ordin 2089 2006 MF
Order 2089/2006 MF - Befehl 2089/2006 MF
ABROGAT DE ordin 1311/2008 MF
keylinks:
Ordin 2089/2006 pentru aprobarea Procedurii de îndreptare a erorilor din documentele de plată întocmite de debitori privind obligaţiile fiscale aparut in MO nr. 1043 din 29 Dec 2006 ABROGAT DE ordin 1311/2008 MF
Art.
1. - (1) Se aprobă Procedura de îndreptare a erorilor din documentele de plată
întocmite de debitori privind obligaţiile fiscale, prevăzută în anexa nr. 1 la
prezentul ordin.
(2)
Pentru efectuarea procedurii prevăzute la alin.
(1) se aprobă formularul al cărui model este cuprins în anexa nr. 2 la prezentul
ordin.
(3) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile
generale ale finanţelor publice judeţene, Direcţia Generală a Finanţelor Publice
a Municipiului Bucureşti şi administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor
1-6 ale municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Procedură
1. Îndreptarea erorilor din documentele de plată întocmite de debitori se va
face pe baza unei cereri a acestora, depusă la organul fiscal competent, în
termen de cel mult un an de la data efectuării plăţii eronate, conform
prevederilor art. 110 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
2. În categoria erorilor constatate în completarea documentelor de plată de
către debitori privind obligaţiile fiscale, şi care pot fi îndreptate conform
prezentei proceduri, se cuprind orice erori cu privire la modul de completare a
documentelor de plată, cu excepţia informaţiilor care privesc suma înscrisă pe
documentele de plată şi data plăţii.
3. Prin prezenta procedură nu se vor îndrepta erorile privind sumele virate pe
conturi bugetare administrate de creditori bugetari diferiţi.
4.1. Cererea trebuie să cuprindă următoarele elemente:
- datele de identificare ale debitorului;
- precizarea erorii ce urmează a fi îndreptată;
- modul în care va fi reconsiderată această plată, de la data şi în suma
înscrisă pe documentul de plată iniţial;
- documentul prin care s-a stabilit sau s-a individualizat suma de plată;
- numărul documentului prin care s-a efectuat plata iniţială;
- suma achitată prin documentul de plată iniţial;
- data plăţii.
4.2. La cerere vor fi ataşate: o copie a ordinului de plată, o copie a
extrasului de cont, precum şi orice alte documente ce atestă eroarea produsă.
4.3. Organul fiscal va verifica în evidenţele fiscale existenţa erorilor
semnalate în documentul de plată, îndeplinirea condiţiilor de creditare a
contului bugetar şi de debitare a contului plătitorului, urmând a se întocmi un
referat cu propuneri de soluţionare a cererii debitorului, respectiv de
îndreptare a erorilor din documentul de plată, referat care va fi aprobat de
către conducătorul organului fiscal competent în administrarea contribuabilului,
potrivit legii.
5.1. După aprobarea referatului prevăzut la pct. 4.3, organul fiscal competent
va întocmi nota privind corecţia erorilor din documentele de plată, al cărei
model este prevăzut în anexa nr. 2, în două exemplare. Nota privind corecţia
erorilor din documentele de plată se aprobă de conducătorul unităţii fiscale.
5.2. Nota privind corecţia erorilor prevăzută la pct. 5.1 se transmite unităţii
de trezorerie şi contabilitate publică, în vederea operării corecţiei în
conturile bugetare corespunzătoare.
5.3. Unitatea de trezorerie şi contabilitate publică efectuează stornarea plăţii
eronate şi înregistrarea sumei în contul bugetar corespunzător, cu data plăţii
indicate în anexa nr. 2, înscrie pe cele două exemplare ale notei privind
corecţia erorilor din documentele de plată data la care s-a efectuat această
operaţiune şi îşi reţine un exemplar, restituind organului fiscal competent
celălalt exemplar.
5.4. După efectuarea de către unitatea de trezorerie şi contabilitate publică a
îndreptării erorilor din documentul de plată, organul fiscal competent va
întocmi, după caz, decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii
stabilite în sarcina debitorului, în urma îndreptării erorilor din documentele
de plată, care va fi comunicată acestuia, în termen de 45 de zile de la data
depunerii cererii.
5.5. Prin excepţie de la prevederile pct. 1, în cazul erorilor materiale
constând în virarea eronată a obligaţiilor de plată la altă unitate de
trezorerie şi contabilitate publică decât cea la care trebuie achitată suma,
cererea prevăzută la pct. 4.1 se depune la organul fiscal în a cărui rază s-a
efectuat plata eronată. În această situaţie, prin derogare de la prevederile
art. 5 lit. s) din Normele metodologice privind utilizarea şi completarea
ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT), aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 246/2005, unitatea de trezorerie şi
contabilitate publică la care s-a efectuat plata eronată va completa la rubrica
"Data plăţii" din ordinul de plată pentru Trezoreria Statului prin care se
efectuează îndreptarea erorii, data plăţii înscrisă în anexa nr. 2. Organul
fiscal la care s-a efectuat plata eronată va transmite o copie a cererii depuse
de debitor, inclusiv a anexelor la cerere, organului fiscal competent în
administrarea debitorului, procedând la întocmirea referatului cu propuneri de
soluţionare a cererii debitorului.
5.6. După efectuarea operaţiunii de corecţie în evidenţa analitică pe plătitori,
organul fiscal competent va comunica debitorului modul de soluţionare a cererii
de îndreptare a erorilor din documentele de plată.
5.7. Organul fiscal competent va arhiva la dosarul fiscal următoarele documente:
- cererea debitorului de îndreptare a erorilor din documentele de plată;
- documentaţia care a stat la baza efectuării acestei operaţiuni;
- copia fişelor debitorului din evidenţa analitică pe plătitori, afectate de
operaţiunea de corecţie;
- referatul aprobat de şeful organului fiscal;
- nota privind corecţia erorilor din documentele de plată avizată de unitatea de
trezorerie şi contabilitate publică.
6. Cererea debitorului de îndreptare a erorilor din documentele de plată se va
soluţiona în termen de 45 de zile de la înregistrarea acesteia, conform art. 681
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
7. Modificarea sau desființarea actelor administrative fiscale ca urmare a
îndreptărilor erorilor din documentul de plată se va face potrivit dispozițiilor
art. 46-48 din actul normativ prevăzut la pct. 6, coroborate cu dispozițiile
pct. 46.1 din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr.
92/2003 privind
Codul de procedură fiscală,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.050/2004.