Normă din
22/11/2004
privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de
activ și de pasiv,
Publicat in
Monitorul Oficial, Partea I nr. 1174 din 13/12/2004, Intrare in
vigoare: 13/12/2004
1.
Inventarierea elementelor de activ și de pasiv reprezintă
ansamblul operațiunilor prin care se constată existența tuturor
elementelor respective, cantitativ-valoric sau numai valoric,
după caz, la data la care aceasta se efectuează.
Inventarierea are ca scop principal stabilirea situației reale a
tuturor elementelor de activ și de pasiv ale fiecărei unități,
precum și a bunurilor și valorilor deținute cu orice titlu,
aparținând altor persoane juridice sau fizice, în vederea
întocmirii situațiilor financiare anuale care trebuie să ofere o
imagine fidelă a poziției financiare și a performanței unității
pentru respectivul exercițiu financiar.
2.
Organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de activ și
de pasiv din cadrul societăților comerciale,
societăților/companiilor naționale, regiilor autonome,
institutelor naționale de cercetare-dezvoltare, societăților
cooperatiste, instituțiilor publice, asociațiilor și celorlalte
persoane juridice cu și fără scop patrimonial, precum și ale
persoanelor fizice care desfășoară activități producătoare de
venituri, denumite în continuare unități, se efectuează potrivit
prevederilor Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, ale reglementărilor
contabile aplicabile, precum și ale prezentelor norme.
3.
În temeiul prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, unitățile au obligația
să efectueze inventarierea generală a elementelor de activ și de
pasiv deținute la începutul activității, cel puțin o dată pe an
pe parcursul funcționării lor, în cazul fuziunii sau încetării
activității, precum și în următoarele situații:
a)
la cererea organelor de control, cu prilejul efectuării
controlului, sau a altor organe prevăzute de lege;
b)
ori de câte ori sunt indicii că există lipsuri sau plusuri în
gestiune, care nu pot fi stabilite cert decât prin inventariere;
c)
ori de câte ori intervine o predare-primire de gestiune;
d)
cu prilejul reorganizării gestiunilor;
e)
ca urmare a calamităților naturale sau a unor cazuri de forță
majoră;
f)
în alte cazuri prevăzute de lege.
În cazul în care, în situațiile enumerate mai sus, sunt
inventariate toate elementele de activ dintr-o gestiune, aceasta
poate ține loc de inventariere anuală, cu aprobarea
administratorului, a ordonatorului de credite sau a persoanei
care are obligația gestionării elementelor de activ și de pasiv,
cu respectarea prevederilor pct. 5 alin. 3.
În baza prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, Ministerul Finanțelor
Publice poate aproba excepții de la regula inventarierii anuale
pentru unele bunuri cu caracter special aflate în administrarea
instituțiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali de
credite.
4.
La începutul activității unității, inventarierea are ca scop
principal stabilirea și evaluarea elementelor de activ ce
constituie aport la capitalul unității. Elementele de activ care
constituie aport la capitalul social al agenților economici, la
patrimoniul inițial al persoanelor juridice fără scop
patrimonial și la patrimoniul instituțiilor publice se înscriu
în registrul-inventar grupate pe conturi.
5.
Inventarierea anuală a elementelor de activ și de pasiv se face,
de regulă, cu ocazia încheierii exercițiului financiar,
avându-se în vedere și specificul activității fiecărei unități.
În cadrul agenților economici cu activitate complexă, bunurile
pot fi inventariate și înaintea datei de încheiere a
exercițiului financiar, cu condiția asigurării valorificării și
cuprinderii rezultatelor inventarierii în situațiile financiare
întocmite pentru exercițiul financiar respectiv.
În situația inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, în
registrul-inventar se va cuprinde valoarea stocurilor faptice
inventariate și înscrise în listele de inventariere actualizate
cu intrările și ieșirile de bunuri din perioada cuprinsă între
data inventarierii și data încheierii exercițiului financiar.
6.
Răspunderea pentru buna organizare a lucrărilor de inventariere,
potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, și în conformitate cu
reglementările contabile aplicabile, revine administratorului,
ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligația
gestionării elementelor de activ și de pasiv și care elaborează
și transmite comisiilor de inventariere proceduri scrise
adaptate la specificul unității.
7.
Inventarierea elementelor de activ și de pasiv se efectuează de
către comisii de inventariere, formate din cel puțin două
persoane, numite prin decizie scrisă, emisă de persoanele
autorizate prevăzute la pct. 6. În decizia de numire se
menționează în mod obligatoriu componența comisiei, numele
responsabilului comisiei, modul de efectuare a inventarierii,
gestiunea supusă inventarierii, data de începere și de terminare
a operațiunilor.
La persoanele fizice care desfășoară activități producătoare de
venituri, precum și la unitățile al căror număr de salariați
este redus, iar valoarea bunurilor din gestiune nu depășește
plafonul stabilit de administratori, inventarierea poate fi
efectuată de către o singură persoană.
Comisiile de inventariere sunt coordonate, acolo unde este
cazul, de către o comisie centrală, numită, de asemenea, prin
decizie scrisă, emisă de persoanele autorizate prevăzute la pct.
6, care are ca sarcină să organizeze, să instruiască, să
supravegheze și să controleze modul de efectuare a operațiunilor
de inventariere.
Comisia de inventariere răspunde de efectuarea tuturor
lucrărilor de inventariere, potrivit prevederilor legale.
Pentru desfășurarea în bune condiții a operațiunilor de
inventariere, în comisii vor fi numite persoane cu pregătire
corespunzătoare economică și tehnică, care să asigure efectuarea
corectă și la timp a inventarierii elementelor de activ și de
pasiv, inclusiv evaluarea lor conform reglementărilor contabile
aplicabile.
Inventarierea și evaluarea elementelor de activ și de pasiv se
pot efectua atât cu salariații proprii, cât și pe bază de
contracte de prestări de servicii încheiate cu persoane juridice
sau fizice cu pregătire corespunzătoare.
Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii
depozitelor supuse inventarierii și nici contabilii care țin
evidența gestiunii respective.
Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi înlocuiți decât în
cazuri bine justificate și numai prin decizie scrisă, emisă de
către cei care i-au numit.
8.
În vederea bunei desfășurări a operațiunilor de inventariere,
administratorii, ordonatorii de credite sau alte persoane care
au obligația gestionării elementelor de activ și de pasiv
trebuie să ia măsuri pentru crearea condițiilor corespunzătoare
de lucru comisiei de inventariere, prin:
-
organizarea depozitării bunurilor grupate pe
sortotipodimensiuni, codificarea acestora și întocmirea
etichetelor de raft;
-
ținerea la zi a evidenței tehnico-operative la gestiuni și a
celei contabile și efectuarea confruntării datelor din aceste
evidențe;
-
participarea întregii comisii de inventariere la lucrările de
inventariere;
-
asigurarea personalului necesar pentru manipularea bunurilor
care se inventariază, respectiv pentru sortare, așezare,
cântărire, măsurare, numărare etc.;
-
asigurarea participării la identificarea bunurilor inventariate
(calitate, sort, preț etc.) a unor specialiști din unitate sau
din afara acesteia, la solicitarea responsabilului comisiei de
inventariere, care au obligația de a semna listele de
inventariere pentru atestarea datelor înscrise;
-
dotarea gestiunii cu aparate și instrumente adecvate și în număr
suficient pentru măsurare, cântărire etc., cu mijloace de
identificare (cataloage, mostre, sonde etc.), precum și cu
formulare și rechizite necesare;
-
dotarea comisiei de inventariere cu mijloace tehnice de calcul
și de sigilare a spațiilor inventariate;
-
asigurarea protecției membrilor comisiei de inventariere în
conformitate cu normele de protecție a muncii;
-
asigurarea securității ușilor, ferestrelor, porților etc. de la
magazine, depozite, gestiuni etc.
9.
Principalele măsuri organizatorice care trebuie luate de către
comisia de inventariere sunt următoarele:
a)
înainte de începerea operațiunii de inventariere să ia de la
gestionarul răspunzător de gestiunea bunurilor o declarație
scrisă din care să rezulte dacă:
-
gestionează bunuri și în alte locuri de depozitare;
-
în afara bunurilor unității respective, are în gestiune și alte
bunuri aparținând terților, primite cu sau fără documente;
-
are plusuri sau lipsuri în gestiune, despre a căror cantitate
sau valoare are cunoștință;
-
are bunuri nerecepționate sau care trebuie expediate (livrate),
pentru care s-au întocmit documentele aferente;
-
a primit sau a eliberat bunuri fără documente legale;
-
deține numerar sau alte hârtii de valoare rezultate din vânzarea
bunurilor aflate în gestiunea sa;
-
are documente de primire-eliberare care nu au fost operate în
evidența gestiunii sau care nu au fost predate la contabilitate.
De asemenea, gestionarul va menționa în declarația scrisă felul,
numărul și data ultimului document de intrare/ieșire a bunurilor
în/din gestiune.
Declarația se datează și se semnează de către gestionarul
răspunzător de gestiunea bunurilor și de către comisia de
inventariere, care atestă că a fost dată în prezența sa;
b)
să identifice toate locurile (încăperile) în care există bunuri
ce urmează a fi inventariate;
c)
să asigure închiderea și sigilarea spațiilor de depozitare, în
prezența gestionarului, ori de câte ori se întrerup operațiunile
de inventariere și se părăsește gestiunea.
Dacă bunurile supuse inventarierii, gestionate de către o
singură persoană, sunt depozitate în locuri diferite sau când
gestiunea are mai multe căi de acces, membrii comisiei care
efectuează inventarierea trebuie să sigileze toate aceste locuri
și căile lor de acces, cu excepția locului în care a început
inventarierea, care se sigilează numai în cazul când
inventarierea nu se termină într-o singură zi. La reluarea
lucrărilor se verifică dacă sigiliul este intact; în caz
contrar, acest fapt se va consemna într-un proces-verbal de
constatare, care se semnează de către comisia de inventariere și
de către gestionar, luându-se măsurile corespunzătoare.
Documentele întocmite de comisia de inventariere rămân în cadrul
gestiunii inventariate, în locuri special amenajate (fișete,
casete, dulapuri etc.), încuiate și sigilate. Sigiliul se
păstrează, pe durata inventarierii, de către responsabilul
comisiei de inventariere;
d)
să bareze și să semneze, la ultima operațiune, fișele de
magazie, menționând data la care s-au inventariat bunurile, să
vizeze documentele care privesc intrări sau ieșiri de bunuri,
existente în gestiune, dar neînregistrate, să dispună
înregistrarea acestora în fișele de magazie și predarea lor la
contabilitate, astfel încât situația scriptică a gestiunii să
reflecte realitatea.
La unitățile de desfacere cu amănuntul, care folosesc metoda
global-valorică, gestionarul trebuie să întocmească și să depună
la contabilitate, înainte de începerea inventarierii, raportul
de gestiune în care să se înscrie toate documentele de intrare
și de ieșire a mărfurilor, precum și cele privind numerarul
depus la casierie, întocmit până în momentul începerii
inventarierii;
e)
să verifice numerarul din casă și să stabilească suma
încasărilor din ziua curentă, solicitând întocmirea monetarului
(la gestiunile cu vânzare cu amănuntul) și depunerea numerarului
la casieria unității;
f)
să controleze dacă toate instrumentele și aparatele de măsură
sau de cântărire au fost verificate și dacă sunt în bună stare
de funcționare.
În cazul în care gestionarul lipsește, comisia de inventariere
aplică sigiliul și comunică aceasta conducerii unității
respective. Conducerea unității are obligația să îl
încunoștințeze imediat, în scris, pe gestionar despre
inventarierea ce trebuie să se efectueze, indicând locul, ziua
și ora fixate pentru începerea lucrărilor.
Dacă gestionarul sau reprezentantul său legal nu se prezintă la
locul, data și ora fixate, inventarierea se efectuează de către
comisia de inventariere în prezența altei persoane, numită prin
decizie scrisă, care să îl reprezinte pe gestionar.
10.
Pentru desfășurarea corespunzătoare a inventarierii este
indicat, dacă este posibil, să se sisteze operațiunile de
intrare-ieșire a bunurilor supuse inventarierii, luându-se din
timp măsurile corespunzătoare pentru a nu se stânjeni procesul
normal de livrare sau de primire a bunurilor.
Dacă operațiunile de aprovizionare-livrare a bunurilor nu pot fi
suspendate, se prevede crearea unei zone tampon în care să se
depoziteze bunurile primite în timpul inventarierii sau să se
permită expedieri la clienți, iar operațiunile respective se vor
efectua numai în prezența comisiei de inventariere, care va
menționa pe documentele respective "primit în timpul
inventarierii" sau "eliberat în timpul inventarierii", după caz,
în scopul evitării inventarierii duble sau a omisiunilor.
11.
Pe toată durata inventarierii, programul și perioada
inventarierii vor fi afișate la loc vizibil.
12.
Inventarierea imobilizărilor necorporale se efectuează prin
constatarea existenței și apartenenței acestora la unitățile
deținătoare, iar în cazul brevetelor, licențelor, al know-how și
al mărcilor de fabrică este necesară dovedirea existenței
acestora pe baza titlurilor de proprietate.
13.
Inventarierea terenurilor se efectuează pe baza documentelor
care atestă proprietatea acestora și a schițelor de amplasare.
Clădirile se inventariază prin identificarea lor pe baza
titlurilor de proprietate și a dosarului tehnic al acestora.
Construcțiile și echipamentele speciale cum sunt: rețelele de
energie electrică, termică, gaze, apă, canal, telecomunicații,
căile ferate și altele similare se inventariază potrivit
regulilor stabilite de deținătorii acestora.
Imobilizările corporale care în perioada inventarierii se află
în afara unității (vapoare, locomotive, vagoane, avioane,
autovehicule etc.), plecate în cursă de lungă durată, mașinile
de forță și utilajele energetice, mașinile, utilajele și
instalațiile de lucru, aparatele și instalațiile de măsurare,
control și reglare și mijloacele de transport date pentru
reparații în afara unității se inventariază înaintea ieșirii lor
temporare din unitate sau prin confirmare scrisă primită de la
unitatea unde acestea se găsesc.
14.
În listele de inventariere a imobilizărilor necorporale și
corporale aflate în curs de execuție se menționează pentru
fiecare obiect în parte, pe baza constatării la fața locului:
denumirea obiectului, descrierea amănunțită a stadiului în care
se află acesta, pe baza valorii din documentația existentă
(devize), precum și în funcție de volumul lucrărilor realizate
la data inventarierii. Materialele și utilajele primite de la
beneficiari pentru montaj și neîncorporate în lucrări se
inventariază separat.
15.
Investițiile puse în funcțiune total sau parțial, cărora nu li
s-au întocmit formele de înregistrare ca imobilizări corporale,
se înscriu în liste de inventariere separate. De asemenea,
lucrările de investiții care nu se mai execută, fiind sistate
sau abandonate, se înscriu în liste de inventariere separate,
arătându-se cauzele sistării sau abandonării, aprobarea de
sistare sau abandonare și măsurile ce se propun în legătură cu
aceste lucrări.
16.
Stabilirea stocurilor faptice se face prin numărare, cântărire,
măsurare sau cubare, după caz. Bunurile aflate în ambalaje
originale intacte nu se desfac decât prin sondaj, acest lucru
urmând a fi menționat și în listele de inventariere respective.
La lichidele a căror cantitate efectivă nu se poate stabili prin
transvazare și măsurare, conținutul vaselor - stabilit în
funcție de volum, densitate, compoziție etc. - se verifică prin
scoaterea de probe din aceste vase, ținându-se seama de
densitate, compoziție și de alte caracteristici ale lichidelor,
care se constată fie organoleptic, fie prin măsurare sau probe
de laborator, după caz.
Materialele de masă ca: ciment, oțel beton, produse de carieră
și balastieră, produse agricole și alte materiale similare, ale
căror cântărire și măsurare ar necesita cheltuieli importante
sau ar conduce la degradarea bunurilor respective, se pot
inventaria pe bază de calcule tehnice.
În listele de inventariere a materialelor prevăzute la
alineatele precedente se menționează modul cum s-a făcut
inventarierea, precum și datele tehnice care au stat la baza
calculelor.
17.
Bunurile din domeniul public al statului și al unităților
administrativ-teritoriale, date în administrare instituțiilor
publice și regiilor autonome potrivit legii, se inventariază și
se evidențiază în mod distinct în cadrul acestor unități.
18.
Bunurile aflate asupra angajaților la data inventarierii
(echipament, cazarmament, scule, unelte etc.) se inventariază și
se trec în liste separate, specificându-se persoanele care
răspund de păstrarea lor. În cadrul evidențierii acestora pe
formații și locuri de muncă, bunurile vor fi centralizate și
comparate cu datele din evidența tehnico-operativă, precum și cu
cele din evidența contabilă.
Bunurile cu un grad mare de perisabilitate se inventariază cu
prioritate fără a se stânjeni desfacerea imediată a acestora.
Comisia de inventariere are obligația să controleze toate
locurile în care pot exista bunuri supuse inventarierii.
19.
Toate bunurile ce se inventariază se înscriu în listele de
inventariere, care trebuie să se întocmească pe locuri de
depozitare, pe gestiuni și pe categorii de bunuri.
20.
Bunurile aparținând altor unități (închiriate, în leasing, în
custodie, cu vânzare în consignație, spre prelucrare etc.) se
inventariază și se înscriu în liste separate. Listele de
inventariere pentru aceste bunuri vor conține informații cu
privire la numărul și data actului de predare-primire și ale
documentului de livrare, precum și alte informații utile.
Listele de inventariere cuprinzând bunurile aparținând terților
se trimit și persoanei fizice sau juridice, române ori străine,
după caz, căreia îi aparțin bunurile respective, în termen de
cel mult 15 zile de la terminarea inventarierii, urmând ca
proprietarul bunurilor să comunice eventualele nepotriviri în
termen de 5 zile de la primirea listelor de inventariere.
Neconfirmarea în acest termen presupune recunoașterea
exactității datelor înscrise în listele de inventariere.
În caz de nepotriviri, unitatea deținătoare este obligată să
clarifice situația diferențelor respective și să comunice
constatările sale persoanei fizice sau juridice căreia îi
aparțin bunurile respective, în termen de 5 zile de la primirea
sesizării.
21.
Pentru bunurile depreciate, inutilizabile sau deteriorate, fără
mișcare ori greu vandabile, comenzi în curs, abandonate sau
sistate, precum și pentru creanțele și obligațiile incerte ori
în litigiu se întocmesc liste de inventariere separate sau
situații analitice separate, după caz.
22.
Determinarea stocurilor faptice se face astfel încât să se evite
omiterea ori inventarierea de două sau de mai multe ori a
acelorași bunuri.
23.
Bunurile aflate în expediție se inventariază de către unitățile
furnizoare, iar bunurile achiziționate aflate în curs de
aprovizionare se inventariază de unitatea cumpărătoare și se
înscriu în liste de inventariere separate.
24.
Înainte de începerea inventarierii producției în curs de
execuție și a semifabricatelor din producția proprie, este
necesar:
-
să se predea la magazii și la depozite, pe baza documentelor,
toate piesele, ansamblurile și agregatele a căror prelucrare a
fost terminată;
-
să se colecteze din secții sau ateliere toate produsele
reziduale și deșeurile, întocmindu-se documentele de constatare;
-
să se întocmească documentele de constatare și să se clarifice
situația semifabricatelor a căror utilizare este îndoielnică.
25.
În cazul producției în curs de execuție se inventariază atât
produsele care nu au trecut prin toate fazele (stadiile)
prelucrării impuse de procesul tehnologic de producție, cât și
produsele care, deși au fost terminate, nu au trecut toate
probele de recepționare tehnică sau nu au fost completate cu
toate piesele și accesoriile lor.
În cadrul producției în curs de execuție se cuprind, de
asemenea, lucrările și serviciile în curs de execuție sau
neterminate.
26.
Materiile prime, materialele, prefabricatele, piesele de schimb,
semifabricatele etc., aflate la locurile de muncă și nesupuse
prelucrării, nu se consideră producție în curs de execuție.
Acestea se inventariază separat și se repun în conturile din
care provin, diminuându-se cheltuielile, iar după terminarea
inventarierii acestora se vor evidenția în conturile inițiale de
cheltuieli.
Inventarierea producției în curs de execuție din cadrul
secțiilor auxiliare se face prin stabilirea gradului de
executare a lucrărilor (reparații, lucrări pentru terți etc.).
27.
La unitățile de construcții-montaj, în listele de inventariere a
producției neterminate se includ:
-
categoriile de lucrări și părți de elemente de construcții la
care n-a fost executat întregul volum de lucrări prevăzute în
normele de deviz;
-
lucrările executate (terminate), dar nerecepționate de către
beneficiar.
28.
Inventarierea lucrărilor de modernizare nefinalizate sau de
reparații ale clădirilor, instalațiilor, mașinilor, utilajelor,
mijloacelor de transport și ale altor bunuri se face prin
verificarea la fața locului a stadiului fizic al lucrărilor.
Astfel de lucrări se consemnează într-o listă de inventariere
separată, în care se indică denumirea obiectului supus
modernizării sau reparației, gradul de executare a lucrării,
costul de deviz și cel efectiv al lucrărilor executate.
29.
Creanțele și obligațiile față de terți sunt supuse verificării
și confirmării pe baza extraselor soldurilor debitoare și
creditoare ale conturilor de creanțe și datorii care dețin
ponderea valorică în totalul soldurilor acestor conturi,
potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3), prezentat ca model
în anexa la prezentele norme, sau punctajelor reciproce, în
funcție de necesități.
Nerespectarea acestei proceduri, precum și refuzul de confirmare
constituie abateri de la prezentele norme.
În situația unităților care efectuează decontarea creanțelor și
obligațiilor pe bază de conturi sau deconturi externe periodice
confirmate de către partenerii externi, aceste documente țin
locul extraselor de cont confirmate.
30.
Disponibilitățile bănești, cecurile, cambiile, biletele la
ordin, scrisorile de garanție, acreditivele, ipotecile, precum
și alte valori aflate în casieria unităților se inventariază în
conformitate cu prevederile legale.
Disponibilitățile aflate în conturi la bănci sau la unitățile
Trezoreriei Statului se inventariază prin confruntarea
soldurilor din extrasele de cont emise de acestea cu cele din
contabilitatea unității.
În acest scop, extrasele de cont din ziua de 31 decembrie sau
din ultima zi lucrătoare a anului, puse la dispoziție de
unitățile bancare și unitățile Trezoreriei Statului, vor purta
ștampila oficială a acestora.
Disponibilitățile în lei și în valută din casieria unității se
inventariază în ultima zi lucrătoare a exercițiului financiar,
după înregistrarea tuturor operațiunilor de încasări și plăți
privind exercițiul respectiv, confruntându-se soldurile din
registrul de casă cu monetarul și cu cele din contabilitate.
31.
Înscrierea în listele de inventariere a mărcilor poștale, a
timbrelor fiscale, tichetelor de călătorie, bonurilor cantități
fixe, a biletelor de spectacole, de intrare în muzee, expoziții
și altele asemenea se face la valoarea lor nominală, cu excepția
timbrelor cu valoare filatelică.
32.
Pentru toate celelalte elemente de activ și de pasiv, cu ocazia
inventarierii, se verifică realitatea soldurilor conturilor
respective, iar pentru cele aflate la terți se fac cereri de
confirmare, care se vor atașa la listele respective după
primirea confirmării.
33.
Pe ultima filă a listei de inventariere, gestionarul trebuie să
menționeze dacă toate bunurile și valorile bănești din gestiune
au fost inventariate și consemnate în listele de inventariere în
prezența sa. De asemenea, acesta menționează dacă are obiecții
cu privire la modul de efectuare a inventarierii. În acest caz,
comisia de inventariere este obligată să analizeze obiecțiile,
iar concluziile la care a ajuns se vor menționa la sfârșitul
listelor de inventariere.
Listele de inventariere se semnează pe fiecare filă de către
membrii comisiei de inventariere și de către gestionar.
În cazul gestiunilor colective (cu mai mulți gestionari),
listele de inventariere se semnează de către toți gestionarii,
iar în cazul predării-primirii gestiunii, acestea se semnează
atât de către gestionarul predător, cât și de către cel
primitor.
34.
Inventarierea elementelor de activ ale unității se
materializează prin înscrierea acestora, fără spații libere și
fără ștersături, în formularul "Lista de inventariere" (cod
14-3-12), prezentat ca model în anexa la prezentele norme. Acest
formular servește ca document pentru stabilirea lipsurilor și a
plusurilor de bunuri și valori, constatate cu ocazia
inventarierii, precum și pentru constatarea deprecierilor.
În cazul imobilizărilor corporale, precum și al celorlalte
elemente de activ pentru care au fost constituite provizioane
pentru deprecieri, în listele de inventariere (cod 14-3-12) se
va înscrie valoarea contabilă netă a acestora (col. 9), care se
va compara cu valoarea lor actuală, stabilită cu ocazia
inventarierii (col. 12).
Pentru inventarierea elementelor de activ și de pasiv ce nu
reprezintă bunuri este suficientă prezentarea lor în situații
analitice distincte care să fie totalizate și să justifice
soldul conturilor sintetice respective în care acestea sunt
cuprinse și care se preiau în Registrul-inventar (cod 14-1-2).
Lista de inventariere (pentru gestiuni global-valorice - cod
14-3-12/a), prezentată ca model în anexa la prezentele norme, se
utilizează pentru acele gestiuni la care evidența analitică a
bunurilor se ține după metoda global-valorică.
În funcție de necesități, unitățile pot utiliza și formularul
Lista de inventariere (cod 14-3-12/b), prezentat ca model în
anexa la prezentele norme.
35.
Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil
obligatoriu în care se înscriu rezultatele inventarierii
elementelor de activ și de pasiv, grupate după natura lor,
conform posturilor din bilanț.
Elementele de activ și de pasiv înscrise în registrul-inventar
au la bază listele de inventariere, procesele-verbale de
inventariere și situațiile analitice, după caz, care justifică
conținutul fiecărui post din bilanț.
În cazul în care inventarierea are loc pe parcursul anului,
datele rezultate din operațiunea de inventariere se actualizează
cu intrările sau ieșirile din perioada cuprinsă între data
inventarierii și data încheierii exercițiului financiar, datele
actualizate fiind apoi cuprinse în registrul-inventar.
Operațiunea de actualizare a datelor rezultate din inventariere
se va efectua astfel încât la sfârșitul exercițiului financiar
să fie reflectată situația reală a elementelor de activ și de
pasiv.
36.
Rezultatele inventarierii se stabilesc prin compararea datelor
constatate faptic și înscrise în listele de inventariere cu cele
din evidența tehnico-operativă (fișele de magazie) și din
contabilitate.
Înainte de stabilirea rezultatelor inventarierii se procedează
la o analiză a tuturor stocurilor înscrise în fișele de magazie
și a soldurilor din contabilitate pentru bunurile inventariate.
Erorile descoperite cu această ocazie trebuie corectate
operativ, după care se procedează la stabilirea rezultatelor
inventarierii, prin confruntarea cantităților consemnate în
listele de inventariere, cu evidența tehnico-operativă pentru
fiecare poziție în parte.
37.
Evaluarea elementelor de activ și de pasiv cu ocazia
inventarierii se face potrivit prevederilor reglementărilor
contabile aplicabile, precum și ale prezentelor norme. Evaluarea
se va efectua cu respectarea principiului permanenței metodelor,
potrivit căruia modelele și regulile de evaluare trebuie
menținute, asigurând comparabilitatea în timp a informațiilor
contabile.
38.
Evaluarea activelor imobilizate și a stocurilor, cu ocazia
inventarierii, se face la valoarea actuală a fiecărui element,
denumită valoare de inventar, stabilită în funcție de utilitatea
bunului, starea acestuia și prețul pieței.
39.
La stabilirea valorii de inventar a bunurilor se va aplica
principiul prudenței, potrivit căruia se va ține seama de toate
ajustările de valoare datorate deprecierilor.
În cazul în care se constată că valoarea de inventar, stabilită
în funcție de utilitatea bunului pentru unitate și prețul
pieței, este mai mare decât valoarea cu care acesta este
evidențiat în contabilitate, în listele de inventariere se vor
înscrie valorile din contabilitate.
În cazul în care valoarea de inventar a bunurilor este mai mică
decât valoarea din contabilitate, în listele de inventariere se
înscrie valoarea de inventar.
40.
Imobilizările necorporale și corporale constatate ca fiind
depreciate se vor evalua la valoarea actuală a fiecăreia,
stabilită în funcție de utilitatea sa și prețul pieței.
Corectarea valorii contabile a imobilizărilor necorporale și
corporale și aducerea lor la nivelul valorii de inventar se
efectuează, în funcție de tipul de depreciere existentă, fie
prin înregistrarea unei amortizări suplimentare, în cazul în
care se constată o depreciere ireversibilă, fie prin
constituirea sau suplimentarea unor provizioane pentru
depreciere, în cazul în care se constată o depreciere
reversibilă a acestora.
41.
Evaluarea imobilizărilor corporale la data bilanțului se
efectuează la cost, mai puțin amortizarea și provizioanele
cumulate din depreciere, sau la valoarea reevaluată, aceasta
fiind valoarea justă la data reevaluării, mai puțin orice
amortizare și orice pierdere din depreciere cumulată, în
conformitate cu reglementările contabile aplicabile.
42.
Activele de natura stocurilor se evaluează la valoarea
contabilă, mai puțin deprecierile constatate. În cazul în care
valoarea contabilă a stocurilor este mai mare decât valoarea de
inventar, valoarea stocurilor se diminuează până la valoarea
realizabilă netă, prin constituirea unui provizion pentru
depreciere.
43.
Provizioanele pentru deprecieri sau amortizarea suplimentară se
înregistrează în contabilitate indiferent de situația economică
a unității, inclusiv în cazul în care aceasta înregistrează
pierdere contabilă.
44.
Evaluarea titlurilor de valoare (titluri de participare, titluri
de plasament, alte titluri) se efectuează, în cazul celor cotate
pe piețe reglementate și supravegheate de Comisia Națională a
Valorilor Mobiliare, pe baza prețului mediu ponderat, calculat
pe ultimele 12 luni calendaristice, pentru titlurile
tranzacționate în respectivul interval de timp, iar în cazul
titlurilor netranzacționate pe piețele reglementate și
supravegheate, în funcție de valoarea activului net pe acțiune.
Tratamentul plusurilor de valoare rezultate din evaluarea
titlurilor de valoare este cel prevăzut de reglementările
contabile aplicabile.
45.
Evaluarea creanțelor și a datoriilor se face la valoarea lor
probabilă de încasare sau de plată, în conformitate cu
reglementările contabile aplicabile. Diferențele constatate în
minus între valoarea de inventar stabilită la inventariere și
valoarea contabilă netă a creanțelor se înregistrează în
contabilitate pe seama provizioanelor pentru deprecierea
creanțelor.
46.
Evaluarea creanțelor și a datoriilor exprimate în valută se face
la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a
României, valabil pentru data încheierii exercițiului financiar.
Diferențele de curs valutar favorabile sau nefavorabile între
cursul de schimb valutar la care sunt înregistrate creanțele sau
datoriile în valută și cursul de schimb valutar de la data
încheierii exercițiului se înregistrează potrivit
reglementărilor contabile aplicabile.
Scăderea din evidență a creanțelor și datoriilor ale căror
termene de încasare sau de plată sunt prescrise se efectuează
numai după ce au fost întreprinse toate demersurile juridice,
potrivit legii, pentru decontarea acestora.
47.
Rezultatele inventarierii se înscriu de către comisia de
inventariere într-un proces-verbal.
Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie să
conțină, în principal, următoarele elemente: data întocmirii;
numele și prenumele membrilor comisiei de inventariere; numărul
și data deciziei de numire a comisiei de inventariere; gestiunea
inventariată; data începerii și terminării operațiunii de
inventariere; rezultatele inventarierii; concluziile și
propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor și ale
lipsurilor constatate și la persoanele vinovate, precum și
propuneri de măsuri în legătură cu acestea; volumul stocurilor
depreciate, fără mișcare, cu mișcare lentă, greu vandabile, fără
desfacere asigurată și propuneri de măsuri în vederea
reintegrării lor în circuitul economic; propuneri de scoatere
din uz a obiectelor de inventar și declasare sau casare a unor
stocuri; constatări privind păstrarea, depozitarea, conservarea,
asigurarea integrității bunurilor din gestiune, precum și alte
aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.
48.
Pentru elementele de activ la care s-au constatat deprecieri, pe
baza listelor de inventariere întocmite distinct, comisia de
inventariere face propuneri privind constituirea provizioanelor
pentru depreciere sau de înregistrare a unor amortizări
suplimentare (pentru deprecierile ireversibile ale
imobilizărilor), acolo unde este cazul, arătând totodată cauzele
care au determinat aceste deprecieri.
49.
Pentru toate plusurile, lipsurile și deprecierile constatate la
bunuri, precum și pentru pagubele determinate de expirarea
termenelor de prescripție a creanțelor sau din alte cauze,
comisia de inventariere trebuie să primească explicații scrise
de la persoanele care au răspunderea gestionării, respectiv a
urmăririi decontării creanțelor.
Pe baza explicațiilor primite și a documentelor cercetate,
comisia de inventariere stabilește caracterul lipsurilor,
pierderilor, pagubelor și deprecierilor constatate, precum și
caracterul plusurilor, propunând, în conformitate cu
dispozițiile legale, modul de regularizare a diferențelor dintre
datele din contabilitate și cele faptice, rezultate în urma
inventarierii.
50.
În situația constatării unor plusuri în gestiune, bunurile
respective se vor evalua la valoarea justă.
În cazul constatării unor lipsuri în gestiune, imputabile,
administratorii vor lua măsura imputării acestora la valoarea
lor de înlocuire.
Prin valoare de înlocuire, în sensul prezentelor norme, se
înțelege costul de achiziție al unui bun cu caracteristici și
grad de uzură similare celui lipsă în gestiune la data
constatării pagubei, care va cuprinde prețul de cumpărare
practicat pe piață, la care se adaugă taxele nerecuperabile,
inclusiv T.V.A., cheltuielile de transport, aprovizionare și
alte cheltuieli accesorii necesare pentru punerea în stare de
utilitate sau pentru intrarea în gestiune a bunului respectiv.
În cazul bunurilor constatate lipsă, ce urmează a fi imputate,
care nu pot fi cumpărate de pe piață, valoarea de imputare se
stabilește de către o comisie formată din specialiști în
domeniul respectiv.
La stabilirea valorii debitului, în cazurile în care lipsurile
în gestiune nu sunt considerate infracțiuni, se va avea în
vedere posibilitatea compensării lipsurilor cu eventualele
plusuri constatate, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
-
să existe riscul de confuzie între sorturile aceluiași bun
material, din cauza asemănării în ceea ce privește aspectul
exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte
elemente;
-
diferențele constatate în plus sau în minus să privească aceeași
perioadă de gestiune și aceeași gestiune.
Nu se admite compensarea în cazurile în care s-a făcut dovada că
lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau
din degradarea bunurilor respective datorate vinovăției
persoanelor care răspund de gestionarea acestor bunuri.
Listele cu sorturile de produse, mărfuri, ambalaje și alte
valori materiale care întrunesc condițiile de compensare
datorită riscului de confuzie se aprobă anual de către
administratori, respectiv de către ordonatorii de credite, și
servesc pentru uz intern în cadrul unităților respective.
Compensarea se face pentru cantități egale între plusurile și
lipsurile constatate.
În cazul în care cantitățile sorturilor supuse compensării, la
care s-au constatat plusuri, sunt mai mari decât cantitățile
sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat lipsuri,
se va proceda la stabilirea egalității cantitative prin
eliminarea din calcul a diferenței în plus.
Această eliminare se face începând cu sorturile care au
prețurile unitare cele mai scăzute, în ordine crescătoare.
În cazul în care cantitățile sorturilor supuse compensării, la
care s-au constatat lipsuri, sunt mai mari decât cantitățile
sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat plusuri,
se va proceda, de asemenea, la stabilirea egalității cantitative
prin eliminarea din calcul a cantității care depășește totalul
cantitativ al plusurilor. Eliminarea se face începând cu
sorturile care au prețurile unitare cele mai scăzute, în ordine
crescătoare.
51.
Pentru bunurile la care sunt acceptate scăzăminte, în cazul
compensării lipsurilor cu plusurile stabilite la inventariere,
scăzămintele se calculează numai în situația în care cantitățile
lipsă sunt mai mari decât cantitățile constatate în plus.
În această situație, cotele de scăzăminte se aplică în primul
rând la bunurile la care s-au constatat lipsurile.
Dacă în urma aplicării scăzămintelor respective mai rămân
diferențe cantitative în minus, cotele de scăzăminte se pot
aplica și asupra celorlalte bunuri admise în compensare, la care
s-au constatat plusuri sau la care nu au rezultat diferențe.
Diferența stabilită în minus în urma compensării și aplicării
tuturor cotelor de scăzăminte, reprezentând prejudiciu pentru
unitate, se recuperează de la persoanele vinovate, în
conformitate cu dispozițiile legale.
Normele privind limitele admisibile la perisabilitate sau cele
stabilite intern nu se aplică anticipat, ci numai după
constatarea existenței efective a lipsurilor și numai în limita
acestora.
De asemenea, normele de scăzăminte nu se aplică automat, aceste
norme fiind considerate limite maxime.
Pentru pagubele constatate în gestiune răspund persoanele
vinovate de producerea lor. Imputarea acestora se va face la
valoarea de înlocuire, așa cum a fost definită în prezentele
norme.
52.
Propunerile cuprinse în procesul-verbal al comisiei de
inventariere se prezintă, în termen de 3 zile de la data
încheierii operațiunilor de inventariere, administratorului
unității. Acesta, cu avizul conducătorului compartimentului
financiar-contabil și al conducătorului compartimentului
juridic, decide, în termen de cel mult 5 zile de la primirea
procesului-verbal, asupra soluționării propunerilor făcute, cu
respectarea dispozițiilor legale.
53.
Rezultatele inventarierii trebuie înregistrate în evidența
tehnico-operativă în termen de cel mult 3 zile de la data
aprobării procesului-verbal de inventariere de către
administrator sau ordonatorul de credite.
Rezultatul inventarierii se înregistrează în contabilitate
potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, și în conformitate cu
reglementările contabile aplicabile.
Pe baza registrului-inventar și a balanței de verificare
întocmite la 31 decembrie se întocmește bilanțul care face parte
din situațiile financiare anuale, ale cărui posturi, în
conformitate cu prevederile Legii nr. 82/1991, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor
contabile aplicabile, trebuie să corespundă cu datele
înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situația reală a
elementelor de activ și de pasiv stabilită pe baza inventarului.
54.
Prevederile Legii nr. 82/1991, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, și ale reglementărilor contabile
aplicabile referitoare la obligativitatea corelării datelor din
bilanț cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu
situația reală a elementelor de activ și de pasiv stabilită pe
baza inventarului, se aplică și instituțiilor publice.
În acest scop ordonatorii de credite au obligația de a organiza
operațiunile de inventariere potrivit prezentelor norme, cu
următoarele precizări:
Valoarea bunurilor aflate în stoc la sfârșitul anului la
unitățile subordonate fără compartimente proprii de
contabilitate - înregistrate pe cheltuieli -, pe baza listelor
de inventariere separate, se evidențiază în contabilitatea
ordonatorului de credite prin diminuarea cheltuielilor și
majorarea valorii stocurilor de bunuri.
La începutul anului următor, operațiunea se stornează prin
debitarea contului de cheltuieli și creditarea contului de
bunuri corespunzător.
În același mod se procedează și cu valoarea stocurilor de bunuri
aflate în secțiile, laboratoarele, atelierele etc. instituțiilor
publice, eliberate din magazie, dar neconsumate încă.
Comisia de inventariere la instituțiile publice este unică,
atribuțiile ei referindu-se atât la patrimoniul administrat
direct de aceasta, cât și la patrimoniul instituțiilor
subordonate, fără personalitate juridică, care nu au
compartimente proprii de contabilitate (circumscripții
veterinare, școli generale etc.). În aceste cazuri, din comisia
de inventariere face parte, în mod obligatoriu, și câte un
reprezentant al unității respective fără personalitate juridică.
Bunurile aflate în administrarea instituțiilor publice se
inventariază anual, cu excepția clădirilor, construcțiilor
speciale și a celorlalte bunuri aflate în gestiunea misiunilor
diplomatice și a oficiilor consulare, care se inventariază o
dată la 3 ani.
Inventarierea bunurilor din patrimoniul cultural național mobil,
a fondurilor de carte, a valorilor de muzeu și a recuzitei în
cadrul instituțiilor artistice de spectacole se face în
condițiile și la termenele stabilite prin norme elaborate de
Ministerul Culturii și Cultelor, cu avizul Ministerului
Finanțelor Publice.
În funcție de specificul activității unor unități, ministerele,
celelalte organe de specialitate ale administrației publice
centrale ai căror conducători au calitatea de ordonatori
principali de credite pot elabora norme proprii privind
inventarierea unor bunuri cu caracter specific aflate în
administrare, inclusiv pentru stabilirea unor excepții de la
regula generală de inventariere, care vor fi avizate de
Ministerul Finanțelor Publice.
Bunurile inventariate la instituțiile publice se evaluează și se
înscriu în listele de inventariere la valoarea contabilă
(valoarea de înregistrare).
Bunurile constatate lipsă la inventariere se evaluează și se
înregistrează în contabilitate la valoarea contabilă. Lipsurile
imputabile se recuperează de la persoanele vinovate la valoarea
de înlocuire, determinată potrivit prezentelor norme.
Bunurile constatate în plus se evaluează și se înregistrează în
contabilitate la costul de achiziție al acestora, în
conformitate cu reglementările contabile aplicabile, în funcție
de prețul pieței la data constatării sau de costul de achiziție
al bunurilor similare.
Până la aplicarea principiului prudenței pentru deprecierile
consemnate în procesul-verbal de inventariere, instituțiile
publice nu constituie provizioane.
Pentru lipsuri, sustrageri și orice ale fapte care produc pagube
ce constituie infracțiuni, ordonatorul de credite este obligat
să sesizeze organele de urmărire penală în condițiile și la
termenele stabilite de lege.
Pagubele constatate la inventariere, imputate persoanelor
vinovate, precum și debitorii deveniți insolvabili se
evidențiază în contabilitate în conturi analitice distincte, iar
în cadrul acestora, pe fiecare debitor, urmărindu-se recuperarea
lor potrivit legii.
Scăderea din contabilitate a unor pagube care nu se datorează
culpei unei persoane se face în baza aprobării ordonatorului de
credite respectiv, cu avizul ordonatorului de credite ierarhic
superior.
Plusul de casă constatat cu ocazia inventarierii numerarului din
casieriile instituțiilor publice se varsă la bugetul din care
este finanțată instituția publică, subcapitolul bugetar
"încasări din alte surse".
55.
Derogările de la regula inventarierii anuale, precum și alte
reglementări contrare prezentelor norme, aprobate anterior de
Ministerul Finanțelor Publice pentru unele categorii de
instituții publice, se abrogă.
ANEXĂ
LISTA DE INVENTARIERE
(Cod 14-3-12)
(Cod 14-3-12/b)
1.
Servește ca:
-
document pentru inventarierea bunurilor aflate în gestiunile
unității;
-
document pentru stabilirea lipsurilor și plusurilor de bunuri
(imobilizări, stocuri materiale) și a altor valori (elemente de
trezorerie etc.);
-
document justificativ de înregistrare în evidența magaziilor
(depozitelor) și în contabilitate a plusurilor și minusurilor
constatate;
-
document pentru întocmirea registrului-inventar;
-
document pentru stabilirea provizioanelor pentru deprecieri;
-
document centralizator al operațiunilor de inventariere.
2.
Se întocmește într-un exemplar, la locurile de depozitare, anual
sau în situațiile prevăzute de dispozițiile legale, de comisia
de inventariere, pe gestiuni, conturi de valori materiale,
eventual grupe sau subgrupe, separat pentru bunurile unității și
separat pentru cele aparținând altor unități, aflate asupra
personalului unității la data inventarierii, primite pentru
prelucrare etc., și se semnează de către membrii comisiei de
inventariere și de către gestionar.
În cazul bunurilor primite în custodie și/sau consignație,
pentru prelucrare etc., se întocmește în două exemplare, iar
copia se înaintează unității în a cărei evidență se află
bunurile respective.
În cazul unei gestiuni colective, cu mai multe schimburi,
listele de inventariere se semnează de către toți gestionarii,
iar în cazul predării-primirii gestiunii, acestea trebuie
semnate atât de persoana (persoanele) care predă (predau)
gestiunea, cât și de gestionarul (gestionarii) care primește
(primesc) gestiunea.
În listele de inventariere a bunurilor aflate în ambalaje
originale intacte, a lichidelor a căror cantitate efectivă nu se
poate stabili prin transvazare și măsurare sau a materialelor de
masă, în vrac etc., a căror inventariere prin cântărire sau
măsurare ar necesita cheltuieli importante ori ar conduce la
degradarea bunurilor respective, se vor atașa notele de calcul
privind inventarierea, precum și datele tehnice care au stat la
baza calculelor.
Materiile prime, materialele, prefabricatele, piesele de schimb,
semifabricatele etc., aflate în secțiile de producție și
nesupuse prelucrării, se înscriu separat în listele de
inventariere.
Materialele, obiectele de inventar, produsele finite și
ambalajele se înscriu în listele de inventariere pe feluri,
indicându-se codul, unitatea de măsură, unii indici calitativi
(tărie alcoolică, grad de umiditate la cereale etc.).
Listele de inventariere întocmite pentru bunurile aparținând
altor unități trebuie să conțină, pe lângă elementele comune
(felul materialului sau produsul finit, cantitatea, valoarea
etc.), numărul și data actului de predare-primire.
Pentru stocurile fără mișcare, de calitate necorespunzătoare,
depreciate, fără desfacere asigurată, se întocmesc liste de
inventariere separate, la care se anexează procesele-verbale în
care se arată cauzele nefolosirii, caracterul și gradul
deteriorării sau deprecierii, dacă este cazul, cauzele care au
determinat starea bunurilor respective, precum și persoanele
vinovate, după caz.
Constatările făcute se soluționează de conducerea unității în
conformitate cu dispozițiile legale.
3.
Circulă:
-
la comisia de inventariere, pentru stabilirea minusurilor,
plusurilor și a deprecierilor constatate la inventar, precum și
pentru consemnarea în procesul-verbal a rezultatelor
inventarierii;
-
la gestionar, prin semnarea fiecărei file, menționând pe ultima
filă a listei de inventariere că toate cantitățile au fost
stabilite în prezența sa, că bunurile respective se află în
păstrarea și răspunderea sa;
-
la compartimentul financiar-contabil, pentru calcularea
diferențelor valorice și semnarea listei de inventariere privind
exactitatea soldului scriptic, precum și pentru verificarea
calculelor efectuate;
-
la conducătorul compartimentului financiar-contabil și la
compartimentul juridic, împreună cu procesele-verbale cuprinzând
cauzele degradării sau deteriorării bunurilor, inclusiv
persoanele vinovate, precum și cu procesul-verbal al
rezultatelor inventarierii pentru avizarea propunerilor făcute
de comisia de inventariere;
-
la conducătorul unității, împreună cu procesul-verbal al
rezultatelor inventarierii, pentru a decide asupra soluționării
propunerilor făcute;
-
la unitatea căreia îi aparțin valorile materiale primite în
custodie, pentru prelucrare etc., în scopul comunicării
eventualelor nepotriviri (exemplarul 2).
4.
Se arhivează la compartimentul financiar-contabil.
5.
Conținutul minimal obligatoriu de informații al formularului*)
este următorul:
-
denumirea formularului;
-
data (ziua, luna, anul) întocmirii formularului;
-
denumirea unității;
-
gestiunea; locul de depozitare;
-
numărul curent;
-
denumirea bunurilor inventariate;
-
codul sau numărul de inventar;
-
unitatea de măsură;
-
cantități: stocuri faptice, stocuri scriptice, diferențe în
plus, diferențe în minus;
-
prețul unitar;
-
valoarea contabilă: valoarea, diferențe în plus, diferențe în
minus;
-
valoarea de inventar;
-
deprecierea: valoarea, motivul;
-
comisia de inventariere: numele și prenumele, semnătura;
-
contabilitate: numele și prenumele, semnătura.
*) Formularul este reprodus în facsimil.
- model -
┌──────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────┬─────────┐
│Unitatea │ │Gestiunea │Pagina │
├──────────┤ ├─────────────────────────┤....... │
│Magazia │ LISTĂ DE INVENTARIERE │Loc de depozitare │ │
│ │ │ │ │
│ │ Data ............ │ │ │
├────┬─────┴──────┬──────────┬───┬────────────────────────────┬──────┬─────────┴─────────┬────────┬──────┴─────────┤
│ │ │ │ │ CANTITĂȚI │ │VALOAREA CONTABILĂ │ │ DEPRECIEREA │
│Nr. │ Denumirea │Codul sau │ ├─────────────────┬──────────┤ PREȚ ├────────┬──────────┤Valoarea├────────┬───────┤
│crt.│ bunurilor │numărul de│U/M│ Stocuri │Diferențe │UNITAR│ │Diferențe │ de │Valoarea│Motivul│
│ │inventariate│ inventar │ ├───────┬─────────┼────┬─────┤ │Valoarea├────┬─────┤inventar│ │(cod) │
│ │ │ │ │Faptice│Scriptice│Plus│Minus│ │ │Plus│Minus│ │ │ │
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │ 11 │ 12 │ 13 │ 14 │
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼────────────┼──────────┼───┼───────┼─────────┼────┼─────┼──────┼────────┼────┼─────┼────────┼────────┼───────┤
├────┴──────┬─────┴──────────┴───┴──┬────┴─────────┴────┴─────┴──────┴────────┴────┼─────┴────────┴────────┴───────┤
│ Numele și │Comisia de inventariere│Gestionar (Responsabil imobilizări corporale) │ Contabilitate │
│ prenumele ├────────┬───────┬──────┼──────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
├───────────┼────────┼───────┼──────┼──────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ Semnătura │ │ │ │ │ │
└───────────┴────────┴───────┴──────┴──────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────┘
14-3-12
- model -
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Unitatea ...................... Pag .......│
│Gestiunea ..................... │
│ │
│ LISTĂ DE INVENTARIERE │
│ Data .......... │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────┬─────────────────────┬─────────────┬────┬─────────────────┬──────────────┐
│Nr. │ Cod sau │ Inventar │Nr. │ Cod sau │ Inventar │
│crt.│ denumire │ faptic │crt.│ denumire │ faptic │
├────┼─────────────────────┼─────────────┼────┼─────────────────┼──────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
├────┴─────────────────────┼─────────────┴────┴─────────────────┼──────────────┤
│ Comisia de │ Numele și prenumele │ Semnătura │
│ inventariere ├────────────────────────────────────┼──────────────┤
└──────────────────────────┴────────────────────────────────────┴──────────────┘
14-3-12/b
LISTĂ DE INVENTARIERE
(pentru gestiuni global-valorice -
cod 14-3-12/a)
1.
Servește ca:
-
document pentru inventarierea mărfurilor, ambalajelor și altor
materiale aflate în evidența cantitativ-valorică în unitățile cu
amănuntul;
-
document pentru stabilirea minusurilor și plusurilor valorice
din gestiunile inventariate;
-
document justificativ de înregistrare în evidența de la locurile
de depozitare și în contabilitate;
-
document pentru întocmirea registrului-inventar;
-
document pentru stabilirea provizioanelor pentru deprecieri.
2.
Se întocmește în două exemplare la locurile de depozitare, pe
gestiuni și conturi de materiale, mărfuri și ambalaje, și se
semnează de membrii comisiei de inventariere, de gestionar și
contabilul care ține evidența gestiunii. În cazul
predării-primirii gestiunii, listele de inventariere se
întocmesc în 3 exemplare, dintre care un exemplar la gestionarul
predător, un exemplar la gestionarul care primește gestiunea,
iar un exemplar la contabilitate.
Pentru bunurile deteriorate total sau parțial, degradate, precum
și pentru cele fără mișcare sau cele care nu mai pot fi
valorificate se întocmesc liste de inventariere separate.
În cazul unei gestiuni colective, cu mai multe schimburi,
listele de inventariere se semnează de toți gestionarii sau de
persoanele care au calitatea de gestionar, iar în cazul
predării-primirii gestiunii, acestea trebuie semnate atât de
persoana (persoanele) care predă (predau) gestiunea, cât și de
gestionarul (gestionarii) care primește (primesc) gestiunea.
Pentru bunurile aflate în ambalaje originale intacte, lichidele
a căror cantitate faptică nu se poate stabili prin transvazare
și măsurare sau mărfurile în vrac etc., a căror inventariere
prin cântărire sau măsurare ar necesita cheltuieli importante
sau ar conduce la degradarea bunurilor respective, în listele de
inventariere se menționează modul în care s-a făcut
inventarierea și datele tehnice care stau la baza calculelor.
În listele de inventariere se înscriu stocurile faptice
stabilite de comisia de inventariere prin numărare, cântărire,
măsurare sau cubare, după caz.
Datele privind bunurile inventariate se înscriu în listele de
inventariere imediat după determinarea cantităților
inventariate, în ordinea în care ele au fost grupate, ținându-se
seama de dimensiunile și unitățile de măsură cu care figurează
în evidența de la locurile de depozitare și în contabilitate.
Evaluarea stocurilor faptice în listele de inventariere se face
cu aceleași prețuri folosite la înregistrarea bunurilor în
contabilitate.
Înainte de stabilirea rezultatelor inventarierii prin compararea
stocului faptic valoric al bunurilor inventariate cu soldul
scriptic din contabilitate, se procedează la o verificare
amănunțită a exactității tuturor evaluărilor, calculelor,
totalizărilor și înregistrărilor din contabilitate și din
evidența de la locurile de depozitare. Greșelile identificate cu
această ocazie trebuie corectate înainte de stabilirea
rezultatelor inventarierii.
3.
Circulă:
-
la gestionar (sau gestionari, în cazul predării-primirii
gestiunii), pentru semnarea fiecărei file a listei, menționând
pe ultima filă a listei că toate cantitățile au fost stabilite
în prezența sa (lor), că bunurile respective se află în
păstrarea și răspunderea sa (lor), că nu mai are (au) bunuri
care nu au fost supuse inventarierii, precum și faptul că
prețurile, cantitățile, calitățile și unitățile de măsură au
fost stabilite în prezența sa (lor) și nu are (au) obiecțiuni de
făcut;
-
la membrii comisiei de inventariere, pentru semnarea fiecărei
file a listei, calcularea listelor de inventariere, întocmirea
recapitulației listelor de inventariere, stabilirea minusurilor
sau a plusurilor valorice, stabilirea perisabilităților, conform
dispozițiilor legale, în cadrul procesului-verbal al
rezultatelor inventarierii;
-
la compartimentul financiar-contabil unde se efectuează
confruntarea dintre raportul de gestiune predat la contabilitate
și valoarea totală a inventarului faptic. Totodată se iau măsuri
pentru corecta determinare a valorii deprecierilor constatate și
înregistrarea în contabilitate a provizioanelor pentru
depreciere;
-
la conducătorul compartimentului financiar-contabil și la
oficiul juridic, împreună cu procesele-verbale cuprinzând
cauzele degradării, deteriorării bunurilor, numele persoanelor
vinovate și cu procesul-verbal al rezultatelor inventarierii
pentru avizarea propunerilor făcute de comisia de inventariere;
-
la conducătorul unității, împreună cu procesele-verbale
sus-menționate, pentru a decide asupra soluționării propunerilor
făcute.
4.
Se arhivează:
-
la compartimentul financiar-contabil (exemplarul 1);
-
la compartimentul de verificări gestionare (exemplarul 2).
5.
Conținutul minimal obligatoriu de informații al formularului*)
este următorul:
-
denumirea formularului;
-
data (ziua, luna, anul) întocmirii formularului;
-
denumirea unității;
-
gestiunea;
-
locul de depozitare;
-
numărul curent;
-
denumirea bunurilor inventariate;
-
unitatea de măsură; cantitatea;
-
prețul unitar de înregistrare în contabilitate;
-
valoarea contabilă;
-
valoarea de inventar;
-
deprecierea: valoarea, motivul;
-
comisia de inventariere: numele și prenumele, semnătura;
-
gestionarul și gestionarul primitor (în cazul predării-primirii
gestiunii): numele și prenumele, semnătura;
-
contabilitate: numele și prenumele, semnătura.
__________
*)
Formularul este reprodus în facsimil.
- model -
┌──────────────────┬─────────────────────────────────┬──────────────────┬────────────────┐
│Unitatea .........│ LISTĂ DE INVENTARIERE │Gestiunea │Pagina │
├──────────────────┤ ├──────────────────┤...... │
│Magazia │ Data ............. │Loc de depozitare │ │
├────┬─────────────┼───┬───┬──────────┬──────────────┼─────────┬────────┼────────────────┤
│ │ Denumirea │ │ │ │Preț unitar de│Valoarea │Valoarea│ Deprecierea │
│Nr. │ bunurilor │Cod│U/M│Cantitatea│ înregistrare │contabilă│ de ├────────┬───────┤
│crt.│inventariate │ │ │ │ în │ │inventar│Valoarea│Motivul│
│ │ │ │ │ │contabilitate │ │ │ │ (cod) │
├────┼─────────────┼───┼───┼──────────┼──────────────┼─────────┼────────┼────────┼───────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
├────┼─────────────┼───┼───┼──────────┼──────────────┼─────────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼─────────────┼───┼───┼──────────┼──────────────┼─────────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼─────────────┼───┼───┼──────────┼──────────────┼─────────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼─────────────┼───┼───┼──────────┼──────────────┼─────────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼─────────────┼───┼───┼──────────┼──────────────┼─────────┼────────┼────────┼───────┤
├────┼─────────────┼───┼───┼──────────┼──────────────┼─────────┼────────┼────────┼───────┤
│ │Total pagină │ x │ x │ │ x │ │ │ │ │
├────┴─────────────┴───┴───┴──────────┴──────────────┼─────────┴┬───────┴─────┬──┴───────┤
│Comisia de inventariere │Gestionar │ Gestionar*)│ Contabi-│
│ │ │ │ litate │
├──────────────────────────┬───────┬────────┬────────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│Numele și prenumele │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼────────┼────────┼──────────┼─────────────┼──────────┤
│Semnătura │ │ │ │ │ │ │
└──────────────────────────┴───────┴────────┴────────┴──────────┴─────────────┴──────────┘
14-3-12/a
|
*)
Se semnează de gestionarul primitor, în cazul predării-primirii
gestiunii.
EXTRAS DE CONT
(Cod 14-6-3)
1.
Servește la comunicarea și solicitarea de la debitor a sumelor
pretinse, rămase neachitate, provenite din relații
economico-financiare și ca instrument de conciliere
prearbitrală.
2.
Se întocmește în 3 exemplare de compartimentul
financiar-contabil al unității beneficiare, pe baza datelor din
contabilitatea analitică.
3.
Circulă:
-
la conducătorul compartimentului financiar-contabil și
conducătorul unității emitente, pentru semnare (toate
exemplarele);
-
la unitatea debitoare (exemplarele 1 și 2), care restituie
unității emitente exemplarul 2 semnat pe verso de conducătorul
unității și conducătorul compartimentului financiar-contabil,
pentru confirmarea debitului.
Eventualele obiecții asupra sumelor prevăzute în extrasul de
cont se consemnează într-o notă explicativă semnată de
conducătorul unității și conducătorul compartimentului
financiar-contabil, care se anexează la exemplarul 2 al
extrasului de cont.
4.
Se arhivează:
-
la compartimentul financiar-contabil al unității emitente
(exemplarul 3, precum și exemplarul 2, după primirea
confirmării);
-
la compartimentul financiar-contabil al unității debitoare
(exemplarul 1).
5.
Conținutul minimal obligatoriu de informații al formularului*)
este următorul:
-
denumirea unității creditoare;
-
codul de identificare fiscală;
-
nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerțului;
-
sediul (localitatea, strada, numărul);
-
județul;
-
contul;
-
banca;
-
denumirea formularului;
-
denumirea unității debitoare;
-
felul, numărul și data documentului;
-
explicații;
-
suma;
-
semnături: conducătorul unității, inclusiv ștampila,
conducătorul compartimentului financiar-contabil.
__________
*)
Formularul este reprodus în facsimil.
- model -
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Unitatea creditoare Nr. de înregistrare ........ din .............. │
│.............................. Către ......................................... │
│Cod de identificare fiscală ............ │
│Nr. de înmatriculare la Oficiul Registrului Comerțului ............................. │
│Sediul (localitatea, strada, număr) ................................................ │
│Județul ......................... │
│Cont ............................ │
│Banca ........................... │
│ │
│ EXTRAS DE CONT │
│ │
│Conform dispozițiilor în vigoare, vă înștiințăm că, în evidențele noastre contabile, │
│la data de ......................., unitatea dvs. figurează cu următoarele debite: │
│.................................................................................... │
│.................................................................................... │
├──────────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────────┤
│ Documentul │ Explicații │ Suma │
│ (felul, numărul și data) │ │ │
├──────────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────────┤
├──────────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────────┤
├──────────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────────┤
├──────────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────────┤
└──────────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────────┘
14-6-3 t2
(verso)
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ În termen de 5 zile de la primire urmează să ne restituiți acest extras confirmat │
│pentru suma acceptată, iar în cazul constatării de diferențe să anexați nota │
│explicativă cuprinzând obiecțiile dvs. Prezentul extras de cont ține loc de │
│conciliere conform procedurii arbitrale. │
│ │
│ Conducătorul unității, Conducătorul compartimentului │
│ financiar-contabil, │
│ L.S. ................... ..................................... │
│ │
│─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────│
│ Unitatea debitoare Nr. de înregistrare ............. din .............. │
│ ....................... Către .............................................. │
│ ....................... │
│ │
│ Confirmăm prezentul extras de cont pentru suma de ............................ lei,│
│pentru achitarea căreia (se va completa după caz): │
│ a) am depus la bancă ordinul de plată nr ............. din ....................... │
│ b) am depus la Oficiul Poștal nr. ... mandatul poștal nr ........... din ......... │
│ c) urmează să efectuăm plata într-un termen de ................................... │
│ Obiecțiile noastre privind sumele din prezentul extras de cont sunt cuprinse în │
│nota explicativă anexată. │
│ │
│ Conducătorul unității, Conducătorul compartimentului │
│ financiar-contabil, │
│ L.S. ...................... .................................... │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
|
sus
ñ
inapoi
la ordine MF
Û