coastă;".
53. La articolul 148 alineatul (1), litera c) se modifică și va
avea următorul cuprins:
"c) persoana impozabilă își pierde dreptul de deducere a taxei
pentru bunurile mobile nelivrate și serviciile neutilizate în cazul
unor evenimente precum modificări legislative, modificări ale
obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru
operațiuni care dau drept de deducere și, ulterior, alocarea
acestora pentru realizarea de operațiuni care nu dau drept de
deducere, bunuri lipsă din gestiune, inclusiv bunuri furate."
54. La articolul 148 alineatul (2), litera a) se modifică și va
avea următorul cuprins:
"a) bunurilor distruse sau pierdute ca urmare a unor calamități
naturale ori a unor cauze de forță majoră, în condițiile în care
aceste situații sunt demonstrate sau confirmate în mod
corespunzător;"
55. La articolul 148, după alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) În cazul bunurilor furate, persoana impozabilă poate anula
ajustarea efectuată conform alin. (1) la data la care furtul este
dovedit legal prin hotărâre judecătorească definitivă."
56. La articolul 149 alineatul (4) litera d), punctul 3 se
abrogă.
57. La articolul 149, după alineatul (4) se introduce un nou
alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) În cazul bunurilor furate, persoana impozabilă poate
anula ajustarea efectuată conform alin. (4) lit. d) la data la care
furtul este dovedit legal prin hotărâre judecătorească definitivă."
58. La articolul 150, alineatul (6) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(6) În alte situații decât cele prevăzute la alin. (2)-(5), în
cazul în care livrarea de bunuri/prestarea de servicii este
realizată de o persoană impozabilă care nu este stabilită în România
sau nu este considerată a fi stabilită pentru respectivele livrări
de bunuri/prestări de servicii pe teritoriul României conform
prevederilor art. 125^1 alin. (2) și care nu este înregistrată în
România conform art. 153, persoana obligată la plata taxei este
persoana impozabilă ori persoana juridică neimpozabilă, stabilită în
România, indiferent dacă este sau nu înregistrată în scopuri de TVA
conform art. 153, sau persoana nestabilită în România, dar
înregistrată în România conform art. 153, care este beneficiar al
unor livrări de bunuri/prestări de servicii care au loc în România,
conform art. 132 sau 133."
59. La articolul 152, alineatul (3) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(3) Persoana impozabilă care îndeplinește condițiile prevăzute
la alin. (1) pentru aplicarea regimului special de scutire poate
opta oricând pentru aplicarea regimului normal de taxă."
60. La articolul 153 alineatul (1), partea introductivă se
modifică și va avea următorul cuprins:
"Art. 153. - (1) Persoana impozabilă care are sediul activității
economice în România și realizează sau intenționează să realizeze o
activitate economică ce implică operațiuni taxabile, scutite de taxa
pe valoarea adăugată cu drept de deducere și/sau operațiuni
rezultate din activități economice pentru care locul
livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa
ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operațiuni ar fi fost
realizate în România conform art. 145 alin. (2) lit. b), trebuie să
solicite înregistrarea în scopuri de TVA la organul fiscal
competent, denumită în continuare înregistrare normală în scopuri de
taxă, după cum urmează:".
61. La articolul 153 alineatul (9^1), litera d) se modifică și
va avea următorul cuprins:
"d) la solicitarea persoanei impozabile, în situația prevăzută
la alin. (9) lit. e), pe baza unei declarații pe propria răspundere
din care să rezulte că va desfășura activități economice cel mai
târziu în cursul lunii următoare celei în care a solicitat
înregistrarea în scopuride TVA. Data înregistrării în scopuri de TVA
a persoanei impozabile este data comunicării deciziei de
înregistrare în scopuri de TVA. În situația în care persoana
impozabilă nu depune o cerere de înregistrare în scopuri de TVA în
maximum 180 de zile de la data anulării, organele fiscale nu vor
aproba eventuale cereri ulterioare de reînregistrare în scopuri de
TVA. În cazul persoanei impozabile care are sediul activității
economice în afara României și care trebuie sau optează, potrivit
legii, să se înregistreze în scopuri de TVA în România, direct,
printr-un reprezentant fiscal ori printr-un sediu fix, organele
fiscale vor aproba eventuale cereri de reînregistrare în scopuri de
TVA, chiar dacă acestea sunt depuse după 180 de zile de la data
anulării înregistrării."
62. La articolul 155, alineatul (34) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(34) Facturile pot fi stocate pe suport hârtie sau în format
electronic, indiferent de forma originală în care au fost trimise
ori puse la dispoziție. În cazul facturilor stocate prin mijloace
electronice, persoanele impozabile vor stoca prin mijloace
electronice și datele ce garantează autenticitatea originii și
integritatea conținutului facturilor, în conformitate cu alin. (24)
și (25). În cazul stocării electronice a facturilor, inclusiv a
celor care au fost convertite din format hârtie în format
electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr.
135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, cu
modificările ulterioare."
63. La articolul 156^3, alineatele (9)-(13) se modifică și vor
avea următorul cuprins:
"(9) După anularea înregistrării în scopuri de TVA, conform art.
153 alin. (9) lit. g), persoanele impozabile depun o declarație până
la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit
obligația sau, după caz, dreptul de ajustare/corecție a
ajustărilor/regularizare a taxei pe valoarea adăugată privind sumele
rezultate ca urmare a acestor ajustări/corecții a
ajustărilor/regularizări efectuate în următoarele situații:
a) nu au efectuat ajustările de taxă prevăzute de lege în
ultimul decont depus înainte de scoaterea din evidența persoanelor
înregistrate în scopuri de TVA sau au efectuat ajustări incorecte,
conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161;
b) trebuie să efectueze regularizările prevăzute la art. 134
alin. (5) sau să ajusteze baza de impozitare conform prevederilor
art. 138, pentru operațiuni realizate înainte de anularea
înregistrării;
c) trebuie să efectueze alte ajustări ale taxei pe valoarea
adăugată în conformitate cu prevederile din norme.
(10) Persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în
scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 153 alin.
(9) lit. a)-e) trebuie să depună o declarație privind taxa colectată
care trebuie plătită, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare
celei în care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrări de
bunuri/prestări de servicii efectuate și/sau pentru achiziții de
bunuri și/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata
taxei, a căror exigibilitate de taxă intervine în perioada în care
persoana impozabilă nu are un cod valabil de TVA, respectiv:
a) taxa colectată care trebuie plătită în conformitate cu
prevederile art. 11 alin. (1^1) și (1^3) pentru livrări de
bunuri/prestări de servicii efectuate și/sau pentru achiziții de
bunuri și/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata
taxei, efectuate în perioada în care persoana impozabilă nu are un
cod valabil de TVA;
b) taxa colectată care trebuie plătită pentru livrări de
bunuri/prestări de servicii efectuate înainte de anularea
înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care au
aplicat sistemul TVA la încasare, dar a căror exigibilitate de taxă
potrivit art. 134^2 alin. (3)-(8) intervine în perioada în care
persoana impozabilă nu are un cod valabil de TVA.
(11) Persoana impozabilă prevăzută la art. 134^2 alin. (3) lit.
a), care trebuie să aplice sistemul TVA la încasare potrivit
prevederilor art. 134^2 alin. (3)-(8), are obligația să depună la
organele fiscale competente, până la data de 25 ianuarie inclusiv, o
notificare din care să rezulte că cifra de afaceri din anul
calendaristic precedent, determinată potrivit prevederilor art.
134^2 alin. (3), nu depășește plafonul de 2.250.000 lei. Nu are
obligația să depună notificarea persoana impozabilă care a aplicat
sistemul TVA la încasare în anul calendaristic precedent și care
este obligată să continue aplicarea sistemului TVA la încasare ca
urmare a faptului că cifra sa de afaceri nu a depășit în anul
calendaristic precedent plafonul de 2.250.000 lei. În situația în
care persoana impozabilă prevăzută la art. 134^2 alin. (3) lit. a),
care trebuie să aplice sistemul TVA la încasare, nu depune
notificarea, aceasta va fi înregistrată din oficiu de organele
fiscale competente, începând cu data înscrisă în decizia de
înregistrare, în Registrul persoanelor impozabile care aplică
sistemul TVA la încasare prevăzut la alin. (13). În perioada
cuprinsă între data la care persoana impozabilă avea obligația
aplicării sistemului TVA la încasare și data înregistrării din
oficiu de către organele fiscale competente în Registrul persoanelor
impozabile care aplică sistemul TVA la încasare:
a) dreptul de deducere a TVA aferente achizițiilor efectuate de
persoana impozabilă este amânat până în momentul în care taxa
aferentă bunurilor și serviciilor care i-au fost livrate/prestate a
fost plătită furnizorului/prestatorului său, în conformitate cu
prevederile art. 145 alin. (1^2), iar pentru livrările de
bunuri/prestările de servicii efectuate de persoana impozabilă în
perioada respectivă se aplică regulile privind exigibilitatea taxei
prevăzute la art. 134^2 alin. (3)-(8);
b) dreptul de deducere a TVA aferente achizițiilor efectuate de
beneficiari care nu aplică sistemul TVA la încasare de la persoanele
impozabile respective se exercită aplicându-se regulile generale de
deducere prevăzute la art. 145 alin. (1). De la data înregistrării
din oficiu a furnizorului/prestatorului în Registrul persoanelor
impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, beneficiarul deduce
TVA pentru achizițiile realizate de la acesta pe măsura plății în
conformitate cu prevederile art. 145 alin. (1^1).
(12) Persoana impozabilă care aplică sistemul TVA la încasare și
care depășește în cursul anului calendaristic curent plafonul de
2.250.000 lei are obligația să depună la organele fiscale
competente, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare perioadei
fiscale în care a depășit plafonul, o notificare din care să rezulte
cifra de afaceri realizată, determinată potrivit prevederilor art.
134^2 alin. (3), în vederea schimbării sistemului aplicat potrivit
prevederilor art. 134^2 alin. (4). În situația în care persoana
impozabilă care depășește plafonul nu depune notificarea, aceasta va
fi radiată din oficiu de organele fiscale competente, începând cu
data înscrisă în decizia de radiere, din Registrul persoanelor
impozabile care aplică sistemul TVA la încasare prevăzut la alin.
(13). În perioada cuprinsă între data la care persoana impozabilă
avea obligația de a nu mai aplica sistemul TVA la încasare și data
radierii din oficiu de către organele fiscale competente din
Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la
încasare:
a) pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate
de persoana impozabilă se aplică regulile generale privind
exigibilitatea taxei, prevăzute la art. 134^2 alin. (1) și (2), iar
dreptul de deducere a TVA aferente achizițiilor efectuate de
persoana impozabilă în perioada respectivă se exercită în
conformitate cu prevederile art. 145 alin. (1);
b) dreptul de deducere a TVA aferente achizițiilor efectuate de
beneficiari care nu aplică sistemul TVA la încasare de la persoanele
impozabile respective se exercită pe măsura plății în conformitate
cu prevederile art. 145 alin. (1^1). De la data radierii din oficiu
a furnizorului/prestatorului din Registrul persoanelor impozabile
care aplică sistemul TVA la încasare, beneficiarul deduce TVA pentru
achizițiile realizate de la acesta în conformitate cu prevederile
art. 145 alin. (1).
(13) Agenția Națională de Administrare Fiscală organizează
Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la
încasare conform art. 134^2 alin. (3)-(8). Registrul este public și
se afișează pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Înscrierea și radierea în/din Registrul persoanelor impozabile care
aplică sistemul TVA la încasare se fac de către organul fiscal
competent, pe baza notificărilor depuse de persoanele impozabile
potrivit alin. (11) și (12), până la data de 1 a perioadei fiscale
următoare celei în care a fost depusă notificarea, sau din oficiu,
în condițiile prevăzute la alin. (11) și (12). Prin excepție,
persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în cursul
anului calendaristic, prevăzute la art. 134^2 alin. (3) lit. b),
sunt înregistrate din oficiu de către organele fiscale competente în
Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la
încasare, de la data înregistrării acestora în scopuri de TVA. În
cazul înregistrării persoanei impozabile în Registrul persoanelor
impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, în situația în care
data publicării în registru este ulterioară datei de la care
persoana impozabilă aplică sistemul TVA la încasare, beneficiarii
își exercită dreptul de deducere în conformitate cu prevederile art.
145 alin. (1^1), începând cu data publicării în registru."
64. La articolul 156^3, după alineatul (10) se introduce un nou
alineat, alineatul (10^1), cu următorul cuprins:
"(10^1) Persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la
încasare și al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost
anulat potrivit prevederilor art. 153 alin. (9) lit. g) trebuie să
depună o declarație privind taxa colectată care trebuie plătită,
până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a
intervenit exigibilitatea taxei pentru livrări de bunuri/prestări de
servicii efectuate înainte de anularea înregistrării în scopuri de
TVA, dar a căror exigibilitate de taxă potrivit art. 134^2 alin.
(3)-(8) intervine în perioada în care persoana impozabilă nu are un
cod valabil de TVA."
65. La articolul 156^3, după alineatul (11) se introduce un nou
alineat, alineatul (11^1), cu următorul cuprins:
"(11^1) Când se constată că persoana impozabilă a fost
înregistrată de organele fiscale, în temeiul alin. (11) sau al art.
II din Ordonanța Guvernului nr. 15/2012 pentru modificarea și
completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 208/2012, ca urmare a unei erori, în
Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la
încasare, aceasta va fi radiată, din oficiu sau la cererea persoanei
impozabile, de organele fiscale competente din Registrul persoanelor
impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, începând cu data
înscrisă în decizia de îndreptare a erorii materiale. Pe perioada
cuprinsă între data înregistrării și data radierii în/din Registrul
persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare:
a) persoana impozabilă care nu avea obligația de a aplica
sistemul TVA la încasare aplică regulile generale privind
exigibilitatea taxei, prevăzute la art. 134^2 alin. (1) și (2), iar
dreptul de deducere a TVA aferente achizițiilor efectuate de
persoana impozabilă în perioada respectivă se exercită în
conformitate cu prevederile art. 145 alin. (1). Persoana impozabilă
nu este însă sancționată în cazul în care în perioada respectivă
aplică sistemul TVA la încasare prevăzut la art. 134^2 alin. (3)-(8)
și își exercită dreptul de deducere potrivit prevederilor art. 145
alin. (1^2);
b) dreptul de deducere a TVA aferente achizițiilor efectuate de
beneficiari care nu aplică sistemul TVA la încasare de la persoanele
impozabile respective nu se exercită pe măsura plății potrivit
prevederilor art. 145 alin. (1^1), indiferent de regimul aplicat de
furnizor/prestator în perioada respectivă."
66. La articolul 156^3, după alineatul (12) se introduce un nou
alineat, alineatul (12^1), cu următorul cuprins:
"(12^1) Când se constată că persoana impozabilă a fost radiată
de organele fiscale, ca urmare a unei erori, din Registrul
persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, aceasta
va fi înregistrată, din oficiu sau la cererea persoanei impozabile,
de organele fiscale competente, începând cu data înscrisă în decizia
de îndreptare a erorii materiale, în Registrul persoanelor
impozabile care aplică sistemul TVA la încasare. Pe perioada
cuprinsă între data radierii și data înregistrării din/în Registrul
persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare:
a) persoana impozabilă continuă aplicarea sistemului TVA la
încasare prevăzut la art. 134^2 alin. (3)-(8) și își exercită
dreptul de deducere potrivit prevederilor art. 145 alin. (1^2).
Persoana impozabilă nu este însă sancționată în cazul în care, în
perioada respectivă, aplică regulile generale privind exigibilitatea
taxei, prevăzute la art. 134^2 alin. (1) și (2), și își exercită
dreptul de deducere a TVA aferente achizițiilor în conformitate cu
prevederile art. 145 alin. (1);
b) dreptul de deducere a TVA aferente achizițiilor efectuate de
beneficiari care nu aplică sistemul TVA la încasare de la persoanele
impozabile respective nu se exercită pe măsura plății potrivit
prevederilor art. 145 alin. (1^1), indiferent de regimul aplicat de
furnizor/prestator în perioada respectivă."
67. La articolul 158^2, după alineatul (8) se introduce un nou
alineat, alineatul (8^1), cu următorul cuprins:
"(8^1) Persoanele impozabile înscrise în Registrul operatorilor
intracomunitari au obligația ca, în termen de 30 de zile de la data
modificării listei administratorilor să depună la organul fiscal
competent cazierul judiciar al noilor administratori. Persoanele
impozabile înscrise în Registrul operatorilor intracomunitari, cu
excepția societăților pe acțiuni, au obligația ca, în termen de 30
de zile de la data modificării listei asociaților, să depună la
organul fiscal competent cazierul judiciar al noilor asociați care
dețin minimum 5% din capitalul social al societății."
68. La articolul 158^2 alineatul (10), după litera d) se
introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
"e) persoanele impozabile care nu respectă obligația prevăzută
la alin. (8^1)."
69. La articolul 207, după litera c) se introduc două noi
litere, literele d) și e), cu următorul cuprins:
"d) berea/baza de bere din amestecul cu băuturi nealcoolice
prevăzută la art. 206^10, la care ponderea gradelor Plato provenite
din malț, cereale malțificabile și/sau nemalțificabile este mai mică
de 30% din numărul total de grade Plato;
e) băuturile fermentate, altele decât bere și vinuri, prevăzute
la art. 206^12, la care ponderea de alcool absolut (100%) provenită
din fermentarea exclusivă a fructelor, sucurilor de fructe și
sucurilor concentrate de fructe este mai mică de 50%."
70. La articolul 208, după alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Nivelul accizelor pentru produsele prevăzute la art. 207
lit. d) și e) se aplică suplimentar celor prevăzute în anexa nr. 1
de la titlul VII «Accize și alte taxe speciale»."
71. Articolul 209 se modifică și va avea următorul cuprins:
"Plătitori de accize
Art. 209. - (1) Plătitori de accize pentru produsele prevăzute
la art. 207 lit. a)-c) sunt operatorii economici care produc,
achiziționează din teritoriul comunitar ori importă astfel de
produse.
(2) Plătitorii de accize pentru produsele prevăzute la art. 207
lit. d) și e) sunt antrepozitarii autorizați, destinatarii
înregistrați, operatorii economici care achiziționează astfel de
produse din teritoriul comunitar ori care importă astfel de produse.
(3) Operatorii economici, alții decât antrepozitarii autorizați,
destinatarii înregistrați și importatorii autorizați, care
achiziționează din teritoriul comunitar produsele prevăzute la art.
207 lit. a)-e), au obligația ca, înainte de primirea produselor, să
se înregistreze la autoritatea competentă, în condițiile prevăzute
în normele metodologice, și să respecte următoarele cerințe:
a) să garanteze plata accizelor în condițiile stabilite de
autoritatea competentă;
b) să țină contabilitatea livrărilor de produse;
c) să prezinte produsele oricând li se cere aceasta de către
organele de control;
d) să accepte orice monitorizare sau verificare a stocului."
72. La articolul 210, alineatul (4) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(4) Pentru produsele prevăzute la art. 207 retrase de pe piață,
dacă starea sau vechimea acestora le face improprii consumului ori
nu mai îndeplinesc condițiile de comercializare, accizele plătite se
restituie la cererea operatorului economic."
73. La articolul 210, după alineatul (4) se introduc două noi
alineate, alineatele (5) și (6), cu următorul cuprins:
"(5) Pentru produsele prevăzute la art. 207 lit. d) și e), care
ulterior sunt exportate ori livrate într-un alt stat membru,
accizele plătite se restituie la cererea operatorului economic.
(6) Modalitatea și condițiile de acordare a scutirilor prevăzute
la alin. (1)-(5) vor fi reglementate prin normele metodologice."
74. Articolul 211 se modifică și va avea următorul cuprins:
"Exigibilitatea
Art. 211. - Momentul exigibilității accizei intervine:
a) pentru produsele provenite din achiziții intracomunitare, la
momentul recepționării acestora;
b) pentru produsele provenite din operațiuni de import, la data
înregistrării declarației vamale de import;
c) pentru produsele prevăzute la art. 207 lit. d) și e), la
momentul eliberării pentru consum, în conformitate cu prevederile
art. 206^7."
75. Articolul 213 se modifică și va avea următorul cuprins:
"Plata accizelor la bugetul de stat
Art. 213. - (1) Pentru produsele prevăzute la art. 207 lit.
a)-c) provenite din teritoriul comunitar, plata accizelor se face în
ziua lucrătoare imediat următoare celei în care au fost recepționate
produsele.
(2) Pentru produsele prevăzute la art. 207 lit. d) și e),
provenite din producția internă sau din teritoriul comunitar,
termenul de plată a accizelor este până la data de 25 inclusiv a
lunii următoare celei în care accizele devin exigibile.
(3) Pentru produsele prevăzute la art. 207 provenite din
operațiuni de import, plata accizelor se face la momentul
înregistrării declarației vamale de import."
76. La articolul 221^3 alineatul (2), după litera n) se
introduce o nouă literă, litera n^1), cu următorul cuprins:
"n^1) utilizarea alcoolului scutit de la plata accizelor într-un
alt scop decât cel pentru care a fost acordată scutirea;".
77. La titlul VII "Accize și alte taxe speciale", în anexa nr.
1, la nr. crt. 1 - Bere, nivelul accizei prevăzut în coloana 3 se
modifică și va fi de 0,8228 euro/hl/1 grad Plato, la subpunctul 1.1
- Bere produsă de producătorii independenți cu o capacitate de
producție anuală ce nu depășește 200 mii hl, nivelul accizei
prevăzut în coloana 3 se modifică și va fi de 0,473 euro/hl/1 grad
Plato.
78. La titlul VII "Accize și alte taxe speciale", anexa nr. 2 se
modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1, care face parte
integrantă din prezenta ordonanță.
79. La titlul VII "Accize și alte taxe speciale", anexa nr. 6 se
modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezenta ordonanță.
80. La articolul 296^4 alineatul (1), litera m) se modifică și
va avea următorul cuprins:
"m) indemnizațiile primite pe perioada delegării și detașării în
altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul
serviciului, precum și orice alte sume de aceeași natură, pentru
partea care depășește limita a de 2,5 ori nivelul stabilit prin
hotărâre a Guvernului pentru personalul din instituțiile publice;".
81. La articolul 296^15, litera g) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"g) indemnizațiile primite pe perioada delegării și detașării în
altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul
serviciului, și orice alte sume de aceeași natură, în limita a de
2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotărâre a Guvernului pentru
personalul din instituțiile publice, precum și sumele primite pentru
acoperirea cheltuielilor de transport și cazare;".
82. La articolul 296^19, alineatele (1^11) și (1^12) se modifică
și vor avea următorul cuprins:
"(1^11) Angajatorii prevăzuți la alin. (1^9) și (1^10) au
obligația să transmită organului fiscal competent informații cu
privire la acordul încheiat cu angajații.
(1^12) Dacă între angajatorii prevăzuți la alin. (1^9) și (1^10)
și persoanele prevăzute la art. 296^3 lit. a) și b) nu au fost
încheiate acorduri, obligația privind achitarea contribuțiilor
sociale datorate de angajatori, reținerea și virarea contribuțiilor
sociale individuale, precum și depunerea declarației prevăzute la
alin. (1) revine angajatorilor. Declarația se poate depune direct
sau printr-un reprezentant fiscal/împuternicit."
83. La articolul 296^19, după alineatul (1^12) se introduce un
nou alineat, alineatul (1^13), cu următorul cuprins:
"(1^13) În cazul în care angajatorii prevăzuți la alin. (1^9) nu
își îndeplinesc obligațiile menționate la alin. (1^12), persoanele
prevăzute la art. 296^3 lit. a) și b) care obțin venituri sub formă
de salarii de la acești angajatori depun declarația prevăzută la
alin. (1) lunar, direct sau printr-un reprezentant
fiscal/împuternicit, și achită contribuțiile sociale individuale,
iar contribuțiile sociale ale angajatorilor cad în sarcina
acestora."
84. Titlul capitolului II se modifică și va avea următorul
cuprins:
"CAP. II
Contribuții sociale obligatorii privind persoanele care
realizează venituri impozabile din activități independente,
activități agricole, silvicultură, piscicultură, precum și din
asocieri fără personalitate juridică"
85. La articolul 296^21 alineatul (1), literele g) și h) se
modifică și vor avea următorul cuprins:
"g) persoanele care realizează venituri din activitățile
agricole prevăzute la art. 71 alin. (1);
h) persoanele care realizează venituri de natura celor prevăzute
la art. 71 alin. (2) și (5)."
86. La articolul 296^21, alineatul (2) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) datorează contribuții
sociale obligatorii pentru veniturile realizate, numai dacă aceste
venituri sunt impozabile potrivit titlului III."
87. La articolul 296^22, alineatele (3), (4) și (6) se modifică
și vor avea următorul cuprins:
"(3) Pentru persoanele prevăzute la art. 296^21 alin. (1) lit.
g), baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de
sănătate datorate bugetului Fondului național unic de asigurări
sociale de sănătate reprezintă valoarea anuală a normei de venit,
determinată potrivit prevederilor art. 73, raportată la cele 12 luni
ale anului.
(4) Pentru persoanele prevăzute la art. 296^21 alin. (1) lit.
f), baza de calcul al contribuțiilor sociale este venitul brut
stabilit prin contractul încheiat între părți, diferența dintre
venitul brut și cheltuiala deductibilă prevăzută la art. 50, venitul
din asociere, valoarea comisioanelor sau onorariile stabilite
potrivit legii în cazul expertizelor tehnice judiciare și
extrajudiciare, și orice alte venituri obținute, indiferent de
denumirea acestora, pentru care se aplică reținerea la sursă a
impozitului pe venit.
...............................................................
(6) În cazul persoanelor care realizează numai venituri de
natura celor prevăzute la art. 71 alin. (1), (2) și (5) sub nivelul
salariului de bază minim brut pe țară lunar și nu fac parte din
familiile beneficiare de ajutor social, baza lunară de calcul al
contribuției de asigurări sociale de sănătate reprezintă o treime
din salariul de bază minim brut pe țară."
88. La articolul 296^22, după alineatul (4) se introduce un nou
alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) Baza lunară de calcul al contribuției de asigurări
sociale de sănătate datorate bugetului Fondului național unic de
asigurări sociale de sănătate pentru persoanele prevăzute la art.
296^21 alin. (1) lit. h) este diferența dintre totalul veniturilor
încasate și cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor
venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuții sociale,
raportată la cele 12 luni ale anului."
89. La articolul 296^23, alineatul (1) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"Art. 296^23. - (1) Persoanele care realizează venituri de
natura celor prevăzute art. 71 alin. (1), (2) și (5), venituri
dintr-o asociere cu o persoană juridică contribuabil, potrivit
titlului IV^1, care nu generează o persoană juridică, precum și cele
care realizează venituri din asocierile fără personalitate juridică
prevăzute la art. 13 lit. e), nu datorează contribuție de asigurări
sociale."
90. La articolul 296^23, după alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Persoanele care realizează venituri din salarii sau
asimilate salariilor și orice alte venituri din desfășurarea unei
activități dependente, venituri din pensii și venituri sub forma
indemnizațiilor de șomaj, asigurate în sistemul public de pensii,
persoanele asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale
neintegrate în sistemul public de pensii, care nu au obligația
asigurării în sistemul public de pensii, precum și persoanele care
au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, nu datorează
contribuția de asigurări sociale pentru veniturile obținute ca
urmare a încadrării în una sau mai multe dintre situațiile prevăzute
la art. 296^21 alin. (1)."
91. La articolul 296^24, alineatele (1), (2), (4), (5), (5^1) și
(8) se modifică și vor avea următorul cuprins:
"Art. 296^24. - (1) Contribuabilii prevăzuți la art. 296^21
alin. (1) lit. a)-e) și h) sunt obligați să efectueze în cursul
anului plăți anticipate cu titlu de contribuții sociale.
(2) În cazul contribuției de asigurări sociale de sănătate,
plățile anticipate prevăzute la alin. (1) se stabilesc de organul
fiscal competent, potrivit regulilor prevăzute la art. 82, prin
decizie de impunere, pe baza declarației de venit estimat/norma de
venit sau a declarației privind venitul realizat, după caz. În cazul
contribuției de asigurări sociale, obligațiile lunare de plată se
stabilesc pe baza venitului declarat, prevăzut la art. 296^22 alin.
(1).
.............................................................
(4) În decizia de impunere, baza de calcul al contribuției de
asigurări sociale de sănătate pentru contribuabilii prevăzuți la
art. 296^21 alin. (1) lit. a)-e) și h) se evidențiază lunar, iar
plata se efectuează trimestrial, în 4 rate egale, până la data de 25
inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
(5) Contribuabilii prevăzuți la art. 296^21 alin. (1) lit. f)
datorează contribuții sociale individuale în cursul anului, sub
forma plăților anticipate, plătitorii de venituri având obligația
calculării, reținerii și virării sumelor respective în conformitate
cu prevederile art. 52 și 34, după caz.
(5^1) Plătitorii de venit calculează, rețin și virează
contribuțiile sociale numai pentru persoanele fizice care realizează
venituri de natura celor prevăzute la art. 296^21 alin. (1) lit. f),
altele decât cele care desfășoară activități economice în mod
independent sau exercită profesii libere și sunt înregistrate fiscal
potrivit legislației în materie.
............................................................
(8) Pentru contribuabilii care realizează venituri de natura
celor prevăzute la art. 296^21 alin. (1) lit. f), obligațiile
reprezentând contribuția de asigurări sociale de sănătate se
calculează prin aplicarea cotei de contribuție asupra veniturilor
prevăzute la art. 296^22 alin. (4), se rețin și se virează de către
plătitorul de venit."
92. La articolul 296^24, după alineatul (8) se introduce un nou
alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
"(9) Pentru contribuabilii care realizează venituri de natura
celor prevăzute la art. 296^21 alin. (1) lit. f)-h) încadrarea în
plafoanele prevăzute la art. 296^22 alin. (5) și (6) se face de
către organul fiscal, după încheierea anului fiscal, pe baza
declarațiilor fiscale."
93. La articolul 296^25, alineatele (1)-(4) se modifică și vor
avea următorul cuprins:
"Art. 296^25. - (1) Declararea veniturilor care reprezintă baza
lunară de calcul al contribuțiilor sociale se realizează prin
depunerea unei declarații privind venitul asigurat la sistemul
public de pensii, precum și a declarației de venit estimat/norma de
venit prevăzută la art. 81 și a declarației privind venitul realizat
prevăzută la art. 83, pentru contribuția de asigurări sociale de
sănătate.
(2) În cazul impunerii în sistem real, obligațiile anuale de
plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate se determină
pe baza declarației privind venitul realizat, prin aplicarea cotei
prevăzute la art. 296^18 alin. (3) lit. b^1) asupra bazelor de
calcul prevăzute la art. 296^22 alin. (2) și (4^1).
(3) La determinarea venitului anual bază de calcul al
contribuției de asigurări sociale de sănătate nu se iau în
considerare pierderile fiscale anuale prevăzute la art. 80.
(4) Stabilirea obligațiilor anuale de plată a contribuției de
asigurări sociale de sănătate se realizează de organul fiscal
competent, prin decizia de impunere anuală, pe baza căreia se
regularizează sumele datorate cu titlu de plăți anticipate, și se
efectuează încadrarea în plafoanele prevăzute la art. 296^22 alin.
(5) și (6)."
94. La articolul 296^25, după alineatul (2) se introduce un nou
alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) În cazul contribuabililor prevăzuți la art. 296^21 alin.
(1) lit. g), obligațiile anuale de plată a contribuției de asigurări
sociale de sănătate se determină pe baza declarației prevăzute la
art. 74 alin. (2), prin aplicarea cotei prevăzute la art. 296^18
alin. (3) lit. b^1) asupra bazei de calcul prevăzute la art. 296^22
alin. (3). Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale de
sănătate se evidențiază lunar în decizia de impunere prevăzută la
art. 74 alin. (4), iar plata se efectuează în două rate egale, până
la data de 25 octombrie inclusiv și 15 decembrie inclusiv."
ART.
II
Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
513 din 31 iulie 2007, cu modificările și completările ulterioare,
se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 67, după alineatul (4) se introduce un nou
alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) În situația în care contribuabilii prevăzuți la art.
296^21 alin. (1) lit. a)-e) din Codul fiscal nu depun declarația
privind venitul asigurat la sistemul public de pensii, organul
fiscal stabilește prin estimare baza lunară de calcul a contribuției
de asigurări sociale la nivelul minim prevăzut la art. 296^22 alin.
(1) din Codul fiscal. Dispozițiile art. 83 alin. (4) sunt aplicabile
în mod corespunzător."
2. La articolul 78^1, alineatul (9) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(9) Înscrierea în registrul prevăzut la alin. (8) se face de
către organul fiscal emitent, după comunicarea deciziei de declarare
în inactivitate/reactivare, în termen de cel mult 5 zile de la data
comunicării."
3. La articolul 109^1, după alineatul (5) se introduc două noi
alineate, alineatele (5^1) și (5^2), cu următorul cuprins:
"(5^1) Persoana supusă verificării are obligația de a depune o
declarație de patrimoniu și venituri la solicitarea organului
fiscal. În situația în care solicitarea are loc odată cu comunicarea
avizului de verificare, declarația se depune în termenul prevăzut la
alin. (5); în situația în care solicitarea are loc pe perioada
verificării, declarația se depune în termen de 15 zile de la data
comunicării solicitării.
(5^2) Elementele de patrimoniu și de venituri ce trebuie
declarate de persoana supusă verificării, precum și modelul
declarației se stabilesc prin ordin al ministrului finanțelor
publice."
4. Articolul 109^2 se modifică și va avea următorul cuprins:
"ART. 109^2
Locul și durata desfășurării verificării
(1) Verificarea se desfășoară la sediul organului fiscal sau, la
cererea persoanei supuse verificării, la domiciliul său sau la
domiciliul/sediul persoanei care îi acordă asistență potrivit art.
106 alin. (3).
(2) Durata efectuării verificării este stabilită de organul
fiscal și nu poate fi mai mare de 6 luni, respectiv de 12 luni în
cazul în care sunt necesare informații din străinătate."
5. La articolul 141, alineatul (10) se modifică și va avea
următorul cuprins:
"(10) Instituțiile publice finanțate total sau parțial de la
bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, după caz, care nu au organe de executare silită
proprii, transmit titlurile executorii privind venituri ale
bugetului general consolidat, spre executare silită, organelor
fiscale din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Sumele astfel realizate se fac venit la bugetul din care sunt
finanțate instituțiile publice."
6. La articolul 141, după alineatul (10) se introduce un nou
alineat, alineatul (10^1), cu următorul cuprins:
"(10^1) Instituțiile publice finanțate integral din venituri
proprii, care nu au organe de executare silită proprii, pot
transmite titlurile executorii privind venituri proprii organelor
fiscale din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală
sau, după caz, organelor fiscale ale unităților
administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiilor. Sumele astfel realizate
se fac venit la bugetul de stat sau la bugetul local, după caz."
7. La articolul 148^1, după alineatul (3) se introduce un nou
alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Pe toată perioada suspendării executării silite potrivit
prezentului articol, creanțele fiscale ce fac obiectul suspendării
nu se sting, cu excepția situației în care contribuabilul optează
pentru stingerea acestora potrivit art. 115 alin. (3^2)."
8. La articolul 149, după alineatul (9) se introduce un nou
alineat, alineatul (9^1), cu următorul cuprins:
"(9^1) În situația în care, la data comunicării adresei de
înființare a popririi, terțul poprit nu datorează vreo sumă de bani
debitorului urmărit sau nu va datora în viitor asemenea sume în
temeiul unor raporturi juridice existente, va înștiința despre acest
fapt organul de executare în termen de 5 zile de la primirea adresei
de înființare a popririi."
9. La articolul 219 alineatul (1), după litera r) se introduce o
nouă literă, litera s), cu următorul cuprins:
"(s) nerespectarea obligației prevăzute la art. 109^1 alin.
(5^1)."
10. La articolul 219 alineatul (2), după litera h) se introduce
o nouă literă, litera i), cu următorul cuprins:
"i) cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei în cazul săvârșirii
faptei prevăzute la alin. (1) lit. s)."
ART.
III
(1) Ordinul ministrului finanțelor publice prevăzut la art.
109^1 alin. (5^2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările
ulterioare, se emite în termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanțe.
(2) Prevederile art. 149 alin. (9^1) din Ordonanța Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, sunt aplicabile popririlor
înființate după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.
ART.
IV
(1) Prevederile alin. (1) al articolului unic din Ordonanța
Guvernului nr. 1/2013 pentru reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale în domeniul impozitelor și taxelor locale sunt
aplicabile numai de autoritățile administrației publice locale care
nu au înregistrate la data de 31 decembrie 2012 arierate, așa cum
sunt definite în Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice
locale, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Autoritățile administrației publice locale care au adoptat
hotărâri privind impozitele și taxele locale pentru anul 2013 în
temeiul Ordonanței Guvernului nr. 1/2013 și care nu îndeplinesc
condițiile de la alin. (1) adoptă noi hotărâri, stabilind că
începând cu 1 februarie 2013 nivelurile pentru valorile impozabile,
impozitele și taxele locale și alte taxe asimilate acestora, precum
și amenzile sunt cele din Hotărârea Guvernului nr. 1.309/2012
privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele și taxele
locale și alte taxe asimilate acestora, precum și amenzile
aplicabile începând cu anul 2013. Hotărârile se adoptă în procedură
de urgență, intrând sub incidența prevederilor art. 6 alin. (9) din
Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația
publică, cu completările ulterioare.
(3) Persoanele fizice care au achitat impozitele și taxele
locale pentru anul 2013 și achită integral până la data de 30
septembrie 2013 diferențele rezultate în urma aplicării alin. (2)
beneficiază de prevederile art. 255 alin. (2), art. 260 alin. (2) și
art. 265 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările și completările ulterioare.
ART.
V
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu
modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse
prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica în Monitorul
Oficial al României, Partea I, după aprobarea prin lege a prezentei
ordonanțe, dându-se textelor o nouă numerotare.
ART.
VI
Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
513 din 31 iulie 2007, cu modificările și completările ulterioare,
precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea prin lege a
prezentei ordonanțe, dându-se textelor o nouă numerotare.
ART.
VII
Prevederile prezentei ordonanțe intră în vigoare la data de 1
februarie 2013, cu excepția pct. 79 al art. I, care se aplică
începând cu 1 aprilie 2013, și a art. IV, care se aplică în 3 zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA 1
(Anexa nr. 2 la titlul VII "Accize și alte taxe
speciale"
din Codul fiscal)
┌─────┬──────────────────────────────────────────┬──────────────────┬──────────┐
│ │ Denumirea produsului sau a grupei │
│ Acciză │
│Nr. │ de produse │ U.M.
│ - euro/ │
│crt. │ │
│ U.M.- │
├─────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────┼──────────┤
│ 1.│Cafea verde │ tonă
│ 153│
├─────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────┼──────────┤
│ 2.│Cafea prăjită, inclusiv cafea cu │
│ │
│ │înlocuitori │ tonă
│ 225│
├─────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────┼──────────┤
│ 3.│Cafea solubilă │ tonă
│ 900│
├─────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────┼──────────┤
│ 4.│Bere │ hl de produs
│ 10│
├─────┼──────────────────────────────────────────┼──────────────────┼──────────┤
│ 5.│Băuturi fermentate, altele decât bere și │
│ │
│ │vinuri │ hl de produs
│ 25│
└─────┴──────────────────────────────────────────┴──────────────────┴──────────┘
ANEXA 2
(Anexa nr. 6 la titlul VII "Accize și alte taxe
speciale"
din Codul fiscal)
┌──────────────────────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┐
│ Data de implementare │ 2013 │ 2014 │ 2015 │ 2016
│ 2017 │ 2018 │
│
├─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │1 aprilie│1 aprilie│1 aprilie│1
aprilie│1 aprilie│1 ianuarie│
├──────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5
│ 6 │ 7 │
├──────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│Acciza minimă │ │ │ │
│ │ │
│(euro/1.000 țigarete) │ 79,00│ 81,50│ 84,00│
86,50│ 89,00│ 90,00│
├──────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│Acciza ad valorem % │ 19 │ 18 │ 17 │ 16
│ 15 │ 14 │
├──────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│Acciza totală │ │ │ │
│ │ │
│(euro/1.000 țigarete) │ 81,78│ 84,37│ 86,96│
89,55│ 92,14│ 93,18│
├──────────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│Acciza specifică │ │ │ │
│ │ │
│(euro/1.000 țigarete) │ X*1) │ X*1) │ X*1) │ X*1)
│ X*1) │ X*1) │
└──────────────────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┘
--------
*1) Se determină, în funcție de prețul mediu ponderat de vânzare
cu amănuntul aferent anului precedent, acciza ad valorem și acciza
totală.