S-a luat în examinare recursul declarat de Societatea Comercială
KART CONSTRUCT - S.R.L. Cluj-Napoca împotriva Sentinței civile
nr. 712/2008 din 13 noiembrie 2008 a Curții de Apel Cluj -
Secția comercială, de contencios administrativ și fiscal.
La apelul
nominal, făcut în ședință publică, au lipsit
recurenta-reclamantă Societatea Comercială KART CONSTRUCT -
S.R.L. Cluj-Napoca, intimatul-pârât Guvernul României și
intimata-intervenientă Societatea Română de Radiodifuziune.
Procedură completă.
Se prezintă referatul cauzei, magistratul-asistent arătând că
recurenta-reclamantă Societatea Comercială KART CONSTRUCT -
S.R.L. Cluj-Napoca a depus, prin serviciul registratură, taxa
judiciară de timbru și timbrul judiciar în cuantumul datorat
pentru calea de atac exercitată, recursul fiind declarat și
motivat în termenul prevăzut de lege în acest sens. Se mai
precizează că recurenta a mai depus la dosarul cauzei note
scrise și că aceasta a solicitat judecarea pricinii în lipsă, în
conformitate cu prevederile art. 242 alin. 2 din Codul de
procedură civilă.
Înalta Curte constată cauza în stare de judecată și o reține
spre soluționare.
C U R T E A,
asupra recursului de față, din examinarea lucrărilor din dosar,
constată următoarele:
Prin cererea înregistrată pe rolul Curții de Apel Cluj - Secția
comercială, de contencios administrativ și fiscal reclamanta
Societatea Comercială KART CONSTRUCT - S.R.L. Cluj-Napoca a
solicitat, în contradictoriu cu pârâtul Guvernul României,
anularea prevederilor art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului
nr. 977/2003 privind taxa pentru serviciul public de
radiodifuziune, precum și a prevederilor art. 3 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 978/2003 privind taxa pentru serviciul
public de televiziune.
Reclamanta a arătat că prevederile a căror nelegalitate a fost
invocată cuprind obligația microîntreprinderilor cu sediul în
România de a plăti pentru sediul social o taxă lunară privind
serviciul public de radiodifuziune și televiziune, indiferent
dacă sunt sau nu beneficiare ale acestor servicii.
Așadar, a apreciat reclamanta, obligația în speță incumbă
inclusiv societăților comerciale care nu dețin la sediu aparate
sau echipamente care să permită accesarea acestor servicii și,
chiar mai mult decât atât, chiar și societăților care nu
desfășoară activitate, aspect ce este nu numai ilegal, ci și
imoral, o atare obligație constituindu-se ca un impozit mascat
în favoarea unei autorități care nu are niciun fel de atribuție
de serviciu social.
Reclamanta a considerat că prevederile atacate sunt neconforme
cu prevederile art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 privind
organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune
și Societății Române de Televiziune, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, și cu cele ale art. 2
pct. 40 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, dat
fiind faptul că obligația ar fi trebuit să fie prevăzută doar în
sarcina persoanelor juridice care beneficiază, în orice
modalitate, de serviciile publice respective, o atare distincție
fiind făcută de altfel în reglementarea corespunzătoare
persoanelor fizice.
Prin Sentința civilă nr. 712/2008 din 13 noiembrie 2008 a Curții
de Apel Cluj - Secția comercială, de contencios administrativ și
fiscal a fost respinsă acțiunea formulată de Societatea
Comercială KART CONSTRUCT - S.R.L. Cluj-Napoca în contradictoriu
cu pârâtul Guvernul României și intervenienta accesorie
Societatea Română de Radiodifuziune.
S-a reținut că acțiunea, așa cum aceasta a fost formulată de
reclamantă, se întemeiază pe o interpretare eronată a
dispozițiilor legale referitoare la obligația de plată a
persoanelor juridice privind taxele pentru serviciul public de
radiodifuziune și pentru serviciul public de televiziune,
invocându-se faptul că prevederile atacate ar contraveni art. 40
alin. (3) din Legea nr. 41/1994, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, în sensul că ignoră distincția
prevăzută de lege între persoanele juridice care dețin și cele
care nu dețin receptoare radio sau TV.
Or, a apreciat prima instanță, dispozițiile art. 40 alin. (3)
din Legea nr. 41/1994, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, nu prevăd că obligația persoanelor
juridice de plată a taxei pentru serviciile publice de radio și
televiziune revine acestora doar în cazul deținerii
receptoarelor radio/TV, astfel încât dispozițiile criticate,
care au fost emise în cadrul stabilit de lege și în executarea
acesteia, nu aduc nicio modificare acesteia.
Totodată, în raport cu prevederile
art. 108
alin. (2) din Constituție, prima instanță a reținut că cele două
hotărâri ale Guvernului cuprind prevederi conforme cu cele ale
legii, prin acestea fiind doar stabilite cuantumul taxelor,
precum și scutiri de plată.
Prima instanță a concluzionat că legiuitorul instituie în cazul
persoanelor juridice obligativitatea plății taxei TV fără a o
condiționa de calitatea de deținător al unui receptor TV, iar
cum legea nu distinge, nici hotărârile atacate nu pot distinge
în sensul exceptării anumitor categorii de persoane juridice de
la îndeplinirea obligațiilor de plată.
Împotriva acestei sentințe a declarat recurs reclamanta
Societatea Comercială KART CONSTRUCT - S.R.L., criticând-o
pentru nelegalitate și netemeinicie.
Recurenta-reclamantă aduce, în esență, critici sentinței
recurate arătând că soluția pronunțată este nelegală, întrucât
pornește de la interpretarea eronată a dispozițiilor art. 40
alin. (3) din Legea nr. 41/1994, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, deoarece sensul corect al interpretării
acestora este acela că obligația de plată a taxei pentru
serviciul public de radiodifuziune și televiziune revine în
sarcina persoanelor juridice doar dacă beneficiază de aceste
servicii.
Se menționează că în acest sens a statuat și Curtea
Constituțională, care, respingând excepția de
neconstituționalitate a acestor dispoziții, a avut în vedere
distincția dintre persoanele juridice care beneficiază și cele
care nu beneficiază de aceste servicii de radiodifuziune și
televiziune, neputând fi impuse la plată servicii neconsumate de
aceste categorii de persoane.
Ulterior, în notele scrise, pe lângă cele menționate, se
precizează că o dovadă în sensul celor susținute este și faptul
că în prezent se află în dezbatere publică un proiect legislativ
de modificare a Legii nr. 41/1994, prin care se intenționează
modificarea modului de finanțare a instituțiilor de radio și
televiziune publice, prin introducerea așa numitei "taxe de
solidaritate radio-tv", ce ar urma să fie achitată de toate
persoanele fizice și juridice române, indiferent de deținerea
aparatelor de recepționare a serviciilor furnizate de acestea.
Prin urmare, în prezent dispozițiile legale nu impun plata
acestor servicii decât pentru persoanele juridice beneficiare
ale acestora.
Înalta Curte, analizând recursul formulat, prin prisma
dispozițiilor
art. 3041
și art. 304 pct. 9 din Codul de procedură civilă, în raport cu
motivele invocate, cu legislația incidentă în cauză, cu
înscrisurile care există la dosarul cauzei, apreciază că
recursul formulat este fondat pentru următoarele considerente:
În fapt, motivele de recurs invocate se subsumează dezlegării
problemei de drept în raport de care s-a soluționat cauza,
respectiv dacă prevederile cuprinse în art. 3 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 și în art. 3 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 978/2003, care instituie
obligativitatea pentru persoanele juridice de a plăti o taxă
lunară pentru serviciul public de radiodifuziune și, respectiv,
de televiziune, sunt conforme cu prevederile art. 40 alin. (3)
din Legea nr. 41/1994, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, precum și cu prevederile art. 2 pct. 40
din Legea nr. 500/2002.
Pentru a analiza această problemă, vom expune pentru început
prevederile legale incidente.
Dispozițiile art. 40 alin. (3) din Legea
nr. 41/1994,
republicată, cu modificările și completările ulterioare, prevăd:
"Persoanele juridice cu sediul în România, inclusiv filialele,
sucursalele, agențiile și reprezentanțele acestora, precum și
reprezentanțele din România ale persoanelor juridice străine, au
obligația să plătească o taxă pentru serviciul public de
radiodifuziune și o taxă pentru serviciul public de televiziune,
în calitate de beneficiari ai acestor servicii."
Art. 2 pct. 40 din Legea
nr. 500/2002
definește "taxa" ca fiind "suma plătită de o persoană fizică sau
juridică, de regulă, pentru serviciile prestate acesteia de
către un agent economic, o instituție publică sau un serviciu
public".
Noțiunea de "beneficiar" a fost definită în DEX ca fiind:
"persoană, colectivitate sau instituție care are folos din ceva;
destinatar al unor bunuri materiale sau al unor servicii;
persoană fizică sau juridică în folosul căreia se realizează o
acțiune; cel care beneficiază de ceva; persoană, instituție etc.
pentru care se face o lucrare; persoană, întreprindere,
instituție pentru care se execută o lucrare, se prestează
diferite servicii".
Prin urmare, interpretarea semantică a noțiunii de beneficiar a
persoanelor juridice conduce la concluzia că acestea trebuie să
beneficieze de ceva, în cazul de față, de serviciile publice de
radiodifuziune și televiziune.
Cum taxa se plătește pentru servicii prestate beneficiarilor, în
mod greșit prima instanță a reținut că textul art. 40 alin. (3)
din Legea nr. 41/1994, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, instituie obligația pentru plata
taxelor în discuție persoanelor juridice, indiferent dacă
beneficiază sau nu de serviciile publice respective, deținătoare
sau nu de receptoare radio/TV.
Cele reținute de instanța de fond în susținerea acestei
interpretări sunt eronate și pentru faptul că este evident că
fiecare persoană fizică sau juridică își poate manifesta dreptul
de opțiune de a beneficia de serviciile publice de
radiodifuziune și televiziune, însă acest drept nu poate fi
transformat într-o obligație, cu atât mai mult instituirea și
plata taxei acestor servicii nu pot fi obligatorii, indiferent
dacă se beneficiază sau nu de aceste servicii.
De asemenea, prin Decizia
nr. 159
din 30 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 426 din 12 mai 2004, Curtea Constituțională a
decis, cu privire la constituționalitatea art. 40 din Legea nr.
41/1994, republicată, cu modificările și completările
ulterioare, prin raportare la
art. 44
alin. (1) și (2) din Constituție, privitoare la ocrotirea în mod
egal a proprietății, indiferent de titular, că acestea sunt
constituționale, deoarece "plata serviciului public prestat este
obligatorie pentru toți beneficiarii acestor servicii, persoane
fizice sau persoane juridice", prezentând relevanță
considerentele pentru care a fost respinsă excepția.
Ulterior, prin deciziile
nr. 297
din 6 iulie 2004 și nr. 331 din 18 aprilie 2006, Curtea
Constituțională, pronunțându-se și cu privire la
constituționalitatea art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994,
republicată, cu modificările și completările ulterioare, a
respins această excepție cu motivarea că cele statuate prin
Decizia nr. 159 din 30 martie 2004 își mențin valabilitatea.
Cu ocazia controlului de constituționalitate, indirect, s-a dat
o interpretare textului art. 40 alin. (3) menționat, arătându-se
că acesta nu contravine dispozițiilor constituționale câtă vreme
interpretarea oficială făcută de Parlament în activitatea de
legiferare a vizat noțiunea de beneficiar al acestor servicii
publice.
În continuare vom analiza dispozițiile art. 3 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 și ale art. 3 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 978/2003, prin raportare la art. 40
alin. (3) din Legea nr. 41/1994, republicată, cu modificările și
completările ulterioare.
Dispozițiile art. 3 din Hotărârea Guvernului
nr. 977/2003
prevăd: "(1) Persoanele juridice cu sediul în România, care se
încadrează în categoria microîntreprinderilor potrivit
prevederilor Ordonanței Guvernului
nr. 24/2001
privind impunerea microîntreprinderilor, aprobată cu modificări
și completări prin Legea
nr. 111/2003,
cu modificările ulterioare, au obligația să plătească pentru
sediul social o taxă lunară pentru serviciul public de
radiodifuziune.
(2) Persoanele juridice cu sediul în România, inclusiv filialele
acestora, precum și sucursalele și celelalte subunități ale lor
fără personalitate juridică și sucursalele sau reprezentanțele
din România ale persoanelor juridice străine, au obligația să
plătească o taxă lunară pentru serviciul public de
radiodifuziune."
Conform dispozițiilor art. 3 din Hotărârea Guvernului
nr. 978/2003:
"(1) Persoanele juridice cu sediul în România, care se
încadrează în categoria microîntreprinderilor potrivit
prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 24/2001 privind impunerea
microîntreprinderilor, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 111/2003, cu modificările ulterioare, au obligația să
plătească pentru sediul social o taxă lunară pentru serviciul
public de televiziune.
(2) Persoanele juridice cu sediul în România, inclusiv filialele
acestora, precum și sucursalele și celelalte subunități ale lor
fără personalitate juridică și sucursalele sau reprezentanțele
din România ale persoanelor juridice străine, au obligația să
plătească o taxă lunară pentru serviciul public de televiziune."
Din expunerea acestor dispoziții legale rezultă că prevederile
art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 și ale
art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 978/2003, prin
impunerea obligativității persoanelor juridice de a plăti o taxă
lunară pentru aceste servicii, indiferent dacă sunt sau nu
beneficiare ale acestora, instituie derogări de la dispozițiile
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, fapt care nu este
posibil întrucât aceste derogări se pot face numai printr-un act
normativ de nivel cel puțin egal cu cel al reglementării de
bază, această interdicție fiind instituită de art. 4 din Legea
nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru
elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, care stabilește ierarhia actelor
normative, statuând că actele normative date în executarea
legilor, ordonanțelor sau a hotărârilor Guvernului se emit în
limitele și potrivit normelor care le ordonă.
Prin urmare, dispozițiile menționate din cele două hotărâri ale
Guvernului sunt cele care impun obligativitatea plății taxelor,
fără niciun fel de distincție, contrar art. 40 alin. (3) din
Legea nr. 41/1994, republicată, cu modificările și completările
ulterioare.
Cele menționate de pârât și intervenientă, în sensul că taxa
radio se regăsește în legislația și practica europeană în
domeniu, fiind cunoscut că în toate țările Uniunii Europene, dar
și pe plan mondial această taxă reprezintă principala sursă de
finanțare a activității posturilor publice din domeniul
audiovizualului, nu pot fi folosite ca argumente în susținerea
legalității prevederilor contestate din cele două hotărâri ale
Guvernului, întrucât, așa cum s-a reținut anterior, dreptul la
informare al cetățenilor, prin mijloacele de informare, radioul
și televiziunea publică, nu poate fi transformat într-o
obligație, cu atât mai mult cu cât dispozițiile art. 40 alin.
(3) din Legea nr. 41/1994, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, impun plata acestor taxe beneficiarilor
de aceste servicii.
Susținerea potrivit căreia în protocolul de la Amsterdam anexat
la Tratatul CE se prevede că "dispozițiile Tratatului nu aduc
atingere competenței statelor membre de a participa la
finanțarea serviciului public de radiodifuziune în măsura în
care aceasta se acordă cu scopul ca acestea să-și îndeplinească
misiunea de serviciu public așa cum a fost ea conferită,
definită și organizată de fiecare stat membru, și în măsura în
care finanțarea respectivă nu aduce atingere condițiilor
schimburilor și concurenței în comunitate într-o măsură care ar
fi contrară interesului comun, fiind de la sine înțeles că
realizarea mandatului acestui serviciu public trebuie să fie
luată în considerare" și nici cele arătate cu privire la
Rezoluția Parlamentului European din 25 septembrie 2008 invocată
nu conferă legalitate dispozițiilor din cele două hotărâri ale
Guvernului atacate, cât timp statelor membre le este recunoscută
deplina libertate de a participa la finanțarea acestor servicii
publice în modalitățile pe care fiecare stat le alege sub aspect
legislativ.
Se face o confuzie deoarece aspectele învederate nu influențează
soluționarea prezentului litigiu, întrucât se referă la
participarea statului la finanțarea serviciului public de
radiodifuziune, și nu la modalitățile transpuse legislativ prin
care se realizează finanțarea acestuia, care sunt la latitudinea
fiecărui stat.
Problema care se pune în speță este de a stabili cum a
reglementat legiuitorul român acest domeniu, respectiv dacă a
intenționat să instituie taxa pentru serviciile publice de
radiodifuziune și televiziune în sarcina tuturor persoanelor
juridice, indiferent de calitatea lor de beneficiare ale
serviciilor, sau, dimpotrivă, legiuitorul a înțeles să
stabilească această taxă doar ca o contraprestație pentru
serviciile furnizate de aceste instituții doar persoanelor
juridice care dețin aparate radio/TV, beneficiind în acest fel
de aceste servicii.
Tocmai de aceea Comisia de Petiții a Parlamentului European,
privind Petiția nr. 0.958/2005 adresată de un cetățean grec
privind plata taxelor de licență TV și radio încorporate în
facturile de electricitate, prin care se reclamă faptul că o
porțiune din facturile plătite societății grecești de
electricitate ajunge la societatea de stat de radio și
televiziune, a precizat că obligația de a plăti o taxă de
licență sau un impozit și colectarea sa, prin factura de
electricitate, sunt probleme de drept național și nu pot fi
contestate ca atare în temeiul dreptului comunitar.
În concluzie, având în vedere aceste considerente, precum și
faptul că, potrivit
art. 108
alin. (2) din Constituție, hotărârile se emit pentru organizarea
executării legilor, rezultă faptul că cele două hotărâri ale
Guvernului, nr. 977/2003 privind taxa pentru serviciul public de
radiodifuziune și, respectiv, nr. 978/2003 privind taxa pentru
serviciul public de televiziune, nu au aplicat în mod corect în
art. 3 alin. (1) dispozițiile art. 40 alin. (3) din Legea nr.
41/1994, republicată, cu modificările și completările
ulterioare, care, așa cum s-a menționat, face distincție în ceea
ce privește plata taxelor pentru serviciul public de
radiodifuziune și televiziune între persoanele juridice
beneficiare și cele care nu au calitatea de beneficiar al
acestor servicii.
A interpreta în sens contrar, fără a se face această distincție,
înseamnă a impune plata acestor taxe, spre exemplu, și
persoanelor juridice cărora legiuitorul le recunoaște dreptul de
a-și suspenda temporar activitatea sau de a declara că nu
desfășoară activitate la sediul social, or, acest lucru nu este
posibil, aducându-se prejudicii acestor persoane juridice,
acestea fiind vătămate practic în drepturile lor.
Prin urmare, sentința pronunțată de instanța de fond este
nelegală și netemeinică, astfel că, ținând seama de cele
reținute anterior, precum și de dispozițiile art. 20 din Legea
contenciosului administrativ
nr. 554/2004,
cu modificările și completările ulterioare, și de dispozițiile
art. 312 alin. (1) teza I coroborate cu art. 304 pct. 9 din
Codul de procedură civilă, se va admite recursul declarat de
recurenta-reclamantă și se va casa sentința atacată.
Pe fondul cauzei, în raport cu dispozițiile art. 18 alin. (1)
coroborate cu art. 8 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările
ulterioare urmează să fie admisă acțiunea reclamantei și să se
dispună anularea prevederilor cuprinse în art. 3 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 privind taxa pentru serviciul
public de radiodifuziune și în art. 3 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 978/2003 privind taxa pentru serviciul public de
televiziune.
Referitor la cererea de intervenție formulată de Societatea
Română de Radiodifuziune, în mod corect, instanța de fond a
calificat-o ca fiind cerere de intervenție accesorie în
interesul pârâtului Guvernul României, cele menționate în
cuprinsul acesteia fiind analizate ca apărări de fond cu ocazia
analizei cererii deduse judecății.
PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
D E C I D E:
Admite
recursul declarat de Societatea Comercială KART CONSTRUCT -
S.R.L. Cluj-Napoca împotriva Sentinței civile nr. 712/2008 din
13 noiembrie 2008 a Curții de Apel Cluj - Secția comercială, de
contencios administrativ și fiscal.
Casează sentința atacată și admite acțiunea formulată de
reclamanta Societatea Comercială KART CONSTRUCT - S.R.L.
Cluj-Napoca, în contradictoriu cu pârâtul Guvernul României și
intervenienta Societatea Română de Radiodifuziune, în sensul că
anulează art. 3
alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 și art. 3 alin.
(1) din Hotărârea Guvernului nr. 978/2003.
Irevocabilă.
Pronunțată în ședință publică astăzi, 9 aprilie 2009.
sus
ñ
inapoi
la legislatie
Û