TITLUL III
Impozitul pe venit
Codul fiscal:
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Categorii de venituri supuse impozitului pe venit
Art.
41. - Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit
prevederilor prezentului titlu, sunt urmatoarele:
a) venituri
din activitati independente, definite conform art. 47;
b) venituri
din salarii, definite conform art. 56;
c) venituri
din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 65;
d) venituri
din investitii, definite conform art. 69;
e) venituri
din pensii, definite conform art. 72;
f) venituri
din activitati agricole, definite conform art. 75;
g) veniturile
din premii si din jocuri de noroc, definite conform art. 79;
h) venituri
din alte surse, definite conform art. 83.
Norme metodologice:
1.
Veniturile din activitati independente, inclusiv veniturile realizate
de persoanele fizice in cadrul unor asocieri fara personalitate juridica,
veniturile din salarii si din cedarea folosintei bunurilor sunt venituri care
se supun procedurii de globalizare si de determinare a impozitului pe venitul
anual global.
2.
Veniturile din investitii, din pensii, din activitati agricole, din
premii si din jocuri de noroc, precum si cele cuprinse in categoria "venituri
din alte surse" se supun impozitarii, pe fiecare loc de realizare, in cadrul
acestor categorii de venituri, impozitul fiind final.
Codul fiscal:
Venituri neimpozabile
Art.
42. - In intelesul impozitului pe venit, urmatoarele venituri nu sunt
impozabile:
a)
ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala,
acordate din bugetul de stat, din bugetul asigurarilor sociale de stat, din
bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice,
inclusiv indemnizatia de maternitate si pentru cresterea copilului, precum si
cele de aceeasi natura primite de la alte persoane, cu exceptia
indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca;
Norme metodologice:
3.
In categoria veniturilor neimpozabile se cuprind veniturile obtinute
de persoanele fizice, potrivit legii, cum sunt:
- alocatia de
stat pentru copii;
- alocatia de
intretinere pentru fiecare copil incredintat sau dat in plasament familial;
-
indemnizatia lunara primita de persoanele cu handicap grav si accentuat;
- alocatia
sociala primita de nevazatorii cu handicap grav si accentuat;
-
indemnizatia lunara acordata nevazatorilor cu handicap grav, potrivit legii;
-
contravaloarea serviciilor hoteliere acordate, potrivit legii, membrilor de
familie care insotesc in spital copii cu handicap sau copii bolnavi in varsta
de pana la 3 ani;
- ajutorul
pentru incalzirea locuintei;
- alocatia
pentru copiii nou-nascuti, primita pentru fiecare dintre primii 4 copii
nascuti vii;
-
indemnizatia de maternitate;
-
indemnizatia pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani
si, in cazul copilului cu handicap pana la implinirea varstei de 3 ani;
- ajutorul
social primit de sotii celor care satisfac serviciul militar obligatoriu;
- ajutorul
social acordat potrivit legii;
- ajutorul de
urgenta acordat de Guvern si de primari in situatii de necesitate ca urmare a
calamitatilor naturale, incendiilor, accidentelor, precum si altor situatii
deosebite stabilite prin lege, in limita fondurilor existente;
- ajutoarele
pentru procurarea de dispozitive medicale;
- ajutorul
lunar sau alocatia de sprijin primit de cadrele militare trecute in rezerva,
fara drept de pensie, apte de munca, care nu se pot incadra din lipsa de
locuri de munca corespunzatoare pregatirii lor;
-
indemnizatia de somaj si alte drepturi neimpozabile acordate conform
legislatiei in materie;
- sume
platite din bugetul asigurarilor pentru somaj pentru completarea veniturilor
persoanelor care se angajeaza inainte de expirarea perioadei de somaj;
- prima de
incadrare si prima de instalare acordate din bugetul asigurarilor pentru
somaj;
- sprijinul
material acordat, potrivit legii, membrilor de familie ai magistratului
decedat sau membrilor de familie ai altei persoane din cadrul organelor
autoritatii judecatoresti, care a decedat;
-
echivalentul salariului primit de membrii familiei functionarului public, in
caz de deces al acestuia;
-
indemnizatia reparatorie lunara primita de persoanele care si-au pierdut total
sau partial capacitatea de munca, marilor mutilati si urmasilor celor care au
decedat ca urmare a participarii la Revolutia din decembrie 1989;
-
indemnizatia reparatorie lunara primita de parintii persoanelor care au
decedat ca urmare a participarii la Revolutia din decembrie 1989;
-
indemnizatia reparatorie lunara primita de sotul supravietuitor al persoanei
care a decedat ca urmare a participarii la Revolutia din decembrie 1989 si
care are in intretinere unul sau mai multi copii ai acesteia;
- suma fixa
pentru ingrijire primita de invalizii si accidentatii de razboi, marii
mutilati si cei incadrati in gradul I de invaliditate;
-
indemnizatia lunara primita de persoanele persecutate din motive politice si
etnice;
-
indemnizatia lunara primita de magistratii care in perioada anilor 1945-1952
au fost inlaturati din justitie din motive politice;
-
indemnizatia de veteran de razboi, inclusiv sporul, acordata potrivit legii;
- renta
lunara acordata, potrivit legii, veteranilor de razboi;
- ajutorul
anual pentru acoperirea unei parti din costul chiriei, energiei electrice si
energiei termice, acordat veteranilor de razboi si vaduvelor de razboi, precum
si altor persoane defavorizate, potrivit legii;
- sprijinul
material primit de sotul supravietuitor si copiii urmasi ai membrilor
Academiei Romane;
- ajutoarele
acordate emigrantilor politici potrivit legislatiei in vigoare;
- ajutorul
rambursabil pentru refugiati;
- ajutoarele
umanitare, medicale si sociale;
- ajutorul de
deces acordat potrivit legislatiei privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, precum si ajutorul pentru procurarea de
proteze, orteze si de alte produse ortopedice, acordate in baza legislatiei de
pensii;
- renta
viagera acordata de la bugetul de stat, bugetele locale si din alte fonduri
publice, potrivit legii;
- drepturi
reprezentand transportul gratuit urban si interurban, acordate, potrivit
legii, pentru adultii cu handicap accentuat si grav, precum si pentru
asistentii personali si insotitorii acestora;
- alte
asemenea venituri acordate potrivit normelor legale in vigoare.
4.
In sensul art. 42 lit. a), prin alte persoane se intelege, printre
altii, si:
- casa de
ajutor reciproc a pensionarilor, pentru ajutoarele umanitare, medicale si
sociale acordate membrilor din contributiile acestora;
-
organizatiile umanitare, organizatii sindicale, Crucea Rosie, unitati de cult
recunoscute in Romania si alte entitati care pot acorda ajutoare umanitare sau
sociale.
Codul fiscal:
b) sumele
incasate din asigurari de orice fel reprezentand despagubiri, sume asigurate,
precum si orice alte drepturi, cu exceptia castigurilor primite de la
societatile de asigurari ca urmare a contractului de asigurare incheiat intre
parti, cu ocazia tragerilor de amortizare.
Nu sunt
venituri impozabile despagubirile in bani sau in natura primite de catre o
persoana fizica, ca urmare a unui prejudiciu material suferit de aceasta,
inclusiv despagubirile reprezentand daunele morale;
Norme metodologice:
5.
Sunt neimpozabile despagubirile, sumele asigurate si orice alte
drepturi acordate asiguratilor, beneficiarilor sau tertelor persoane pagubite,
din asigurarile de orice fel, potrivit legislatiei privind societatile de
asigurare si supravegherea asigurarilor.
6.
Sumele reprezentand alte drepturi acordate asiguratilor pot avea
printre altele urmatoarele forme: rascumparari partiale in contul persoanei
asigurate, plati esalonate, rente, venituri rezultate din fructificarea
rezervelor constituite din primele platite de asigurati, precum si orice alte
sume de aceeasi natura indiferent de denumirea sau forma sub care sunt
platite, in contul persoanei asigurate.
7.
In cazul in care suportatorul primei de asigurare este o persoana
fizica independenta, persoana juridica sau orice alta entitate care desfasoara
o activitate, atunci contravaloarea primelor de asigurare reprezinta venituri
impozabile pentru persoana fizica beneficiara.
Codul fiscal:
c) sumele
primite drept despagubiri pentru pagube suportate ca urmare a calamitatilor
naturale, precum si pentru cazurile de invaliditate sau deces, conform legii;
d) pensiile
pentru invalizii de razboi, orfanii, vaduvele/vaduvii de razboi, sumele fixe
pentru ingrijirea pensionarilor care au fost incadrati in gradul I de
invaliditate, precum si pensiile, altele decat pensiile platite din fonduri
constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurari sociale,
inclusiv cele din scheme facultative de pensii ocupationale si cele finantate
de la bugetul de stat;
e)
contravaloarea cupoanelor ce reprezinta bonuri de valoare care se acorda cu
titlu gratuit persoanelor fizice conform dispozitiilor legale in vigoare;
f) sumele sau
bunurile primite sub forma de sponsorizare sau mecenat;
g) veniturile
primite ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor
imobile si mobile corporale din patrimoniul personal, altele decat castigurile
din transferul titlurilor de valoare;
h) drepturile
in bani si in natura primite de militarii in termen, militarii cu termen
redus, studentii si elevii unitatilor de invatamant din sectorul de aparare
nationala, ordine publica si siguranta nationala si civile, precum si cele ale
gradatilor si soldatilor concentrati sau mobilizati;
i) bursele
primite de persoanele care urmeaza orice forma de scolarizare sau
perfectionare in cadru institutionalizat;
Norme metodologice:
8. Prin cadru
institutionalizat se intelege orice entitate care are ca obiect de activitate
educatia scolara, universitara, pregatirea si/sau perfectionarea profesionala,
recunoscuta de autoritati ale statului roman.
Codul fiscal:
j) sumele sau
bunurile primite cu titlu de mostenire si donatie;
k) veniturile
din agricultura si silvicultura, cu exceptia celor prevazute la art. 75;
Norme metodologice:
9.
In categoria veniturilor din agricultura si silvicultura considerate
neimpozabile se cuprind:
- veniturile
realizate de proprietar/arendas din valorificarea in stare naturala a
produselor obtinute de pe terenurile agricole si silvice, proprietate privata
sau luate in arenda;
- veniturile
provenite din: cresterea animalelor si pasarilor, apicultura si sericicultura;
- veniturile
obtinute de persoanele fizice din valorificarea in stare naturala, prin
unitati specializate, cum ar fi centre sau puncte de achizitie, a produselor
culese sau capturate din flora si fauna salbatica.
10.
Se considera in stare naturala: produsele agricole obtinute dupa
recoltare, materialul lemnos pe picior sau transformat in busteni ori in bile,
precum si produsele de origine animala, cum ar fi: lapte, lana, oua, piei
crude si altele asemenea, plante si animale din flora si fauna salbatica, cum
ar fi: plante medicinale, fructe de padure, ciuperci, melci, scoici, serpi,
broaste si altele asemenea.
Codul fiscal:
l) veniturile
primite de membrii misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare pentru
activitatile desfasurate in Romania in calitatea lor oficiala, in conditii de
reciprocitate, in virtutea regulilor generale ale dreptului international sau
a prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte;
m) veniturile
nete in valuta primite de membrii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare
si institutelor culturale ale Romaniei amplasate in strainatate, in
conformitate cu legislatia in vigoare;
n) veniturile
primite de oficialii organismelor si organizatiilor internationale din
activitatile desfasurate in Romania in calitatea lor oficiala, cu conditia ca
pozitia acestora, de oficial, sa fie confirmata de Ministerul Afacerilor
Externe;
o) veniturile
primite de cetateni straini pentru activitatea de consultanta desfasurata in
Romania, in conformitate cu acordurile de finantare nerambursabila incheiate
de Romania cu alte state, cu organisme internationale si organizatii
neguvernamentale;
p) veniturile
primite de cetateni straini pentru activitati desfasurate in Romania, in
calitate de corespondenti de presa, cu conditia reciprocitatii acordate
cetatenilor romani pentru venituri din astfel de activitati, si cu conditia ca
pozitia acestor persoane sa fie confirmata de Ministerul Afacerilor Externe;
q) sumele
reprezentand diferenta de dobanda subventionata pentru creditele primite in
conformitate cu legislatia in vigoare;
r)
subventiile primite pentru achizitionarea de bunuri, daca subventiile sunt
acordate in conformitate cu legislatia in vigoare;
s) veniturile
reprezentand avantaje in bani si/sau in natura primite de persoanele cu
handicap, veteranii de razboi, invalizii si vaduvele de razboi, accidentatii
de razboi in afara serviciului ordonat, persoanele persecutate din motive
politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, celor
deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, urmasii
eroilor-martiri, ranitilor, luptatorilor pentru victoria Revolutiei din
decembrie 1989, precum si persoanele persecutate din motive etnice de
regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6
martie 1945;
Norme metodologice:
11.
Aceste venituri sunt acordate prin legi speciale si cuprind, printre
altele:
-
contravaloarea protezelor acordate gratuit pentru marii mutilati si persoanele
care si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca, a medicamentelor
gratuite, accesului gratuit la sanatorii si baze de tratament apartinand
Ministerului Sanatatii, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului
Administratiei si Internelor si altor institutii potrivit legii;
-
contravaloarea transportului urban gratuit cu mijloacele de transport in comun
si altele asemenea, prevazute a fi acordate persoanelor care intra sub
incidenta prevederilor Legii nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si
acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor
pentru victoria Revolutiei din Decembrie 1989, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
-
contravaloarea asistentei medicale si a medicamentelor acordate in mod gratuit
si prioritar, atat in tratament ambulatoriu, cat si pe timpul spitalizarilor,
a transportului gratuit cu mijloacele de transport in comun si pe calea ferata
romana, contravaloarea biletului gratuit, pentru tratament intr-o statiune
balneoclimaterica si altele asemenea, prevazute a fi acordate persoanelor care
intra sub incidenta prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor
deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu
modificarile si completarile ulterioare;
-
contravaloarea calatoriilor gratuite pe calea ferata, gratuitatile pe
mijloacele de transport in comun in mediul urban, a lemnelor de foc sau
echivalent carbuni, a asistentei medicale gratuite in toate institutiile
medicale civile de stat sau militare si asigurarea de medicamente gratuite
atat in tratamentele ambulatorii, cat si pe timpul spitalizarii, a biletelor
de tratament gratuite, in limita posibilitatilor existente, in statiuni
balneoclimaterice, a protezelor, a carjelor, a ghetelor ortopedice, a
carucioarelor, a aparatelor auditive si implanturilor cardiace, mijloacelor
moto si auto speciale pentru cei handicapati locomotor si altele asemenea,
potrivit Legii nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele
drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata;
-
contravaloarea transportului urban gratuit cu mijloace de transport in comun
pentru adultii cu handicap accentuat si grav si pentru asistentii personali
sau pentru insotitorii acestora, a transportului interurban gratuit cu trenul,
asistenta medicala gratuita in conformitate cu prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in
munca a persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari prin Legea nr.
519/2002 , cu modificarile ulterioare;
- altele
asemenea, aprobate prin lege.
12.
Persoanele fizice prevazute la art. 42 lit. s) datoreaza impozit pe
venit pentru categoriile de venituri prevazute la art. 41.
Codul fiscal:
t) premiile
obtinute de sportivii medaliati la campionatele mondiale, europene si la
jocurile olimpice.
Nu sunt
venituri impozabile premiile, primele si indemnizatiile sportive acordate
sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti, prevazuti in
legislatia in materie, in vederea realizarii obiectivelor de inalta
performanta:
- clasarea pe
podiumul de premiere la campionatele europene, campionatele mondiale si
jocurile olimpice;
- calificarea
si participarea la turneele finale ale campionatelor mondiale si europene,
prima grupa valorica, precum si la jocurile olimpice, in cazul jocurilor
sportive.
Nu sunt
venituri impozabile primele si indemnizatiile sportive acordate sportivilor,
antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti, prevazuti in legislatia in
materie, in vederea pregatirii si participarii la competitiile internationale
oficiale ale loturilor reprezentative ale Romaniei;
Norme metodologice:
13.
Beneficiaza de aceste prevederi si urmatorii specialisti: profesorii
cu diploma de licenta sau de absolvire, instructorii si managerii din domeniu,
precum si alte persoane calificate pentru asistenta medicala, cercetare si
asistenta stiintifica, organizare si conducere tehnica si alte ocupatii
complementare potrivit reglementarilor in materie.
Codul fiscal:
u) premiile
si alte drepturi sub forma de cazare, masa, transport si alte asemenea,
obtinute de elevi si studenti in cadrul competitiilor interne si
internationale, inclusiv elevi si studenti nerezidenti in cadrul competitiilor
desfasurate in Romania;
Norme metodologice:
14.
In aceasta categorie se cuprind:
- premii
obtinute la concursuri pe obiecte sau discipline de invatamant, pe meserii,
cultural-stiintifice, festivaluri, simpozioane, concursuri
tehnico-stiintifice, premii obtinute la campionate si concursuri sportive
scolare, nationale si internationale;
-
contravaloarea avantajelor sub forma de masa, cazare si transport;
- alte
drepturi materiale primite de participanti cu ocazia acestor manifestari;
- altele
asemenea.
Codul fiscal:
v) alte
venituri care nu sunt impozabile, asa cum sunt precizate la fiecare categorie
de venit.
Barem de impunere
Art.
43. - (1) Baremul anual de impunere pentru anul fiscal 2004, pentru
calculul platilor anticipate, este prevazut in urmatorul tabel:
Venitul anual impozabil |
Impozitul anual |
(lei) |
(lei) |
pana la 28.800.000 |
18% |
28.800.001-69.600.000 |
5.184.000 + 23% pentru ceea ce depaseste suma de 28.800.000 lei |
69.600.001-111.600.000 |
14.568.000 + 28% pentru ceea ce depaseste suma de 69.600.000 lei |
111.600.001-156.000.000 |
26.328.000 + 34% pentru ceea ce depaseste suma de 111.600.000 lei |
peste 156.000.000 |
41.424.000 + 40% pentru ceea ce depaseste suma de 156.000.000 lei |
Baremul
lunar pentru determinarea impozitului lunar pe veniturile din salarii si
pensii se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice, avand ca
baza de calcul baremul anual de mai sus.
(2)
Pentru anul 2004, impozitul anual se calculeaza prin aplicarea asupra
venitului anual global impozabil a baremului anual prevazut la alin. (1),
corectat, prin ordin al ministrului finantelor publice, cu rata inflatiei
realizate pe anul 2004, diminuata cu 1/2 din rata inflatiei prognozate pe
acest an.
(3)
Incepand cu anul fiscal 2005, baremul anual, respectiv lunar, pentru
calculul platilor anticipate cu titlu de impozit se stabileste luandu-se in
calcul 1/2 din rata inflatiei prognozate pentru anul respectiv, aplicata la
baremul de impunere construit pe baza ratei inflatiei realizate pe perioada
ianuarie-octombrie si a prognozei pe lunile noiembrie-decembrie ale anului
precedent. Aceste baremuri se aproba prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(4)
Incepand cu anul fiscal 2005, baremul anual pentru calculul
impozitului pe venitul anual global impozabil se stabileste prin ordin al
ministrului finantelor publice, pe baza baremului anual prevazut la alin. (3),
corectat cu variatia ratei inflatiei realizate, fata de cea prognozata pe
perioada impozabila.
Norme metodologice:
15.
La determinarea impozitului anual, cat si a platilor anticipate cu
titlu de impozit calculat pentru veniturile prevazute de art. 41, bazele de
calcul al impozitului vor fi stabilite prin rotunjire la mia de lei, prin
neglijarea fractiunilor sub 1.000 lei.
Codul fiscal:
Perioada impozabila
Art.
44. - (1) Perioada impozabila este anul fiscal care corespunde anului
calendaristic.
(2)
Prin exceptie de la prevederile alin. (1), perioada impozabila este
inferioara anului calendaristic, in situatia in care decesul contribuabilului
survine in cursul anului.
Norme metodologice:
16.
Anul fiscal corespunde cu perioada celor 12 luni ale unui an
calendaristic in care se realizeaza venituri. Venitul impozabil ce se
realizeaza intr-o fractiune de an sau in perioade diferite ce reprezinta
fractiuni ale aceluiasi an se considera venit anual impozabil.
17.
In cazul decesului contribuabilului, perioada impozabila este
inferioara anului calendaristic, cuprinzand numarul de luni din anul
calendaristic pana la data decesului.
Codul fiscal:
Deduceri personale
Art.
45. - (1) Persoanele fizice prevazute la art. 40 alin. (1) lit. a) si
alin. (2) au dreptul la deducerea din venitul anual global a unor sume sub
forma de deducere personala de baza si deduceri personale suplimentare,
acordate pentru fiecare luna a perioadei impozabile.
(2)
Deducerea personala de baza, incepand cu luna ianuarie 2004, este
fixata la suma de 2.000.000 lei pe luna.
(3)
Deducerea personala suplimentara pentru sotia/sotul, copiii sau alti
membri de familie, aflati in intretinere este de 0,5 inmultit cu deducerea
personala de baza.
(4)
Contribuabilii mai beneficiaza de deduceri personale suplimentare, in
functie de situatia proprie sau a persoanelor aflate in intretinere, in afara
sumelor rezultate din calculul prevazut la alin. (2) si (3), astfel:
a) 1,0
inmultit cu deducerea personala de baza pentru invalizii de gradul I si
persoanele cu handicap grav;
b) 0,5
inmultit cu deducerea personala de baza pentru invalizii de gradul II si
persoanele cu handicap accentuat.
(5)
Nu sunt considerate persoane aflate in intretinere acele persoane ale
caror venituri, impozabile si neimpozabile, depasesc sumele reprezentand
deduceri personale, conform alin. (3) si (4). In cazul in care o persoana este
intretinuta de mai multi contribuabili, suma reprezentand deducerea personala
a acesteia se imparte in parti egale intre contribuabili, exceptandu-se cazul
in care acestia se inteleg asupra unui alt mod de impartire a sumei. Copiii
minori, in varsta de pana la 18 ani impliniti, ai contribuabilului sunt
considerati intretinuti, iar suma reprezentand deducerea personala
suplimentara se acorda pentru persoanele aflate in intretinerea
contribuabilului, pentru acea perioada impozabila din anul fiscal in care
acestea au fost intretinute. Perioada se rotunjeste la luni intregi in
favoarea contribuabilului.
(6)
Nu sunt considerate persoane aflate in intretinere:
a) persoanele
fizice care detin terenuri agricole si silvice in suprafata de peste 10.000 m
2 in zonele colinare si de ses si de peste 20.000 m 2 in zonele montane;
b) persoanele
fizice care obtin venituri din cultivarea si din valorificarea florilor,
legumelor si zarzavaturilor in sere, in solarii special destinate acestor
scopuri si/sau in sistem irigat, din cultivarea si din valorificarea
arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor, precum si din exploatarea
pepinierelor viticole si pomicole, indiferent de suprafata.
(7)
La stabilirea veniturilor realizate de persoanele fizice aflate in
intretinere, potrivit alin. (5), se va avea in vedere si venitul determinat
potrivit legislatiei privind venitul minim garantat.
(8)
Sunt considerati alti membri de familie, potrivit alin. (3), rudele
contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea
inclusiv.
(9)
Deducerile personale prevazute la alin. (2), (3) si (4) se insumeaza.
Suma deducerilor personale admisa pentru calculul impozitului nu poate depasi
de 3 ori deducerea personala de baza si se acorda in limita venitului
realizat.
(10)
Deducerile personale determinate potrivit prezentului articol nu se
acorda personalului trimis in misiune permanenta in strainatate, potrivit
legii.
Norme metodologice:
18.
Determinarea coeficientilor si a sumei reprezentand deduceri
personale de baza si suplimentare pentru fiecare contribuabil se efectueaza
astfel:
a) de catre
angajatorii cu sediul sau domiciliul in Romania pentru veniturile din salarii
realizate pe teritoriul Romaniei, la functia de baza;
b) de catre
organul fiscal pentru contribuabilii care realizeaza venituri din salarii,
altele decat cele prevazute la lit. a), pentru contribuabilii care realizeaza
venituri din activitati independente si din cedarea folosintei bunurilor,
precum si in alte situatii aparute in aplicarea prevederilor titlului III din
Codul fiscal.
19.
Deducerile personale de baza se acorda contribuabilului, automat,
pentru fiecare luna a perioadei impozabile, in cursul sau la sfarsitul anului,
potrivit pct. 18, dupa caz. Deducerile personale suplimentare pentru
persoanele aflate in intretinere se acorda o singura data numai pe lunile in
care persoanele se afla in intretinerea contribuabilului, iar cele pentru
starea de invaliditate/handicap, numai pentru perioada existentei acestei
stari, atestata prin documente justificative. In cazul in care perioada
impozabila este inferioara anului calendaristic ca urmare a decesului
contribuabilului in cursul anului, acesta beneficiaza de un numar de deduceri
personale de baza lunare si de deduceri personale suplimentare corespunzator
numarului de luni ale anului calendaristic pana in luna decesului, inclusiv.
20.
Deducerile personale suplimentare pentru persoanele aflate in
intretinere se acorda numai pentru acele persoane care sunt efectiv in
intretinerea contribuabilului, chiar daca acestia nu au domiciliul comun.
Coeficientul de deducere personala suplimentara este de 0,5 pentru fiecare
persoana valida aflata in intretinere. Pentru starea de invaliditate/handicap
a persoanei aflate in intretinere coeficientul de deducere personala
suplimentara se majoreaza corespunzator. Pentru ca o persoana sa fie in
intretinere, aceasta trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- existenta
unor raporturi juridice intre contribuabil si persoana aflata in intretinere;
- incadrarea
in plafon.
21.
Sunt considerate persoane aflate in intretinere sotul/sotia
contribuabilului, copiii acestuia, precum si alti membri de familie pana la
gradul al doilea inclusiv.
22.
In sensul art. 45 alin. (8), in categoria "alt membru de familie
aflat in intretinere" se cuprind rudele contribuabilului si ale sotului/sotiei
acestuia, pana la gradul al doilea inclusiv.
23.
Dupa gradul de rudenie rudele se grupeaza astfel:
- rude de
gradul intai, cum ar fi: parinti si copii;
- rude de
gradul al doilea, cum ar fi: bunici, nepoti si frati/surori.
24.
Sunt considerate persoane in intretinere militarii in termen,
militarii cu termen redus, studentii si elevii militari ai institutiilor de
invatamant militare si civile, peste varsta de 18 ani, daca veniturile
obtinute sunt sub plafonul stabilit de acest titlu.
25.
Nu sunt considerate persoane in intretinere persoanele majore
condamnate, care executa pedepse privative de libertate.
26.
Copilul minor este considerat intotdeauna intretinut, cu exceptia
celor incadrati in munca, indiferent daca se afla in unitati speciale sanitare
sau de protectie speciala si altele asemenea, precum si in unitati de
invatamant, inclusiv in situatia in care costul de intretinere este suportat
de aceste unitati. In acest caz eventualele venituri obtinute de copilul minor
nu se au in vedere la acordarea deducerii personale suplimentare.
Pentru
copilul minor aflat in intretinerea parintilor sau a tutorelui, deducerea
personala suplimentara se acorda integral unuia dintre parinti, conform
intelegerii dintre acestia, respectiv tutorelui.
Pentru
copilul minor provenit din casatorii anterioare, dreptul la coeficientul de
deducere personala suplimentara pentru copilul aflat in intretinere revine
parintelui caruia i-a fost incredintat copilul sau unuia dintre soti care
formeaza noua familie, conform intelegerii dintre acestia, indiferent daca s-a
facut o adoptie cu efecte restranse si chiar daca parintii firesti ai acestuia
contribuie la intretinerea lui prin plata unei pensii de intretinere. Plata
unei pensii de intretinere nu da dreptul la deducere personala suplimentara
parintelui obligat la aceasta plata.
Pentru
copilul minor primit in plasament sau incredintat unei persoane ori unei
familii, dreptul la coeficientul de deducere personala suplimentara pentru
acest copil se acorda:
- persoanei
care l-a primit in plasament sau careia i s-a incredintat copilul;
- unuia
dintre soti care formeaza familia careia i-a fost incredintat sau i-a fost dat
in plasament copilul, conform intelegerii dintre acestia.
Pentru
copiii aflati in intretinerea unei familii, deducerea personala suplimentara
va fi acordata parintilor, conform intelegerii dintre acestia. Nu se va
fractiona intre parinti deducerea personala suplimentara pentru fiecare copil
aflat in intretinere. Astfel, in situatia in care intr-o familie sunt mai
multi copii aflati in intretinere, deducerile personale suplimentare se pot
acorda unuia dintre parinti pentru toti copiii sau fiecarui parinte pentru un
numar de copii, conform intelegerii dintre parinti. In aceste situatii
angajatii vor prezenta angajatorilor sau organului fiscal fie o declaratie pe
propria raspundere din partea sotului/sotiei, fie o adeverinta emisa de
angajatorul acestuia/acesteia, dupa caz, din care sa rezulte numarul si
identitatea copiilor pentru care beneficiaza de deduceri personale
suplimentare.
Nu se acorda
deducere personala suplimentara urmatorilor:
- parintilor
ai caror copii sunt dati in plasament sau incredintati unei familii ori
persoane;
- parintilor
copiilor incredintati unui organism privat autorizat sau unui serviciu public
autorizat, in cazul in care parintii respectivi sunt pusi sub interdictie sau
sunt decazuti din drepturile parintesti.
Copilul
minor cu varsta intre 16 si 18 ani, incadrat in munca in conditiile Codului
muncii, devine contribuabil si beneficiaza de deducerea personala de baza,
situatie in care parintii nu mai au dreptul la acordarea deducerii personale
suplimentare, intrucat deducerea personala se acorda o singura data.
27.
Contribuabilul beneficiaza de deducere personala suplimentara pentru
persoanele aflate in intretinere potrivit art. 45 alin. (3) din Codul fiscal,
daca persoana fizica intretinuta nu are venituri sau veniturile acesteia sunt
sub plafonul rezultat din aplicarea coeficientului aferent de deducere
personala suplimentara la deducerea personala de baza.
28.
Verificarea incadrarii veniturilor acestor persoane in plafonul
determinat se realizeaza comparand veniturile brute realizate de persoana
fizica aflata in intretinere cu plafonul.
29.
In cursul anului fiscal, in cazul in care angajatul obtine venituri
la functia de baza, pentru a stabili dreptul acestuia la deduceri suplimentare
pentru persoane aflate in intretinere, se compara venitul lunar realizat de
persoana aflata in intretinere cu plafonul lunar, astfel:
a) in cazul
in care persoana aflata in intretinere realizeaza venituri lunare de natura
pensiilor, indemnizatiilor, alocatiilor si altele asemenea, venitul lunar
realizat de persoana intretinuta rezulta din insumarea tuturor drepturilor de
aceasta natura realizate intr-o luna;
b) in cazul
in care venitul este realizat sub forma de castiguri la jocuri de noroc,
premii la diverse competitii, dividende, dobanzi si altele asemenea, venitul
lunar realizat de persoana fizica aflata in intretinere se determina prin
impartirea venitului realizat la numarul de luni ramase pana la sfarsitul
anului, exclusiv luna de realizare a venitului;
c) in cazul
in care persoana intretinuta realizeaza atat venituri lunare, cat si
aleatorii, venitul lunar se determina prin insumarea acestor venituri.
30.
In functie de venitul lunar al persoanei intretinute, angajatorul va
proceda dupa cum urmeaza:
a) in
situatia in care persoana aflata in intretinere, pentru care contribuabilul -
angajatul - beneficiaza de deducerea personala suplimentara, obtine in cursul
anului un venit lunar mai mare decat plafonul lunar, angajatorul va inceta
acordarea deducerii personale suplimentare pentru persoana in intretinere,
incepand cu luna urmatoare celei in care a fost realizat venitul;
b) in
situatia in care contribuabilul solicita acordarea deducerii personale
suplimentare pentru persoana aflata in intretinere ca urmare a situarii
venitului lunar al acesteia din urma sub plafonul lunar, angajatorul va incepe
acordarea deducerii personale suplimentare pentru persoana in intretinere o
data cu plata drepturilor lunare ale lunii in care angajatul a depus
solicitarea.
Daca venitul
unei persoane aflate in intretinere depaseste plafonul deducerii personale
suplimentare, ea nu este considerata intretinuta.
31.
Pentru determinarea coeficientilor de deduceri personale suplimentare
contribuabilul va depune la angajator o declaratie pe propria raspundere, care
trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
- date de
identificare a salariatului (numele si prenumele, domiciliul, codul numeric
personal);
- date de
identificare a fiecarei persoane aflate in intretinere (numele si prenumele,
codul numeric personal), precum si situatia invaliditatii sau handicapului,
daca este cazul.
In ceea ce
priveste copiii aflati in intretinere, la aceasta declaratie salariatul va
anexa si adeverinta de la angajatorul celuilalt sot sau declaratia pe propria
raspundere a acestuia ca nu beneficiaza de deducere personala suplimentara
pentru acel copil.
32.
Declaratia pe propria raspundere a persoanei aflate in intretinere,
cu exceptia copilului minor, trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
- date de
identificare a persoanei aflate in intretinere, cum ar fi: numele, prenumele,
domiciliul, codul numeric personal;
- date de
identificare a contribuabilului care beneficiaza de coeficientul de deducere
personala suplimentara, cum ar fi: numele, prenumele, domiciliul, codul
numeric personal;
- acordul
persoanei intretinute ca intretinatorul sa beneficieze de coeficientul de
deducere personala suplimentara;
- nivelul si
natura venitului persoanei aflate in intretinere, inclusiv mentiunea privind
suprafetele de teren agricol si silvic detinute, precum si declaratia
afirmativa sau negativa cu privire la desfasurarea de activitati de: cultivare
a terenurilor cu flori, legume si zarzavat in sere, in solarii amenajate si in
sistem irigat; cultivare a arbustilor si plantelor decorative, ciupercilor;
exploatare a pepinierelor viticole si pomicole;
- angajarea
persoanei intretinute de a comunica persoanei care contribuie la intretinerea
sa orice modificari in situatia venitului realizat.
Declaratiile
pe propria raspundere depuse in vederea acordarii de deduceri personale
suplimentare nu sunt formulare tipizate.
33.
Contribuabilul va prezenta angajatorului sau organului fiscal si
documentele justificative care sa ateste situatia proprie si a persoanelor
aflate in intretinere, cum sunt: certificatul de casatorie, certificatele de
nastere ale copiilor, certificatul emis de comisia de expertiza medicala sau
decizia de pensionare pentru cazurile de invaliditate, adeverinta de venit a
persoanei intretinute sau declaratia pe propria raspundere si altele.
Documentele vor fi prezentate in original si in copie, angajatorul sau organul
fiscal, dupa caz, pastrand copia dupa ce verifica conformitatea cu originalul.
Contribuabilii care depun declaratia de venit global prin posta si care
solicita acordarea deducerilor de catre organul fiscal vor anexa la aceasta
declaratie copii legalizate de pe documentele justificative care atesta
dreptul la deduceri personale suplimentare.
34.
Daca la un angajat intervine o schimbare care are influenta asupra
deducerilor personale suplimentare acordate si aceasta schimbare duce la
diminuarea deducerii personale suplimentare, angajatul este obligat sa
instiinteze angajatorul in termen de 15 zile calendaristice de la data la care
s-a produs evenimentul care a generat modificarea.
35.
In situatia in care solicitarea si/sau depunerea documentelor
justificative privind acordarea deducerilor personale suplimentare se fac
ulterior aparitiei evenimentului care da nastere sau modifica dreptul la
deducere, angajatorul va acorda deducerile cuvenite o data cu plata
drepturilor salariale aferente lunii in care angajatul a depus toate
documentele justificative.
36.
Situatia definitiva a deducerilor personale suplimentare se va
stabili o data cu determinarea venitului anual impozabil si cu calculul
impozitului anual.
37.
In situatia in care depunerea documentelor justificative se face dupa
calcularea impozitului si regularizarea anuala potrivit prevederilor art. 61
din Codul fiscal, corectiile se fac de catre organul fiscal, pe baza cererii
contribuabilului, la care se anexeaza toate documentele justificative care
atesta dreptul acestuia la deduceri personale suplimentare. In cerere se va
mentiona obligatoriu perioada pentru care se solicita acordarea deducerilor,
in termenul legal de prescriptie.
38. Deducerea
personala de baza nu se fractioneaza in cazul veniturilor realizate in baza
unui contract de munca cu timp partial.
Codul fiscal:
Actualizarea deducerilor personale si a sumelor fixe
Art.
46. - (1) Deducerea personala de baza lunara, precum si celelalte
sume fixe, exprimate in lei, se stabilesc potrivit procedurii prevazute la
art. 43.
(2)
Incepand cu anul fiscal 2004, sumele fixe exprimate in lei, altele
decat deducerea personala de baza, se stabilesc potrivit procedurii prevazute
la art. 43 alin. (3).
(3)
Sumele fixe se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
(4)
Sumele si transele de venituri impozabile sunt calculate prin
rotunjire la suta de mii de lei, in sensul ca fractiunile sub 100.000 lei se
majoreaza la 100.000 lei.
Norme metodologice:
39.
Sumele fixe calculate prin rotunjire la suta de mii de lei sunt cele
prevazute la art. 43 alin. (2)-(4), art. 56 alin. (4) lit. a), art. 73, art.
81 alin. (4) si art. 86 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
40.
Pentru determinarea impozitului pe venitul anual global, precum si
pentru recalcularea impozitului anual pe veniturile din salarii, deducerea
personala de baza se actualizeaza potrivit art. 43 alin. (2) sau alin. (4) din
Codul fiscal.
41.
Rotunjirea la suta de mii de lei se refera si la transele de venituri
din baremele de impunere anuale si lunare. Atat sumele fixe, cat si baremele
de impunere sunt aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice si sunt
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Codul fiscal:
CAPITOLUL II
Venituri din activitati independente
Definirea veniturilor din activitati independente
Art.
47 - (1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile
comerciale, veniturile din profesii libere si veniturile din drepturi de
proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de
asociere, inclusiv din activitati adiacente.
(2)
Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert
ale contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele prevazute la
alin. (3), precum si din practicarea unei meserii.
(3)
Constituie venituri din profesii libere veniturile obtinute din
exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar,
consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de
plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate,
desfasurate in mod independent, in conditiile legii.
(4)
Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de
proprietate intelectuala provin din brevete de inventie, desene si modele,
mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din
drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.
Norme metodologice:
42.
Se supun impozitului pe veniturile din activitati independente
persoanele fizice care realizeaza aceste venituri in mod individual sau
asociate pe baza unui contract de asociere incheiat in vederea desfasurarii de
activitati in scopul obtinerii de venit, asociere care se realizeaza potrivit
dispozitiilor legale si care nu da nastere unei persoane juridice.
43.
Exercitarea unei activitati independente presupune desfasurarea
acesteia in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ.
Printre criteriile care definesc preponderent existenta unei activitati
independente sunt: libera alegere a desfasurarii activitatii, a programului de
lucru si a locului de desfasurare a activitatii; riscul pe care si-l asuma
intreprinzatorul; activitatea se desfasoara pentru mai multi clienti;
activitatea se poate desfasura nu numai direct, ci si cu personalul angajat de
intreprinzator in conditiile legii.
44.
Persoanele fizice nerezidente sunt supuse impozitarii in Romania
pentru veniturile obtinute din desfasurarea in Romania, potrivit legii, a unei
activitati independente, printr-un sediu permanent.
45.
Sunt considerate venituri comerciale veniturile realizate din fapte
de comert de catre persoane fizice sau asocieri fara personalitate juridica,
din prestari de servicii, altele decat cele realizate din profesii libere,
precum si cele obtinute din practicarea unei meserii.
Principalele
activitati care constituie fapte de comert sunt:
- activitati
de productie;
- activitati
de cumparare efectuate in scopul revanzarii;
- organizarea
de spectacole culturale, sportive, distractive si altele asemenea;
- activitati
al caror scop este facilitarea incheierii de tranzactii comerciale printr-un
intermediar, cum ar fi: contract de comision, de mandat, de reprezentare, de
agent de asigurare si alte asemenea contracte incheiate in conformitate cu
prevederile Codului comercial, indiferent de perioada pentru care a fost
incheiat contractul;
- vanzarea in
regim de consignatie a bunurilor cumparate in scopul revanzarii sau produse
pentru a fi comercializate;
- activitati
de editare, imprimerie, multiplicare, indiferent de tehnica folosita, si
altele asemenea;
- transport
de bunuri si de persoane;
- alte
activitati definite in Codul comercial.
46.
Pentru persoanele fizice asociate impunerea se face la nivelul
fiecarei persoane asociate din cadrul asocierii fara personalitate juridica,
potrivit contractului de asociere, inclusiv al societatii civile profesionale,
asupra venitului net distribuit.
47.
Sunt considerate venituri din profesii libere veniturile obtinute din
prestari de servicii cu caracter profesional, desfasurate in mod individual
sau in diverse forme de asociere, in domeniile stiintific, literar, artistic,
educativ si altele, de catre: medici, avocati, notari publici, executori
judecatoresti, experti tehnici si contabili, contabili autorizati, consultanti
de plasament in valori mobiliare, auditori financiari, consultanti fiscali,
arhitecti, traducatori, sportivi, precum si alte persoane fizice cu profesii
reglementate.
48.
Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt venituri
realizate din valorificarea drepturilor industriale, cum ar fi: inventii, mai
putin realizarile tehnice, know-how, marci inregistrate, franciza si altele
asemenea, recunoscute si protejate prin inscrisuri ale institutiilor
specializate, precum si a drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe
dreptului de autor. Veniturile de aceasta natura se supun regulilor de
determinare pentru veniturile din activitati independente si in situatia in
care drepturile respective fac obiectul unor contracte de cesiune, inchiriere,
colaborare, cercetare, licenta, franciza si altele asemenea, precum si cele
transmise prin succesiune, indiferent de denumirea sub care se acorda, cum ar
fi: remuneratie directa, remuneratie secundara, onorariu, redeventa si altele
asemenea.
Veniturile
rezultate din cesiunile de drepturi de proprietate intelectuala prevazute in
mod expres in contractul incheiat intre parti reprezinta venituri din drepturi
de proprietate intelectuala. De asemenea, sunt incluse in categoria
veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala si veniturile din cesiuni
pentru care reglementarile in materie stabilesc prezumtia de cesiune a
drepturilor in lipsa unei prevederi contrare in contract.
In situatia
existentei unei activitati dependente ca urmare a unei relatii de angajare,
remuneratia prestarilor rezultate din cesiunile de drepturi de proprietate
intelectuala care intra in sfera sarcinilor de serviciu reprezinta venituri de
natura salariala, conform prevederilor mentionate in mod expres in contractul
dintre angajat si angajator, si se supun impozitarii potrivit prevederilor
cap. III "Venituri din salarii" al titlului III din Codul fiscal.
Veniturile
reprezentand drepturi banesti ale autorului unei realizari tehnice nu sunt
considerate, din punct de vedere fiscal, venituri din drepturi de proprietate
intelectuala.
49.
Persoanele fizice angajate, precum si cele care incheie contracte,
altele decat cele prin care sunt reglementate relatiile de angajare, si care
desfasoara activitati utilizand baza materiala a angajatorului sau a
celeilalte parti contractante, in vederea realizarii de inventii, realizari
tehnice sau procedee tehnice, opere stiintifice, literare, artistice etc.
obtin venituri de natura salariala.
50.
Veniturile realizate de sportivii profesionisti care participa la
competitii sportive pe cont propriu si nu au relatii de angajare cu entitatea
platitoare de venit sunt considerate venituri din activitati independente.
Codul fiscal:
Venituri neimpozabile
Art.
48. - (1) Nu sunt venituri impozabile:
a) veniturile
obtinute prin aplicarea efectiva in tara de catre titular sau, dupa caz, de
catre licentiatii acestuia a unei inventii brevetate in Romania, incluzand
fabricarea produsului sau, dupa caz, aplicarea procedeului, in primii 5 ani de
la prima aplicare, calculati de la data inceperii aplicarii si cuprinsi in
perioada de valabilitate a brevetului;
b) venitul
obtinut de titularul brevetului prin cesionarea acestuia.
(2) De
prevederile alin. (1) beneficiaza persoanele fizice care exploateaza inventia,
respectiv titularul brevetului aplicat.
Norme metodologice:
51.
In aplicarea prevederilor art. 48 din Codul fiscal Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci si Ministerul Finantelor Publice emit ordin comun
potrivit prevederilor art. 5 din Codul fiscal.
Codul fiscal:
Reguli
generale de stabilire a venitului net din activitati independente determinat
pe baza contabilitatii in partida simpla
Art.
49. - (1) Venitul net din activitati independente se determina ca
diferenta intre venitul brut si cheltuielile aferente realizarii venitului,
deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu exceptia
prevederilor art. 50 si 51.
(2)
Venitul brut cuprinde:
a) sumele
incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea
activitatii;
b) veniturile
sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in
legatura cu o activitate independenta;
c)
castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii utilizate intr-o
activitate independenta, inclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa
incetarea definitiva a activitatii;
d) veniturile
din angajamentul de a nu desfasura o activitate independenta sau de a nu
concura cu o alta persoana;
e) veniturile
din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o
activitate independenta.
(3)
Nu sunt considerate venituri brute:
a) aporturile
in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la
inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia;
b) sumele
primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice
sau juridice;
c) sumele
primite ca despagubiri;
d) sumele sau
bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii.
(4)
Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile
aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
a) sa fie
efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului,
justificate prin documente;
b) sa fie
cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au
fost platite;
c) sa
respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II;
d)
cheltuielile cu primele de asigurare sa fie efectuate pentru:
1.
active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2.
activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in
desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3.
boli profesionale, risc profesional si accidente de munca;
4.
persoane care obtin venituri din salarii, potrivit prevederilor
capitolului III din prezentul titlu, cu conditia impozitarii sumei
reprezentand prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul platii
de catre suportator.
(5)
Urmatoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:
a)
cheltuielile de sponsorizare si mecenat efectuate conform legii, in limita
unei cote de 5% din baza de calcul determinata conform alin. (6);
b)
cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% din baza de calcul
determinata conform alin. (6);
c) suma
cheltuielilor cu indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii in
alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, in
limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice;
d)
cheltuielile sociale, in limita unei sume obtinute prin aplicarea unei cote de
pana la 2% la fondul de salarii realizat anual;
e) pierderile
privind bunurile perisabile, in limitele prevazute de actele normative in
materie;
f)
cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori, potrivit
legii;
g)
contributiile efectuate in numele angajatilor la scheme facultative de pensii
ocupationale, in conformitate cu legislatia in vigoare, in limita
echivalentului in lei a 200 euro anual, pentru o persoana;
h) prima de
asigurare pentru asigurarile private de sanatate, in limita stabilita potrivit
legii;
i)
cheltuielile efectuate pentru activitatea independenta, cat si in scopul
personal al contribuabilului sau asociatilor, sunt deductibile numai pentru
partea de cheltuiala care este aferenta activitatii independente;
j)
cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii pentru salariati si
contribuabili, potrivit legii;
k) dobanzi
aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice utilizate in
desfasurarea activitatii, pe baza contractului incheiat intre parti, in limita
nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei